Lins/färgeffekt i solglasögon?

Jag har ett par gamla solglasögon, okänt märke men antagligen av typen 59 kronor på Statoil. De har ett ganska ambitiöst utseende och har använts många år i vinterfjäll utan den minsta snöblindhet. Billiga men bra kanske.

Vissa material/tygfärger får genom dessa glasögon en väldigt röd ton: mina annars bruna skosnören ser ut som om de doppats i blod! Min gamla Haglöfs Tight ser också blodig ut, liksom kameraväskan och diverse andra grejer. Det konstiga är att glasögonen i allmänhet är väldigt bra på att inte förvränga det man ser. Färger brukar se väldigt naturtrogna ut.

Jag undrar om nån vet ifall man kan dra några slutsatser av detta om vad glasen har för egenskaper? Det skulle ju vara kul att veta vad man egentligen "skyddar" ögonen med. Jag har inga fakta om glasögonen utom att det möjligen är Cèbè.

Sen undrar jag varför det finns så få glasögonmodeller med sidoskydd, ej strömlinjeformade, runda glas etc, som det fanns förr(?)? Alla moderna modeller ser ju ut som hämtade ur längdåkningslandslagets mest hippa kollektioner och jag tycker inte det är så snyggt. Har alltid haft såna där gammaldags och vill fortsätta med det. De få jag hittat kostar antingen 79 kr eller 999 kr. Nånting mittemellan?

MVH
 
Om dina glasögon är av märket cebe så kostade de nog lite mer än 59:- skulle jag gissa. Om du syftar på glasögon av typen glaciärglasögon med sidoskydd av tex små läderbitar så tillverkas sådana idag av exempelvis Cebe. De klassar in i prisklassen mellan 59:- och 999:-. Jag har själv ett par sådana men jag har bytt till slipade glas. Gillar dem. De är liknande dessa...
ST0248-0576.jpg

Jag köpte dem på KG Jonnson i Solna.

På Cebes hemsida hittar du några olika modeller...

http://www.cebe.se/

På hemsidan finns också information om de linser de använder. Har du tur finns kanske dina linser med där...

Förövrigt säljs någon glaciärglasögonvariant på Ö&B här i Östersund just nu. Tror det var Bollé men de var inte alls lika snygga som Cebes enligt min smak.

/A
[Ändrat av ala 2005-04-09 kl 23:04]
 
ala; sa:
Om dina glasögon är av märket cebe så kostade de nog lite mer än 59:- skulle jag gissa. Om du syftar på glasögon av typen glaciärglasögon med sidoskydd av tex små läderbitar så tillverkas sådana idag av exempelvis Cebe. De klassar in i prisklassen mellan 59:- och 999:-. Jag har själv ett par sådana men jag har bytt till slipade glas. Gillar dem. De är liknande dessa...
ST0248-0576.jpg

Jag köpte dem på KG Jonnson i Solna.

På Cebes hemsida hittar du några olika modeller...

http://www.cebe.se/

Glasögonen är av märket Cebe, det är jag säker på nu, det fanns nämligen en bortnött logotyp på ena sidoskyddet :) Har kikat på hemsidan men mina glasögon är antagligen 15 år för gamla för att finnas med. Har haft dem så länge jag kan minnas. Kanske har du rätt i att de är dyrare än 59 kr. Jag har flera likartade glasögon av vilka minst två är billiga varianter, så jag förutsatte att även dessa var det.

På hemsidan finns också information om de linser de använder. Har du tur finns kanske dina linser med där...

Hm.. bra idé men jag har inget att gå på. Glasen är svarta, sen vet jag inte mer.. :) Men jag ska kika mer.

Vad gav du för dina glasögon?

Tack!
 
millimeter; sa:
Vissa material/tygfärger får genom dessa glasögon en väldigt röd ton: mina annars bruna skosnören ser ut som om de doppats i blod! Min gamla Haglöfs Tight ser också blodig ut, liksom kameraväskan och diverse andra grejer. Det konstiga är att glasögonen i allmänhet är väldigt bra på att inte förvränga det man ser. Färger brukar se väldigt naturtrogna ut.

Jag undrar om nån vet ifall man kan dra några slutsatser av detta om vad glasen har för egenskaper? Det skulle ju vara kul att veta vad man egentligen "skyddar" ögonen med. Jag har inga fakta om glasögonen utom att det möjligen är Cèbè.

Slutsatsen man kan dra är att de släpper igenom rött ljus i högre grad än andra färger, vilket innebär de långa våglängderna i det synliga spektret. Det viktiga med solglasögon, förutom att de dämpar solljuset, är att de inte släpper igenom UV eller för mycket blått ljus, som är de korta våglägderna i spektret. Det klarar de allra flesta solglasögon, även de billiga man köper på Statoil. I tester som gjorts har man inte kunnat se någon skillnad mellan dyra och billiga solglasögon i det avseendet.

Johannes
 
Ta bild på dina solglasögon och skicka till företaget som har tilverkat dem. Utifrån det borde du kunna få fullständiga produktspecifikationer.

/Johan ES
 
millimeter; sa:
Vad gav du för dina glasögon?

Jag minns faktiskt inte vad bågen kostade men eftersom jag satte in slipade glas av lite bättre sort så var kostnaden för bågen nästan marginell i sammanhanget. Kanske att jag betalade 400-500:-? Det fanns en dyrare modell av samma glasögon som jag tror kostade några hundra mer men bågen var precis samma det var bara glasen som var bättre och reptåligare så det var ju inte aktuellt eftersom jag skulle byta glasen.

/Andreas
 
f91jsw; sa:
Slutsatsen man kan dra är att de släpper igenom rött ljus i högre grad än andra färger, vilket innebär de långa våglängderna i det synliga spektret.

Jag tänkte i de banor du beskriver, men slogs av tvivel på grund av att det bara är för vissa objekt/material som rödfärgen uppstår. Och dessutom upplever jag att överlag så påverkas olika färger ungefär lika mycket, utan någon tydlig rödfärgning. (Om rött släpptes igenom i större utsträckning så borde gula, gröna etc objekt bli mörkare än röda objekt, men det verkar inte så.)

Vad är det med nylonet i min (svarta) haglöfsrygga som gör det rött? Varför blir inte mammas svarta mössa också röd?


Det viktiga med solglasögon, förutom att de dämpar solljuset, är att de inte släpper igenom UV eller för mycket blått ljus, som är de korta våglägderna i spektret. Det klarar de allra flesta solglasögon, även de billiga man köper på Statoil. I tester som gjorts har man inte kunnat se någon skillnad mellan dyra och billiga solglasögon i det avseendet.

Okej, det sista är intressant. Jag har tagit för givet att glasögonen i fråga är billiga (dvs dåliga), men då stämmer det kanske inte.

MvH
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.