Solglasögon för fjällen

Jag har ett par Prestige multisport, ganska sportiga skidglasögon. Nu till frågan. Kan jag använda sådana i fjällen (vintertid såklart) utan att bli snöblind? De blockerar uv strålning men har ganska ljusa linser samt sluter inte tätt på sidorna som glaciärglasögon gör. Vad är det egentligen man blir snöblind av?
 
Jag tror att snöblindhet uppstår när det är molnigt men ändå ganska ljust ute. Effekten blir att snön och molnen får samma ljusstyrka och färg så det blir svårt att se kontraster. ( Min teori :) )

Så ett par brillor som höjer kontrasten vore nog gott isåfall. Möjligt att gula linser kan funka för det.

//Andreas
 
fel

det är fel, gula linser och ljusblå linser är sämst för att skydda ögonen. det som händer när man bli snöblind är att det helt enkelt kommit för mycket ljus i ögat under en för långt tid. "Riktiga" glaciärglasögon har mkt. starkt tonat glas och skinnlappar på sidorna för att minska ljus för att komma in där. Dvs, de släpper in lite ljus. Vissa moderna sportiga modeller som är böjda på sidorna, kan dock vara bra, då de inte släpper in mkt ljus från sidorna. Desto mörkare glas i linsen desto bättre.

Det är dock vanligt att man kan bli snöblind när det är monligt ute, för då tar många av sig glasögonen hela dagen.
 
Re: fel

Carlarmfelt; sa:
det är fel, gula linser och ljusblå linser är sämst för att skydda ögonen. det som händer när man bli snöblind är att det helt enkelt kommit för mycket ljus i ögat under en för långt tid. "Riktiga" glaciärglasögon har mkt. starkt tonat glas och skinnlappar på sidorna för att minska ljus för att komma in där. Dvs, de släpper in lite ljus. Vissa moderna sportiga modeller som är böjda på sidorna, kan dock vara bra, då de inte släpper in mkt ljus från sidorna. Desto mörkare glas i linsen desto bättre.

Det är dock vanligt att man kan bli snöblind när det är monligt ute, för då tar många av sig glasögonen hela dagen.

Hmmmm... Jag skulle nog villja hävda att du har fel angående snöblindhet och färgen på solglasögonens linser. Det som orsakar snöblindhet är ju UV strålning och då främst UV-B. Eftersom UV strålningen inte ligger inom det synliga spektrat så spelar inte linsens färg någon direkt roll för dess förmåga att absorbera UV-B.

Vid mulet väder så minskar det synliga ljuset medans UV-A och UV-B inte alls minskar så mycket, alltså har man fortfarande ett behov av ta bort UV strålning medans man inte vill miska det synliga ljuset ytterligare. Så i det här läget vill man nog hellre ha ett par ljusa linser, som tar bort UV men inte så mycket ljus.

/Jesper
 
näe, man vill oftast ha väldigt mörka linser i bergen. Det är nog ingen tillfälighet att Cebes glaciärglasögon Cecchinel har CEBE 4000 linser med 100% UV, 97% infraröd och 92-97% vanligt ljust. Det är uvb som orsakar snöblindhet. Men det måste finnas någin anledning till att man vill ha 97% i infraröd och 92 i vanligt ljus.
 
UV-skydd räcker.

Som sagt snöblindhet beror på brännskada i hornhinnan orsakad av UV-ljus.

I stort sett alla glasögon skyddar mot UV-ljus som motas av glasögonlinserna. Ströljus kan komma runt bågar och glas på vissa glasögonmodeller. Att ha läder eller andra sidoskydd kan ha olika skäl bl a för att det skall kännas behagligare med mörka glas, och minska tårade ögon till följd av vind. Dessutom kan man via strösljuset runt mindre glasögonglas nog också få snöblindhet.

Om du har relativt stora sportglasögon med ljusa men UVljusstoppande linser minskar skälet att ha sidoskydd om det bara är snöblindhet du vill undvika.

Anledningen till mörka glas tror jag är att det känns behagligare då man inte behöver kisa och att kontrasten i snön kan vara lättare att uppfatta med mörka glas.

Thure
 
snöblindhet...

