Sovsäck för tjockis?

Ja, jag erkänner - jag är tjock. Men, jag vill ändå sova ute i tält då och då.

Det jag behöver en sovsäck som är bredare - kanske 20 eller 30 cm extra.
Var kan jag hitta det?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kanon,
verkar vara precis vad doktorn ordinerade.

Jag är ingen expert på sovsäcksämnet - om jag specar vem jag är och
vad jag vill använda sakerna till, kan de hjälpa mig?

Har du handlat med dem förut, har du en aning om vad det kostar?

Tack,
/Hasse

vad sägs om att dra ihop två sovsäckar?

...om du tar en vänster och en höger...så blir de ju iallfall större på bredden åtminstone...dottern rekommenderar hängmatta för alla som ska ut..."fett nice" att sååååva i såna...enligt henne...de ska bygga en ställning o sova i hängmatta på lägret hon åker till i morgon...
lycka till!
kram anna

Å ett ben i varje säck...genialiskt, Nina! Två problem dock: lösningen är dubbelt så tung som en ensäckslösning o är det kallt har man massa säck att värma upp, såtillvida man inte är riktigt tjock o fyller ut.

Å ett ben i varje säck...genialiskt, Nina! Två problem dock: lösningen är dubbelt så tung som en ensäckslösning o är det kallt har man massa säck att värma upp, såtillvida man inte är riktigt tjock o fyller ut.

Behöver man inte så himla varm säck så går det bra att koppla ihop två pyttesmå Asaklitt-säckar från Clas Ohlson med varandra. Det funkar faktiskt att koppla ihop en av deras varmare (ner till 0 grader) med en av deras kallare (ner till 10 grader), och då får man en hel säck där man kan ha båda benen i samma. Den mindre säcken väger lite och är ungefär lika stor som ett mjölkpaket. Vad jag har märkt så brukar mulliga människor dessutom vara mindre frusna av sig än beniga människor, så då kanske detta kan vara en både billig och praktisk metod. Skippa packsäckarna och knöla ner dem i något annat.

Ett alternativ är att köpa en sovsäcks-kil. Finns till exempel från Ajungilak/Mammut:
extender_universal_bild1.jpg
Borde kunna beställas från alla som säljer deras sovsäckar.

Vill du ha en lyxig, måttbeställd säck till ett hyfsat pris är Robert's som sagt ett alternativ. Jag har själv en sån. Beställningen kan kräva en del e-postkorrespondens (sök här i forumet för mer handfasta beskrivningar).
Det du behöver berätta för dem vilken säck du vill ha, hur stor du är, vilken dunkvalitet, ytterväv och färg du vill ha.

http://www.roberts.pl/
(Priserna i Zloty hittar du på: http://www.roberts.pl/cennik_d.html)

Ett alternativ är att köpa en sovsäcks-kil. Finns till exempel från Ajungilak/Mammut:

Ajungilaks kilar finns ju för att de säckarna är till för dem med BMI under 20. Så en Ajungilak med kil gör knappast en tjockis glad. Och jag gissar att kilarna endast passar till rätt märke, eller?

Frågan är hur tjock du är. Köpte en Haglöfs Znoos för ett par år sedan. Och den är väldigt stor för att vara en vanlig sovsäck. Är inte tjock, men långt ifrån liten och upplever ofta att jag stöter på delar av säcken som inte blivit uppvärmd när jag vänder på mig.

Sova fett!!

Den intressantaste frågan är ju inte besvarad? Hur Fet är du? Själv har jag en härlig kagge och uppskattar rabs rymliga design på deras summitsäckar. Annar så har både ME samt Nanok sovsäckar för Riktiga män.

/Andreas Smyg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips