Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tänkte ge mig ut på skidorna några dagar och funderar på om det finns några bra övernattningsplatser i Faluns omnejd. Typ fäbodar eller raststugor där det går bra att breda ut sitt liggunderlag. Har du något tips? Berätta!
Det finns ganska många stugor, slogbodar, vindskydd m.m. där du kan övernatta. Mitt spontana tips är väl att du kollar upp en vanlig vandringsled där det finns stugor utmed vägen. Du kan kolla in följande sidor
Vildmarksleden används inte på vintern men jag hittade en skoterled som går nästan samma väg. Med början i Sörskog dygt en mil norr om Bjursås gjorde jag en 9 kilometerstur till timmerkojan på Flymyren. Där finns övernattningsbritsar och en eldstad i mitten, ved får man dock fixa själv. Ett tips är att vara några stycken om man ska sova där på vintern, det är svårt att få upp värmen själv.
Huttrande men vid gott mod åkte jag dagen därpå söderut ca 15 kilometer för att landa vid Bjursås skidanläggning. Därifrån går det bussar mot Falun.
Mitt betyg är att det var en bra led för den som vill ut på en kortare tur med övernattning men tråkigt att åka i skoterspår i längden.
Vi ses i skidspåret, eller kanske på isen under Runndagarna?!
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...