Sovsäck för vinterbruk
- Trådstartare janneeden75
- Start datum
Jag går också i tankarna att köpa vintersäck.
I Arvidsjaur använde vi försvarets sommar och vintersäck kombinerat med gore-tex puppan och sov bekvämt i - 37, kallare blev det aldrig under det året.
Om någon har lite koll på vad den kombinationen skulle kunna motsvara i "sovsäckstermer" så skulle de kanske hjälpa mig hitta något bra.
Emil, vet inte om du är ute efter en sovsäck som klarar vad de tre tillsammans gör, men här har du det du är van vid.
http://www.huskygard.se/hangmattor-sovsystem/sovsacker/hg-carinthia-msbs-185.html
Jag har själv en Mammut Tyin EXP 5-Season och tycker att den är otroligt stor. Även i fjellpulken 144 pulkan tar den minst en tredjedel av platsen.
Att en sovsäck måste vara stor för att vara varm, det vet jag... men närmare 50l volym???
Är det så med alla vintersovsäckar i syntet?
Jag anspråkade på europeisk standard där, men jag erfarar att det spelar inte så stor roll. Jag har en Marmot Col EQ som räknas som en -30 C säck, och den har dryga kilot 800US/750EU fill power dun (Europeiska mått). Den är bekväm i -27 C med bara fleeceunderställ. Min fru har även en WM Puma som räknas som en -32 C säck. Den har nästan 1100g 850US/800EU fillpower dun och är varm och go i -30 C.Pratar du amerikansk eller europeisk standard för dunkvaliteten?
Syntetsovsäckar är alltid ganska när de komprimeras, men Mammut (tidigare Ajungilak) brukar vara i en klass för sig. De är enorma.
Man ser ju inte så många vintersovsäckar i affärerna, så det är svårt att jämföra... Jag handlar mest online.
Är nöjd med sovsäcken men funderar nästan att byta för att den komprimerar så fruktansvärt dålig.
Någon som har tips om en lite minde till samma pris (kring 3000kr)?