Soloist

Jag undrar inte hur man modifierar en grigri, jag undrar varför? Det fungerar perfa utan modifikationer. Kanske att den hänger lite och dinglar i regioner där det redan är lite trångt, *hrm*, men det BEHÖVS inte. Inte alls.

Vilken pryl man "bör" använda beror på vad man ska göra. Om jag skulle ge mig ut på någon längre tur, är det grigrin som gäller alla gånger. Man kan göra allt med den - leda, följa, repklättra, lower-outs, fira, och kanske även hissa om det skulle behövas. Plus att man kan falla hur man vill - upp och ner, ut och in, bak och fram - you name it. Som en swiss army knife fast utan den där jobbiga lilla saxen som man ändå aldrig använder :)
 
markus82; sa:
Jag undrar inte hur man modifierar en grigri, jag undrar varför? Det fungerar perfa utan modifikationer. Kanske att den hänger lite och dinglar i regioner där det redan är lite trångt, *hrm*, men det BEHÖVS inte. Inte alls.

Vilken pryl man "bör" använda beror på vad man ska göra. Om jag skulle ge mig ut på någon längre tur, är det grigrin som gäller alla gånger. Man kan göra allt med den - leda, följa, repklättra, lower-outs, fira, och kanske även hissa om det skulle behövas. Plus att man kan falla hur man vill - upp och ner, ut och in, bak och fram - you name it. Som en swiss army knife fast utan den där jobbiga lilla saxen som man ändå aldrig använder :)

Nej, visst. Man BEHÖVER inte modifiera en grigri. Det fungerar ändå. Det fungerar ännu bättre med en modifierad. Tro mig, jag har testat båda. Skillnaden är liten och nästan obefintlig vid aid men ganska stor vid friklättring.
 
rockdoc; sa:
...Skillnaden är liten och nästan obefintlig vid aid men ganska stor vid friklättring.

Av vilken anledning är det bättre med en modifierad vid friklättring, än en icke modifierad?

(Jag försöker inte vara dryg, jag är ärligt intresserad då jag inte har soloklättrat (fritt) med en modifierad grigri.)
 
Re: Angående Solo-Aid

rockdoc; sa:
...
men om man ändå måste mata igenom repet för hand är mycket förlorat. Då kan man lika gärna använda ej modifierad grigri eller nån gammal metod med repbroms och diverse knutar.

[/QUOTE



När man klättrar fortare är det skönt att den sköter sig själv, typ.
 
Men en icke modifierad grigri sköter också sig själv... Om man har repet i en säck på ryggen tycker jag det fungerar fint... Men som sagt har jag inte provat modifierad. Någon med erfarenhet?
 
markus82; sa:
Men en icke modifierad grigri sköter också sig själv... Om man har repet i en säck på ryggen tycker jag det fungerar fint... Men som sagt har jag inte provat modifierad. Någon med erfarenhet?

Nu är förvisso min erfarenhet med grigri under friklättring solo ganska ringa..
Men jag skulle nog inte förlita mig på att varken en modifierad eller omodifierad grigri skulle "sköta sig själv".

Det krävs dock inte så himla mycket för att modifiera en grigri, och det stör inte grigrins övriga funktion. så det är ju bara testa! (tänk dock på att petzl inte längre tar något ansvar och ger någon garanti på grigrin om du har modifierat den..)
 
...och att gri-grin absolut inte är menad att använda till soloklättring. Jag tycker den funkar bra till detta hur som helst, men det tycker inte Petzl. Kom ihåg att alltid knyta backup-knutar på repet oavsett vilken typ av soloist man använder.
 
Ja, Petzl är noga med att hålla ryggen fri, men i verkligheten låser en grigri 99,99% av fallen utan att man håller en hand på bromsrepet. För den övriga 0,01% har man den berömda backupknuten. Det är inte det jag menar med "sköter sig själv", för det är mer eller mindre självklart att det gör, anser jag. Annars skulle jag inte använda den.

Det jag fortfarande undrar är: Varför det är så mycket smidigare med en modifierad grigri vid friklättring?
En icke modifierad grigri behöver man INTE mata manuellt, och den låser INTE automatiskt bara för att man rör sig i friklätterfart. Det är min erfarenhet.
Jag TROR inte heller att en modifierad grigri gör att man behöver återfästa repet vid färre tillfällen per replängd än med en icke modifierad -- repet väger fortfarande ner mot standplatsen, och rinner iväg. TROR jag. (Jag talar alltså om ledklättring solo).

Snarare ser jag en nackdel i att man måste strula till det med en bröstsele. Om det så är den enklast konstruerade bröstselen i världen, är det fortfarande ytterligare ett moment. Och en pryl.

??????
 
markus82; sa:
Det jag fortfarande undrar är: Varför det är så mycket smidigare med en modifierad grigri vid friklättring?
En icke modifierad grigri behöver man INTE mata manuellt, och den låser INTE automatiskt bara för att man rör sig i friklätterfart. Det är min erfarenhet.
Jag TROR inte heller att en modifierad grigri gör att man behöver återfästa repet vid färre tillfällen per replängd än med en icke modifierad -- repet väger fortfarande ner mot standplatsen, och rinner iväg. TROR jag. (Jag talar alltså om ledklättring solo).

Snarare ser jag en nackdel i att man måste strula till det med en bröstsele. Om det så är den enklast konstruerade bröstselen i världen, är det fortfarande ytterligare ett moment. Och en pryl.

??????

MEd repet hängande ner så löper det inte fritt ut ur en ickekonverterad grigri under friklättring. Man är tvungen som du också anger att hålla upp den passiva repänden, antingen med ena handen eller som du tydligen valt att ha repet i ryggsäcken.
Med en konverterad löper det lätt utan vare sig det ena eller det andra. Jag har provat båda alternativen och mitt beslut är enkelt.
Nu uppmuntrar jag inte till konvertering om man själv är minsta tveksam eftersom det precis som ni skriver ovan inte är vad grigrin är avsedd för. Det finns vissa situationer som inte en konverterad grigri är lämplig för och man bör veta om dem. Svårt att beskriva i text.
Nu är det tyvärr inte ett akutellt problem eftersom jag sällan kommer ut för klättring över huvud taget för närvarande...
Nej, du har rätt i att det inte alls påverkar om man måste återfästa repet eller inte. Snarare tvärt om så har det en tendens att rinna iväg lättare med modifierade utrustningen. Dock upplever jag inte det som ett stort problem i praktiken men visst måste man ha koll på repändarna så man inte blir helt utan rep plötsligt :-o
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.