Sovsäck o liggunderlag på kilimanjaro

Skall vandra upp för Kilimanjaro i början på mars.Är i valet och kvalet om att hyra grejer där nere eller köpa nytt.Kan bli ca -5till -15 grader på natten.
Någon som har erfarenhet om detta eller tips på bra grejer som inte kostar en förmögenhet. Kan säga att jag är ganska frusen av mig...
 
Ta med egen sovsäck om inte annat för hygienens skull. Liggunderlag kan du hyra där. Marken blir inte lika kall som här i och med att solen värmer även på höjd. Detta stämde åtminståne i augusti.
Tänk på att du får inte upp samma värme i kroppen när du går, för du rör dig långsamt när syret börjar minska. Ta med extra varma kläder, speciellt vantar och mössa.
 
Okej ,tack för svar.
Vilken komfortzon på sovsäcken kan vara lagom?
Det är nog kylan som jag själv ser som det största problemet på denna vandring.
Fler bra tips om kilimanjaro
 
Jag vet inte hur kallt det kommer vara i den period när du är där.

Jag hade vätskeblåsan fylld med varmvatten hängandes över ena axel med påsen under andra armen. Allt under jackam med slangen ut genom halskragen. Det värmde både mig och höll vattnat frysfritt.

Jag gick machame rutten på fem dagar, vilket var minst endag för kort. Fick tecken på hjärnödem strax under toppen. Kraftigt illamående och ballanssvårigheter. Ta inte heller western breach om nu inte är van klättrare och väl acklimatiserad, där av min höjdsjuka. 4800m-5885m på 6h var inte optimalt för mig. Jag var den enda av fyra som klarade det så var beredd på att du eller någon i ditt sälskap tvingas avbryta.

God grundkondition, pannben och tur med sjukdommar/skador så kommer du klara det.
 
Skall vandra upp för Kilimanjaro i början på mars.Är i valet och kvalet om att hyra grejer där nere eller köpa nytt.Kan bli ca -5till -15 grader på natten.
Någon som har erfarenhet om detta eller tips på bra grejer som inte kostar en förmögenhet. Kan säga att jag är ganska frusen av mig...

Det är väl sista natten där som kan bli rejält kall men då brukar man ju starta mitt i natten mot toppen och så mycket sömn lär det inte bli ändå. Man fryser lite extra på hög höjd och när man är trött så en säck ca -5 som man gärna använder i Sverige och Nepal räcker inte tycker jag. Men har du två sådana så blir det nog perfekt då slipper du köpa en sovsäck som du kanske inte kommer att använda något mer.

Vad som är viktigt på Kilimanjaro, det är ju nästan 6000 meter, är att acklimatisera ordentligt. Att gå upp till toppen på 4-5-6 dagar som många researrangörer gör rekommenderas bara till de som gillar att ta risker och eller vandra med värk i huvudet. Gör du hela bestigningen på runt 10 dagar så blir vandringen istället galant trevlig. Samma resultat om du acklimatiserar på något annat berg innan.
 
Risk för hjärnödem är ju inget man vill råka ut för....
Vår grupp skall gå machamerutten och har övernattning på
Machame camp
Shira camp
Barranco Camp
Barafu camp - Uhuru Peak
Var det den rutten du gick Nedar?

Två sovsäckar är ju klart ett alternativ problemet är kanske att man skall få plats med all packning
Man är ju lite nybörjare på att sova ute i minusgrader så alla tips är bra.
Man får väl göra lite tester här hemma i vinter☺
 
Det var den rutten vi skulle gå på 7 dagar. 😊
Men guiden föreslog att vi skulle gå från Barranco rakt upp till toppen via branten Western Breach, dvs rak norr mot toppen. Det är svårt att se konsekvenserna av ett sådant förslag så jag litade på guiden. Men jag instämmer i att ha gott om tid på sig.

Däremot var mt Kenya två veckor senare en barnlek utifrån acklimatiseringen på Kili. Det kan vara en i de att göra tvärt om etter ta mt Meru (?) som ligger brevid Kili.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kogoyo kondensering neråt vintertältning Bo och sova 13
linus.holmqvist tips på tält, sovsäck & liggunderlag för helags 3dagars tur. Bo och sova 18
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
bico Liggunderlag, sovsäck och kudde Bo och sova 8
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
Nils_pn Sovsäck och liggunderlag för långa (202cm) Bo och sova 10
alle.samuelsson_hotmail.com Student - Val av sovsäck & liggunderlag Bo och sova 10
Breton Syntet-Sovsäck// Exped liggunderlag Bo och sova 12
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
Jamte Val av sovsäck och liggunderlag Bo och sova 8
LinusSchonnings Sovsäck med liggunderlag Bo och sova 12
The Crow Kondens mellan liggunderlag och sovsäck? Bo och sova 4
Foehammer117 sovsäck och liggunderlag för en europa- mellanöstern- nord/syd Asien cykel resa Bo och sova 2
never sovsäck, liggunderlag till ca. 0C Bo och sova 2
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.