Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Sovsäck för vinterbruk
- Trådstartare janneeden75
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag går också i tankarna att köpa vintersäck.
I Arvidsjaur använde vi försvarets sommar och vintersäck kombinerat med gore-tex puppan och sov bekvämt i - 37, kallare blev det aldrig under det året.
Om någon har lite koll på vad den kombinationen skulle kunna motsvara i "sovsäckstermer" så skulle de kanske hjälpa mig hitta något bra.
Emil, vet inte om du är ute efter en sovsäck som klarar vad de tre tillsammans gör, men här har du det du är van vid.
http://www.huskygard.se/hangmattor-sovsystem/sovsacker/hg-carinthia-msbs-185.html
Emil, vet inte om du är ute efter en sovsäck som klarar vad de tre tillsammans gör, men här har du det du är van vid.
http://www.huskygard.se/hangmattor-sovsystem/sovsacker/hg-carinthia-msbs-185.html
Tack så mycket!
Nä tanken var nog inte att ge mig ut i dom temperaturerna igen, utan mer att kunna ha något att jämföra med.
Jag sov ju väldigt mycket i försvarets säck så nu när jag vet vad den hade för specifikationer så blir det enklare att hitta någon ny.
Jag har själv en Mammut Tyin EXP 5-Season och tycker att den är otroligt stor. Även i fjellpulken 144 pulkan tar den minst en tredjedel av platsen.
Att en sovsäck måste vara stor för att vara varm, det vet jag... men närmare 50l volym???
Är det så med alla vintersovsäckar i syntet?
PS: tack för länken till Rovaniemi 150. Tycker det är en praktisk lista med alla sovsäckar!
Att en sovsäck måste vara stor för att vara varm, det vet jag... men närmare 50l volym???
PS: tack för länken till Rovaniemi 150. Tycker det är en praktisk lista med alla sovsäckar!
Jag har själv en Mammut Tyin EXP 5-Season och tycker att den är otroligt stor. Även i fjellpulken 144 pulkan tar den minst en tredjedel av platsen.
Syntetsovsäckar är alltid ganska när de komprimeras, men Mammut (tidigare Ajungilak) brukar vara i en klass för sig. De är enorma.
Jag anspråkade på europeisk standard där, men jag erfarar att det spelar inte så stor roll. Jag har en Marmot Col EQ som räknas som en -30 C säck, och den har dryga kilot 800US/750EU fill power dun (Europeiska mått). Den är bekväm i -27 C med bara fleeceunderställ. Min fru har även en WM Puma som räknas som en -32 C säck. Den har nästan 1100g 850US/800EU fillpower dun och är varm och go i -30 C.Pratar du amerikansk eller europeisk standard för dunkvaliteten?
Det är med andra ord två säckar jag skulle lita på i -25 grader. Lägger man till dunkläderna så får man ju lite ytterlig marginal.
Syntetsovsäckar är alltid ganska när de komprimeras, men Mammut (tidigare Ajungilak) brukar vara i en klass för sig. De är enorma.
Man ser ju inte så många vintersovsäckar i affärerna, så det är svårt att jämföra... Jag handlar mest online.
Är nöjd med sovsäcken men funderar nästan att byta för att den komprimerar så fruktansvärt dålig.
Någon som har tips om en lite minde till samma pris (kring 3000kr)?
Man ser ju inte så många vintersovsäckar i affärerna, så det är svårt att jämföra... Jag handlar mest online.
Är nöjd med sovsäcken men funderar nästan att byta för att den komprimerar så fruktansvärt dålig.
Någon som har tips om en lite minde till samma pris (kring 3000kr)?
Haglöfs Lupus -20
Här eller här, beroende på din längd.
Marmot Ouray, om du vill ha dun, kostar strax över 3000 pix. Outdoorexperten hade den för lite billigare men den verkar vara slut.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg