sovsäck i sovsäck - en myt?

Jag har provat flera varianter av sovsäckar och kombinationer av sovsäckar och har dragit följande slutsatser:
Dubbla sovsäckar fungerar utmärkt om den sovsäck som du använder ytterst är tillräckligt stor att den inre säcken ryms. Blir det för trångt för innersäcken kommer luften i den komprimeras och effekten av dubbla säckar att utebli. Det blir som ett korvskinn.

Jag har tidigare använt en ajungilak tyin elite för vinterturer (ner till -36 grader utan att frysa). Det är en sovsäck som är gjord för extremt kyliga förhållanden. Den har varit riktigt bra, MEN jag har också frusit i samma sovsäck redan vid 0 grader.
Min slutsats är att luftfuktigheten spelar en mycket stor roll i hur kallt det blir i sovsäcken. Fuktig luft drar rakt genom sovsäcken oberoende av vad som står på etiketten för komforttemperatur.......och oberoende av om det är sommar eller vinter.

Nu för tiden använder jag en kombination av två sovsäckar en Bergans senja Ice och en senja snow (en sommar och en höst säck). I kombination är de perfekta som vintersäck ner till -30. (Blir det kallare är det bara att ta på sig en tunnare dunjacka i sovsäcken.)

Vad gäller liggunderlag är mina erfarenheter i linje med tidigare inlägg: Underlaget komprimerar sovsäcken så att kylan kryper in.
Frågan är om det är markkylan eller kall luft i en luftmadrass som kyler? Eller en kombination?
Jag vet inte säkert, men med de nya luftmadrasserna har luftkudden man ligger på blivit så "hög" att mängden luft inte hinner värmas upp av kroppen. Exped downmat kan rekommenderas, där ligger ett dunlager i liggunderlaget för att isolera för kylan som kommer underifrån. DET fungerar.
Alla inbitna vintertältare vet att man ska ha ett vanligt liggunderlag mellan sin "luftmadrass" och tältet för att undvika kondens som bildas där "nollpunkten" skapas. Då slipper man ett blött tältgolv.

På barmark och med en "vanlig" luftmadrass (utan dun) kan man ju fundera på om man ska lägga ett vanligt tunt liggunderlag under madrassen (som stickskydd) eller ovanpå för en bättre köldisolering? Det hade varit intressant att prova skillnaden i effekt (för er som inte har upptäckt downmat.....)!

En sista kommentar: Jag har provat "jysk-varianten" som tipsas om i kommentarerna. Min erfarenhet är att det sk. liggunderlaget har tre nackdelar och en eventuell fördel. Nackdelarna är att det lätt suger åt sig vatten, inte håller formen och går sönder vid minsta påfrestning. Fördelen skulle kanske vara priset, men jag blir tveksam om det ska tolkas som en fördel, det bara lurar en till att köpa ett ganska värdelöst liggunderlag för engångsbruk.......slit och släng. Mer ekonomiskt fördelaktigt är att köpa s.k. markisolering från någon byggfirma.
 
(...) Min slutsats är att luftfuktigheten spelar en mycket stor roll i hur kallt det blir i sovsäcken. Fuktig luft drar rakt genom sovsäcken oberoende av vad som står på etiketten för komforttemperatur.......och oberoende av om det är sommar eller vinter.
Detta är ju dunets enda stora nackdel (bortsett från priset). Jag är nästan hysteriskt noga med att försöka hålla sovsäcken torr, men regnar det en vecka i sträck med 100% relativ luftfuktighet är det ingen enkel sak.
Ur den synvinkeln har jag faktiskt tyckt att det varit en fördel med två kombinerade säckar - lättare att vädra ut fukten (när det nu går), och i bästa fall stannar kondensen/frosten mellan lagren, eller åtminstone inte i bägge säckarna (läget för daggpunkten kan ju variera, men är ganska väldefinierat).
Har ett måttanpassat combo från Roberts på 600+400 g som jag tycker funkar fint i det avseendet, som "utvidgat 3-säsongs"-alternativ. Den tunnare säcken är dessutom en perfekt luffar/vandrahemssäck, och den tjockare duger i ensamt majestät mitt i sommaren.

