Solglasögon

Hur viktigt är det med solglasögon som skyddar på 2000+m? Hörde mig för i butiken och fick reda på att alla solglasögon skyddar mot UV strålar. Men ändå kan det skilja 1000-tals kronor mellan modeller. Tittade tex på statoil ett par Granite för 125kr, som det stod 100% skydd mot UV + UVA strålar. Men då kvittar det vilken modell man köper alltså???
 
Möjligen att du kan behöva skydd på sidorna, i alla fall om det är på snö dom ska användas.

/Ulf
 
det ær skillnad på glas och glas på glasøgon.

nær jag drar upp på snø och det ær sol så har jag två par glasøgon jag vælger mellan beroende på aktivitet.

skall jag bara lulla runt på snøn så tar jag mina cebe cecchinel som har mørka glas, metallbåge och skugglappar på sidorna.

skall jag åka skidor, klættra eller annan aktivitet så tar jag mina cebe athlon som ær lættare i plast och sitter otroligt gott. dessa kan jag byta glas om ljuset ændras(från strålande sol med mørka glas til dimma med orange glas.).

tror nog aldrig att jag kommer at sætta på meg ett par "statoil brillor" (med det menas glasøgon som man tror ær bra men inte kommer i nærheten av vad man behøver) nær jag dra upp på glaciær eller liknande.

ett annat mærke som står før kvalitet på glaciærbrillor ær julbo. har inga sjælv men en vænn ær vældigt nøjd med sina.

robert
 
Alla solglasögon skyddar inte mot UV.
Just i den butiken kanske de gör det men inte generellt.

Det är inte alls ovanligt att billiga solglasögon till t.ex. barn skadar mer än att vara utan solglasögon. Pupillen öppnas för att det är mörkt men mer UV kommer in i ögat.

Att Du får betala 1000 pix för en snygg brilla är ju en annan femma.
Köp flera billigare (med UV-skydd) så gör det ingenting om de pajar.

Förbrukar själv fler solbrillor än de flesta. De blir repiga, tappas bort, mosas under min rumpa etc.

/Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.