Tvättmaskin i fjällen?

Finns det något smart sätt att tvätta kläder på ute i naturen? Hur gör ni för att få rent och fräscht när ni är ute lite längre?

Jag har funderat på hur man tvättar kläder för att få dem rena, men jag har inte hunnit prova det ännu. Om man tar en sopsäck av kraftigare typ (eller annan hållbar säck) skulle man ju i princip kunna fylla den med lagom mängd vatten, Y3 och sedan i med kläderna. Skaka runt och "knåda" lite så är det som en tvättmaskin. Det kanske är överdrivet jobbigt, eller? Det måste ju inte bli rent som hemma, men det är roligast med ett bra resultat.
 
Ta en vanlig plastkasse, fyll den med lite kläder, tvätt/diskmedel och lite ljummet vatten. Knåda kläderna (enklare om någon annan håller upp påsen för dig eller om du riggar upp den på något vis.)

Häll ut tvättvattnet på marken så slipper andra nedströms dig att få det i maten. Fyll på med sköljvatten och upprepa.

Vrid ut ordentligt och häng till tork på ryggsäcken.
 

avslutad210712

Gäst
Kör med Y3 och kallt vatten.

Fast nu ljuger jag för tvättningen sköter min vandringskamrat men hon använder Y3.
 
vaaaaa?!?!

TVÄTTA när man är UTE?! jag har då aldrig hört på maken!

Jag sätter stolthet i att lukta häst efter ett par dagar! ;-)
 
tholi75; sa:
Finns det något smart sätt att tvätta kläder på ute i naturen? Hur gör ni för att få rent och fräscht när ni är ute lite längre?
Kallvatten och Y3 i en plastkasse. Det funkar bättre än man först kan tro.
I brist på Y3 kan man använda tvål eller diskmedel också.
 

avslutad210712

Gäst
Re: vaaaaa?!?!

jakobg; sa:
TVÄTTA när man är UTE?! jag har då aldrig hört på maken!

Jag sätter stolthet i att lukta häst efter ett par dagar! ;-)

Efter en vecka med massor av svett och massor av regn så skulle jag också sätta en stolthet i att ha luktat häst men tom kameran luktade UUUUUUURRRRRRRKKKKKK :)
 
Re: Re: vaaaaa?!?!

avslutad210712; sa:
jakobg; sa:
TVÄTTA när man är UTE?! jag har då aldrig hört på maken!
Jag sätter stolthet i att lukta häst efter ett par dagar! ;-)
Efter en vecka med massor av svett och massor av regn så skulle jag också sätta en stolthet i att ha luktat häst men tom kameran luktade UUUUUUURRRRRRRKKKKKK :)

Jaha, det var överraskande! Luktar du "UUUUUUURRRRRRRKKKKKK"?
Själv luktar jag nämligen AAAAARRRRGHHHH efter en vecka i skogen. Och jag skulle aldrig ha trodd att man kan lukta "UUUUUUURRRRRRRKKKKKK".
Vi borde fördjupa denna diskussion.

Fråga till alla andra: Hur luktar ni då??

...undrar:
/Georg
 
Är man fler än en kan man göra en lek av tvättandet och kasta påsen (tvättmaskinen) mellan varandra.
 
Y3

använd VIA:s flytande handtvätt medel istället för Y3, mycket bättre.
Fungerar bra i tropiska klimat och på kallare orter.

Lasse
 
Jag tvålar in underkläderna samtidigt som jag tvålar in mig själv, med såpa (vilket också funkar som diskmedel - omnifunktionellt!).

Det finns en diskussion om detta från förra året - kolla gärna på den.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: vaaaaa?!?!

sachsaren; sa:
Jaha, det var överraskande! Luktar du "UUUUUUURRRRRRRKKKKKK"?
Själv luktar jag nämligen AAAAARRRRGHHHH efter en vecka i skogen. Och jag skulle aldrig ha trodd att man kan lukta "UUUUUUURRRRRRRKKKKKK".
Vi borde fördjupa denna diskussion.

Fråga till alla andra: Hur luktar ni då??

...undrar:
/Georg

OM jag eldar (gärna med lite enris i) luktar jag bättre och smörjer jag in mig med beck-olja luktar jag riktigt gott. I alla fall i mina egna "ögon" men tyvärr verkar inte riktigt alla andra uppskatta den doften *L*
 
tholi75; sa:
Finns det något smart sätt att tvätta kläder på ute i naturen? Hur gör ni för att få rent och fräscht när ni är ute lite längre?
Varför inte prova det gamla sättet som vi använde under repmånaderna ute i fält efter två-tre veckor i samma kläder? Byt kläder med vandringkompisarna!
På repmötena lät det ungefär så här: Nu är det äntligen dags för tvättbyte snuskpellar! Jaaa! skrek pellarna. Och så sa man, byt kläder med varann!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.