Hoppas de nya teknikerna att hydrofobera dunet fungerar i längden och löser mycket av denna problematik, skulle verkligen vara ett lyft.
Frågan är om det är markkylan eller kall luft i en luftmadrass som kyler? Eller en kombination?
Det är konvektionen. Luft är ju det bästa isolermaterialet - förutsatt att den står stilla ;). Dun- eller syntetfyllningen i t ex en Downmat är där "bara" för att hindra cirkulationen, så man slipper värma upp ständigt ny luft med sin kropp.
Jag har provat "jysk-varianten" som tipsas om i kommentarerna. Min erfarenhet är att det sk. liggunderlaget har tre nackdelar och en eventuell fördel. Nackdelarna är att det lätt suger åt sig vatten, inte håller formen och går sönder vid minsta påfrestning. Fördelen skulle kanske vara priset, men jag blir tveksam om det ska tolkas som en fördel, det bara lurar en till att köpa ett ganska värdelöst liggunderlag för engångsbruk.......slit och släng. Mer ekonomiskt fördelaktigt är att köpa s.k. markisolering från någon byggfirma.
Håller med - ett kvalitetsunderlag i evazote kostar drygt ett par hundralappar, men merkostnaden är intjänad på fjärde turen.
 
Glöm inte att en luftmadrass som du blåser upp isolerar sämre än en man pumpar upp (eller självuppblåsande). Man blåser in vatten i madrassen genom fukten i utandningsluften (relativ luftfuktighet på 95% i utandningsluften). Som ånga kyler den ner all luft i madrassen för att senare kondenseras och bilda små pölar i madrassen som fortsätter att kyla ner luften och tyget på madrassen. Vatten kyler ett annat material ca 23 gånger snabbare än luft.
Man andas ut ca 40 g vatten per timme, i genomsnitt per dygn, så det beror väl på aktiviteten man håller på med. Ett vanligt andetag är på 3-6 dl luft och en madrass rymmer några liter, så man kanske blåser in 2-4 msk vatten i en madrass. Uppskattningsvis. (Har ingen lust att sitta och räkna exakt).
Eller nåt :)

Helt fel, man blåser inte in 2-4msk vatten, vid 100%RH och 30 grader innehåller 1000liter luft ca 30g vatten, vid -30grader är det ca 2g vatten.
Så återgår vi till utandningsluft och madrass så om madrassen rymmer 20 liter ger det ca 0,6 gram vatten, helt försumbart med andra ord.
 
Glöm inte att en luftmadrass som du blåser upp isolerar sämre än en man pumpar upp (eller självuppblåsande). Man blåser in vatten i madrassen genom fukten i utandningsluften (relativ luftfuktighet på 95% i utandningsluften). Som ånga kyler den ner all luft i madrassen för att senare kondenseras och bilda små pölar i madrassen som fortsätter att kyla ner luften och tyget på madrassen. Vatten kyler ett annat material ca 23 gånger snabbare än luft.
Man andas ut ca 40 g vatten per timme, i genomsnitt per dygn, så det beror väl på aktiviteten man håller på med. Ett vanligt andetag är på 3-6 dl luft och en madrass rymmer några liter, så man kanske blåser in 2-4 msk vatten i en madrass. Uppskattningsvis. (Har ingen lust att sitta och räkna exakt).
Eller nåt :)

När Candensiska försvaret gjorde om sina Windchilltabeller konstaterades att våt hud leder bort värme upp till 70x effektivare än torr hud.
Angående felet i madrassfuktigheten hänvisas till tidigare inlägg för korrigering.
go tur
 
Det var intressanta siffror Seobserver. Det är ju extra intressant om man står lätt svettig och tänker göra klart någon syssla innan man tar på sig jackan. 5 minuter småfuktig kan ju vara detsamma som en timme torr i samma temperatur för att få perspektiv på det hela. Fukt är ett ofog man ska hålla koll på :)
 
