Försämrar solglasögon synen?

Hej

Äntligen skiner solen! Tog på mig mina solglasögon och njöt. Såg att lillkillen satt och kisade eller vred bort huvudet. "Klart grabben ska ha ett par bra polariserade solglasögon", tänkte jag och frågade runt bland kompisarna. Fick då höra att man inte ska ge små barn solglasögon för att då så kommer deras ögon inte att vänja sig vid solen och därför blir känsligare för solljus.

Stämmer det här verkligen? Låter lite väl "svenskt" med att härda ut/vänja sig för att lära sig... Någon som har medicinsk kunskap och inte bara "har hört från en kompis" eller "för mig är det så". Jag behöver övertygas med hårda fakta om jag ska låta bli att köpa solglasögon. ;)

Någon som förresten kan tipsa om bra solglasögon till en 1åring?

//Karolina
 
Jag avstår från ja/nej om solglasögon till små barn är bra/dåligt, har ingen aning!

Men jag har köpt Julbos brillor till en liten person. de var uppskattade. Funkar upp och ner också!
Jag brukar gärna shoppa här, men de finns såklart på fler ställen:
http://addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=JULBOLOOPING
http://addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=JULBOLOOPING_II

(Kanske lite dyra till ett så litet barn, men en moster klarar såna utgifter... och just för att jag ville hoppas att det är lite bättre optik också.)
 
Struntprat att man ska/kan vänja ögonen vid solen. UV-ljuset påverkar ögonen negativt och ökar risken för katarakt (alltså linsgrumling/grå starr) när man blir äldre. Viktigt är att glasögonen har ett riktigt UV-skydd. Teoretiskt sett kan glasögon vara väldigt mörka men ändå ha ett dåligt UV-skydd vilket innebär att pupillen vidgar sig för att släppa in mer ljus men samtidigt släpps också mer UV-ljus in. Kolla alltså att det är ett bra UV-skydd (vilket jag tror det är på de flesta solgaslögonen nuförtiden, man kan dock ha misstankar mot billiga glasögon på turistorterna utomlands). Glaset ska vara "lagom" mörkt. Är det för mörkt kan det bli jobbigare med kontrasterna när man ska ta av dom.
 
Struntprat att man ska/kan vänja ögonen vid solen. UV-ljuset påverkar ögonen negativt och ökar risken för katarakt (alltså linsgrumling/grå starr) när man blir äldre.

Varför är det struntprat? Och om nu risken är så stor så kan man kanske utgå ifrån att historien kryllar av människor med skittaskig syn? för glasögon är ju inte direkt något som man plockar från träd.

Ibland blir jag förundrad att mänskligheten ens lyckats överleva fram till nuet. det är så många saker som helt plötsligt är farliga
 
Och Optikern kommer att svara

Fråga en optiker eller läkare om du vill ha ett riktigt svar.

att vid starkt solljus, mitt på dagen eller vid hav/snö etc så bör barnen antingen hållas i skuggan eller ha skydd (dvs solglas etc).

Skydd/skugga har inte heller vuxit på träd... men det har mänskligheten använt sig av i mååånga år.

Mycket små barn som inte kan låta bli att slita av sig solglasögonen dem kan man med fördel "bara" köra skuggmetoden på.

BZ/
 
Det som kan vara värt en tanke när du köper solglasögon kan dock vara:
- Olika material filtrerar UV-stålning olika effektivt.
- Blå glas ska unvikas, kan vara sämre än inga solglasögon alls.
- Bäst skydd ger glasögon formade så de "sluter tätt" runt om och inte släpper in ljus på sidorna.

... och det är klart alla ska ha solglasögon, oavsett ålder. Ta med ungen ut på sjön eller i snö-miljö en dag i solsken utan, så kommer han liksom alla andra ha duktigt svidande ögon om han inte har solglasögon.
 
Varför är det struntprat? Och om nu risken är så stor så kan man kanske utgå ifrån att historien kryllar av människor med skittaskig syn? för glasögon är ju inte direkt något som man plockar från träd.

Ibland blir jag förundrad att mänskligheten ens lyckats överleva fram till nuet. det är så många saker som helt plötsligt är farliga


Man betänk att på t. ex. stenåldern så levde man i genomsnitt tills man var 30 kanske 40, om man klarade att äta utan tänder ;). Många skador och sjukdomar som vi drabbas av var förmodligen inte så aktuella på grund av tidsfaktorn, exempelvis gråstarr utvecklas senare än i 30-årsåldern...

Och förr i tiden var det vanligare med förslitningsskador än idag, beroende på att vår kunskap om vad som är farligt har förbättrats liksom teknik att påverka olika problem. Vi har istället nya skador som musarm och stelhet i nacke (bildskärmsarbete).

Naturfolken har f.ö. utvecklat "solglasögon", både samer och indianer har i urminnes tider använt sig av barkbitar med smala siktspringor just för att skydda ögonen mot starkt solljus.

Så det är inte helt plötsligt farligt med UV-strålning, däremot är det numera möjligt att köpa billiga och bra skydd ;)...

Så tillbaka till ursprungsfrågan, en optiker kommer att rekommendera solglas till barn som är stora nog att behålla dem på. Riktigt små barn rekommenderas skugga.

//Johan
 
En del av kommentarerna på den här tråden kan få en att undra om det var fel att börja ge små barn bedövning under operation, läkevetenskapen körde ju den modellen långt in i modern tid......
Ego fick solglasögon som 1 åring och har inte slutat bruka dem än....Klart barn som kan skall ha solglasögon, före det funkar får man köra med skuggmodellen.
 
Jag avstår från ja/nej om solglasögon till små barn är bra/dåligt, har ingen aning!

Men jag har köpt Julbos brillor till en liten person. de var uppskattade. Funkar upp och ner också!
Jag brukar gärna shoppa här, men de finns såklart på fler ställen:
http://addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=JULBOLOOPING
http://addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=JULBOLOOPING_II

(Kanske lite dyra till ett så litet barn, men en moster klarar såna utgifter... och just för att jag ville hoppas att det är lite bättre optik också.)


Kan bara hålla med i detta. Vi har både dessa samt de för lite större barn. Funkar riktigt bra tycker jag. En självklarhet på vinterfjället och nu när vårsolen börjar lysa.
Dom håller bra, min tvååring tar på och av dom själv (så klart) och det är inga problem.

//PW
 
att vid starkt solljus, mitt på dagen eller vid hav/snö etc så bör barnen antingen hållas i skuggan eller ha skydd (dvs solglas etc).

Skydd/skugga har inte heller vuxit på träd... men det har mänskligheten använt sig av i mååånga år.

Mycket små barn som inte kan låta bli att slita av sig solglasögonen dem kan man med fördel "bara" köra skuggmetoden på.

BZ/

Nu var väl det ändå inte ett svar på frågan som ställdes?
Hur vida solglasögon försämrar synen på barn i och med att dom inte får "vänja" sig med solljus.
 
Visst kan man se frågan så, men eftersom det är så att "vara i solen utan skydd för ögonen" är skadligt för ögonen så blir frågan så snarare:

Vilket förstör synen mest, att vara i solen utan solskydd för ögonen eller att ha solglasögon?

Det är ju inte så att "vara utan solglasögon" på nåt vis skulle vara nyttigt för synen, solen är skadlig i relativt liten mängd. Både för hud och ögon.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.