Försämrar solglasögon synen?

meeen

Nu var väl det ändå inte ett svar på frågan som ställdes?
Hur vida solglasögon försämrar synen på barn i och med att dom inte får "vänja" sig med solljus.

tyckte att det framgick med all önskvärd tydlighet att en mitt svar skulle spegla en Optikers svar på fråga!

DVS. Ungen skall ha solglas eller hållas i skuggan då detta är mindre skadligt än t.ex. snöblindhet.
Starkt ljus är mycket mer skadligt än den mörkare ton som blir av ett par vettiga solglasögon. Självfallet är inte överdrivet användande bra det heller... men då får man tvinga på ungarna solglas tidigt på morgonen i mörka rum och ha dem på tills natten... eller låsa in dem i en källare för att ljuskänsligheten i ögonen skall "förstöras"

Så NEJ. normalt användade av solglas kommer inte att förstöra barnens syn.
(Är det tillräckligt tydligt lleberg?)

Men om du inte litar på mig... Fråga en optiker eller ögonläkare (som kommer att svara som jag)

BZ
 
Ögonirritation som är lätt att få på sjön eller snön tar nog ingen hänsyn till ålder eller storlek, det är bara att foga sig. Soldis i dimma över vatten eller snö är speciellt irriterande. Solskyddsben och vedstycken är bara föregångare till dagens solglasögon. Våra ögon kommer bäst till sin rätt i lågbelysning och inne i skuggor. En dag i för mycket infallande ljus kommer att lämna de flesta med irriterade ögon och för långvarig exponering som exempelvis för de som arbetar ovan molnen utan adekvata filter leder snabbt till permanenta skador. Barn är inte undantagna.
Solglasögon inte bara minskar infallande ljus, de skyddar ögonen oxså. Glaciärbrillor brukar ha bäst sidobländen och mörkast glas.
Skydd av olika slag använder vi för dess goda egenskaper.
De som inte vill hänga med får ta sina egna konsekvenser........
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.