Senast ändrad:
Eskimåmammans "Svettas du barn dör du!" får ju en innebörd. Huvudet har ju ytliga blodkärl och är byggt som en stor kylare. Att hålla sig torr ökar märkbart komforten.
go tur
 
Sovsäck i sovsäck

På 80-talet sålde Caravan en sovsäck vid namn Carry Combi, som egentligen var 2 säckar, en inner resp. yttersäck. Den ena säcken räckte för sommarbruk, båda i kombination fungerade vintertid. Att det fungerade, berodde just på det som tidigare nämnts, nämligen att båda säckarna var luftiga/fluffiga & INTE ihop-pressade (komprimerade).
 
En fantastisk säck som fortfarande hänger med och som är testad ner till -20 utan problem (specad för -30 har jag för mig). Jag vårdar den ömt... :)
 
Jag tror jag menade tsk, inte msk.
Om du blåser upp ditt liggunderlag med lungorna och på morgonen kollar (på sättet det går) i madrassen så ser du betydligt mer än 2 g (2 ml) vatten. Utblåst luft ligger på 35-37 grader, har inget med utetempen att göra. Ta i beaktning att det kanske inte är första gången man blåser upp madrassen så det ligger kvar vatten från tidigare. Glöm inte heller saliven som åker med. Det är skillnad på att andas lugnt och att pressa ut så mycket luft som möjligt genom munnen som är onaturligt formad för att täta runt madrassventil.
Vi tar ca 15 andetag per minut, sammanlagt 7,5 liter luft i utbyte. Vattnet i utandningsluften varierar också per person, men enl. forskning kan vi säga 2 ml på 7 min andning: 50 liter luft. Hos vissa 3 ml på 5 min: 37,5 liter luft - ungefär volymen luft i en madrass på 185 cm och 6 tuber luft och en höjd på 7 cm (jag har räknat volymen i en cylinder med d=6).
Men man borde rimligtvis blåsa in mer än 35 liter luft i en madrass eftersom man skapar ett grymt tryck i madrassen (men detta kanske är fel). Alltså ännu mer vatten och saliv.
Med att vatten leder bort värme snabbare än luft så syftar jag på luften och ytorna inne i luftmadrassen som blåsts upp av lungkraft, inte på ev. fukt på huden.
Själv blåser jag upp med expeds pumpkudde.
 
På 80-talet sålde Caravan en sovsäck vid namn Carry Combi, som egentligen var 2 säckar, en inner resp. yttersäck. Den ena säcken räckte för sommarbruk, båda i kombination fungerade vintertid. Att det fungerade, berodde just på det som tidigare nämnts, nämligen att båda säckarna var luftiga/fluffiga & INTE ihop-pressade (komprimerade).

Caravan var ett bra märke, jag har fortfarande flera säckar kvar. Carro Combi, Caravan Wings - mycket nytänkande där. Även på dunfronten fanns det nytänk och Caravan silikonbehandlade sitt dun för att göra det okänsligare för fukt redan i slutet av 80-talet, gick under varunamnet "Superdown". Vi har en Caravan Sarek 900 dunsäck (-9) kvar som fortfarande är i skick som ny:)
 
Ej att förglömma, är att Bosse Hilleberg ritade tält åt Caravan, innan han startade eget, Visst var Caravans grejor bra, eller är eftersom en del fortfarande använder dem med stort nöje. Dessutom så hade Caravan, ett år på 80-talet, en katalog, med en dikt till varje produkt på varje uppslag. Det var så jag fick upp ögonen för Elmer Diktonius, för just på ett uppslag stod där:
"Blott en längtan de tama fåglarna har, de vilda flyger". Kul som sagt att läsa ett en del andra också har använt/ fortfarande använder Caravans grejor.
UT I SKOGEN MED ER & ha det trevligt !
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 2
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.