Solglasögon

Inför varje säsong tänker jag igenom min utrustning för att se om något behöver förändras. Denna säsongs första längre aktivitet är en skidtur på 8-10 dagar i Sarek. jag har varit ute på ett antal vinterturer tidigare och då bara haft solglasögon a la bensinmack (utöver skidglasögonen förstås). Jag ser framför mig en dryg vecka i strålande sol och då duger knappast det jag har.

Alltså: Vilka solglasögon rekommenderas?
Önskemål: Hållbara. Skydd för "sidoljus".

Jag kommer inte att ha med mina vanliga glasögon. Därmed faller väl Fjäderlätt-modellen bort?

HåkanF
 
Har kört med Oakley länge, hade ett par Eyeshades i många år, köpte sedan M Frames i början av 90-talet, dessa har hängt med fram till i höstas när de fick pension och ersattes av ett par...Oakley M Frames :cool:
Jäkligt bekväma, lätta, möjlighet att skifta mellan olika linser för olika förhållanden(har en knallgul lins som är grym att cykla till jobbet i när det snöar nubb)
 
Det är väl inte direkt det här du frågar om , men jag köpte nya i somras. Det blev ett par Maui Jim, köpte dem i en specialaffär för solbrillor, de är Polariserande , och endera blev jag grundlurad eller så är de klart överlägsna vissa andra märken ( mina Oakley t ex ).De tar bort speglingar på ett helt otroligt sätt, svårt att beskriva, men det bästa är passformen. Gå in i en välsorterad specialaffär och testa, det är värt besväret.
 
hej
på synsam finns Polaroid coverbrillor.
funkar även med mindre glasögon innnanför.
kostar en 500-lapp ungefär
vänligen nils
 

avslutad210712

Gäst
Min sambo köpte ett par Bliz Altitude 370:- hos northstar eller 499:- hos Naturkompaniet. Passar henne perfekt men för mig kommer det in alldeles för mycket ströljus från undersidan.

Själv har jag ett par Julbo Explorer Chameleon. Pris alldeles för dyra i Sverige men betydligt billigare på ebay. Har också ett par gamla runda Cebe som troligen har riktigt glas. Riktiga favoriter faktiskt.
 
fotokromatiska Julbo

Jag gillar mina Julbo explorer med fotokomatisk lins (varierar mellan mörkhet 3 och 4) samt är polariserade. enligt reklamn utvecklade ihopa med ENSA så de borde vara väl avpassade för högfjäll. Inget ljuslckage i kanterna om man ha extra plastbitarna monterade i mitt ansikte i alla fall. Nackdelen är som nämts priset - ca 1500 SEK i Svenska butiker och har inte sett billigare på Frankrike heller.

Har även Julbos fotokromatiska goggles (variar mellan mörkhet 2-4 men inte polariserade) - även de dyra men bra. Har dessa kallare/blåsigare samt molnigare dagar.

/Patrik, bara kund - inga andra kopplingar till någon glasögontillverkare
 
Bågarna, måste passa din skalle, inte bra utan mycket bra. För glaciärpromenader kan det krävas extratäta glas, dvs dubbla solskyddslager samt antireflexbeläggning på båda sidorna.
Sido och nässolskydd gärna i skinn, ridskamlar och senilsnöre. Rymlig ask i stark plast där du säkert kan transportera dem. Behöver väl inte tillägga att hela bågen skall vara av plast, för det är trevligt att kunna ta av dem utan att delar av huvudet följer med om det blir riktigt kallt.

Själv hittade jag hos min optiker en par bra bågar i hans katalog, första gången, han tog hem i rätt storlek för min skalle, anpassning, glas etc var en enkel och dyr rätt rak process.

Par 2 kom till så att i ett skyltställ i alpernerna hittade jag ett par lätta Lookersbågar med alla attributen på och till råga på allt satt de som en smäck, 150kr var billigt för en bra båge. Glasen var givetvis plast och tunnt infärgade. Bad min optiker fixa dylika med mina siffror på och dubbel mörkaste plus antireflex på bägge sidor samt en låda. Du kan se modellen på mitt utsidanporträtt.
De har blivit mina ständiga följeslagare. Par 1 samlar damm i en byrolåda för de är och förblir det tunga paret.

Så prova överallt, cykelshopen, friluftsboden, optikern, macstället. Källorna kan vara någon av dem, men spana. Ridskalmlängden är lätt att fixa till men sitter de inte rätt på din näsa och tätar för sidoljus då skall du leta vidare.
go jakt
 
Polariserade eller inte?

Lånar tråden lite här.

Är på G och ska köpa slipade solglasögon och klurar på om det är värt att betala för polariserande glas om man utgår från fjällvandring sommartid (dvs inte mycket snö)? Optikerna försöker såklart sälja på mig med polarisering.

Någon med erfarenheter?
 
Seglarsolglasögon och mycket glaciärgående ja, men en och annan snöfläck nej, IMHO. Har givetvis och prövat bägge sorterna.
 

avslutad210712

Gäst
I princip använder jag aldrig solglasögon på sommaren förutom då större snöfält eller vid vatten. Annars kör jag med en keps som skuggar ögonen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.