Har kollat lite här på internet och all fakta som jag har hittat visar på att det är UV-strålarna som är det farliga och då specielt UVB. Det där med att CEBES glaciär glasögon är så mörka skulle kunna vara för att det är starkare sol och mindre moln där? (gissar =)).
http://www.synsam.se/page.asp?NavID=3&SubID=20
http://www.jll.se/EV_Oga_Snoblidhet.asp
där är 2 sidor med en del fakta och till dig Mattias så skulle det nog va bra om du köpte ett par som täpper till vid ögonen då dettta är nödvändigt för att få fullt skydd.

/Elias
 
Som Thure säger har i stort sett alla solglasögon ett effektivt UV-skydd. Anledningen är att vanliga glasmaterial och optiska plaster stoppar UV utan att man behöver göra något extra med dem. Det är lättare att tillverka glasögon med UV-skydd än utan...

Det finns ingen anledning att ha glasögon som släpper igenom infrarött ljus eftersom man inte kan se det, men å andra sidan gör det inte så stor skada heller. Man ska dock se upp lite med polariserande glasögon. Det är ingen bra idé att använda två korsade polarisatorer för att titta direkt mot solen (t ex vid solförmörkelse). Även om det ser mörkt ut släpper polarisatorer igenom nästan allt infrarött ljus vilket kan leda till skador på näthinnan.

Man bör också undvika blå solglasögon. De släpper igenom det kortvågiga blå ljuset som på lång sikt (när man blir gammal) kan leda till grå starr och åldersförändringar i gula fläcken.

När det gäller hur mörka solglasögonen ska vara är det i princip bara upp till personlig smak och hur man ska använda dem. Glaciär eller snö i solsken är i princip den ljusaste miljö man kan tänka sig så det är logiskt att man har de mörkaste glasen då.

Johannes
 
Sidljusskydd viktigt

Jag har haft begynnande snöblindhet vid en sen apriltur i Skäckerfjällen, vädret var mulet kontrasten noll och inget sidljusskydd på brillorna.

Efter denna beta så har jag alltid sidljusskydd (hemtillverkade) på mina slipade solglasögon. Brillorna har bärnstensfärgade linser och ger ökad kontrast i flatljus.

Har aldrig mer råkat ut för antydan till snöblindhet.
 
Nya glasögonlinsglas släpper igenom UV !

Försämringar:
Har märkt att de nya lättvikts- och tunna glaslinserna till vanliga glasögon, är UV-genomsläppligare.. man får känningar av solpåverkan. Dessutom dåliga med frostproblem, då de kyls ner så fort.. Tjockare linser håller frost borta mkt bättre.. Kan bli risker i nedförsåk med skidor o dylikt. Så det kan nog vara bra med solglasögon-attiraljer för både glasögon och icke-glasögonbärare.. Som jag upplevt det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fson Slipade, sportiga solglasögon? Utrustning allmänt 26
mkruse Solglasögon Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Naturmannen Solglasögon för vandringen Utrustning allmänt 20
f98peen Solglasögon vid vandring Utrustning allmänt 13
majjen Solglasögon Utrustning allmänt 22
Karolina P Försämrar solglasögon synen? Utrustning allmänt 14
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Solglasögon Utrustning allmänt 3
AndreasL Solglasögon. Utrustning allmänt 44
Mr Doderhult det här med solglasögon! Utrustning allmänt 2
millimeter Lins/färgeffekt i solglasögon? Utrustning allmänt 7
niclasfoto Solglasögon för vita vidder!!? Utrustning allmänt 10
malundin Solglasögon Utrustning allmänt 2
bjornhallberg Bra solglasögon? Utrustning allmänt 5
eldebrink JULBO solglasögon. Utrustning allmänt 3
sladden solglasögon alt. skyddsglaögon för glasögonbärare? Utrustning allmänt 5
moa_k40 Sömnapné i fjällen Utrustning allmänt 6
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
Mummis Måste man vara rik för att vandra i fjällen? Utrustning allmänt 119
Örnsätrarn Tips av stativ för foto-video-tubkikare i fjällen? Utrustning allmänt 7
vandrarenemil utrustning fjällen Utrustning allmänt 17
ceciliao Finns det verkligen folk som STJÄL utrustning i fjällen? Utrustning allmänt 25
Solkatt Torkning av kängor i fjällen Utrustning allmänt 46
avslutat080903 Batteriladdare i fjällen,utan ström... Utrustning allmänt 2
tholi75 Tvättmaskin i fjällen? Utrustning allmänt 21
boran Nyttan av kniv i fjällen? Utrustning allmänt 114
oeriksson Digitalkamera i fjällen? Utrustning allmänt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.