Soloist

Har letat efter en bra repbroms vid soloklättring. Soloisten verkar vara den populäraste och mest prisvärda bromsen. Men den är ju inte godkänd och säljs inte i Europa. Någon som vet varför? Är det för att den inte låser om man faller med huvudet före eller har det hänt att bromsen totalt "fallerat", att den gått sönder helt enkelt? Någon som har Soloisten och som vet hur pålitlig den är egentligen.
 
Soloist.

Jag har nya Petz soloister kvar som ja kan sälja f:600kr/st kontakta mig på ep.
Ps.Har även en del annat.

Har klättrat en del med soloist både på vintern & sommarn och tycker inte att man ska lita på dom fullt ut. Dom kan misslyckas att låsa i fall som inte är branta(sva ,sidofall och sånt ) Men i valet att klättra osäkrat så är dom bättre änn inget.(Men lägg några välplacerade lätt lösta halvslag på free end .)
 
Jag vet inte säkert men jag tror att anledningen till att soloisten inte är godkänd är pga att den inte låser "huvudstupafall".
Men hur ofta inträffar dom???


//Johan
 
hmm

Har inte provat alla fall.....Då kunde ja ju inte sitta här och skriva ....... Men huvudstupa funkar den den ej för.(Inte utan en jävligt stadig hjälm.)
Men den är nog lite osäkrare änn så . Även fast den ska klara dom flesta andra fall typer. Men om man har andvänt en i några år kommer man på fler osäkra eller tvivelaktiga (i teorin, typer av fall.)
Mitt intryck är att den passar bäst på brantare klippor (inga sva och sånt.)
Och ett bättre val är topprep me clogg eller någon annan typ av repklämma/broms på kortare leder.
Och det är rätt tröttande om det ska klättras flera replängders turer .
Man gör ju allt två gånger (både första och andra mans jobbet.
Bäst är nog en repkompis i alla fall.
Även fast han eller hon inte är felfri heller.
 
Verkar farlig!

En kille slog ijäl sig när jag var i Yosemite i sommras. Han använde en soloist och föll upp & ner, 70' rakt ner i backen!
Leden (Brailie book) är hyfsat vertikal, inte sva i alla fall.
 
Silent Partner

Det finns en annan broms som heter Silent Partner (tillverkas av Wren Industries i USA). Den låser obönhörligt vid alla typer av fall, men kostar en hel del (cirka 3000:).
Har provat en sådan en gång (dock utan fall), och den funkade väldigt bra.
 
Grigri

Det tål att tänkas på att man soloerar utan några som helst problem lika bra med en modifierad grigri. Låser på samma sätt som soloisten inte heller vid fall upp och ner. Om man 'känner på sig' att man snart ska falla på det sättet går det dock att åtgärda temporärt.

Varför inte använda ett billigt, enkelt sätt! Nåt som ändå finns i de flesta klättergarderober. Kan användas för bekväm firnig, lätt hissning och tillsammand med en bara en clog någorlunda bekväm repklättring på kortare turer.
 
Angående Solo-Aid

"Similar in design to the Soloist except that the Solo-Aid requires manual feeding of the rope through the device."

Visst, det är en intressant pryl men om man ändå måste mata igenom repet för hand är mycket förlorat. Då kan man lika gärna använda ej modifierad grigri eller nån gammal metod med repbroms och diverse knutar.
 
Hej, jag har en wren industries soloist. Dock så har jag bara fallit med den på topprep och då funkade den bra men man bör ha bröstsele för att undvika invertering samt knyta backupknutar (men det bör man nog göra med dom flesta solo-klättringsmekanismer). Kan också säga att den matar ut rep betydligt bättre än grigrin. Men man bör nog ha rätt bra koll på vad man gör om man tänkte leda långa tradturer med den. (sen är den inte värd sitt orginalpris enligt mig. jag köpte min för att jag fick den för betydligt mindre pengar)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.