Softshell

Har länge tänkt skaffa mig en softshelljacka, förhoppningsvis så tillåter ekonomin det snart åxå. Frågan nu är vilken jacka jag ska sikta in mig på. Jag har en skaljacka och fleece och lite andra grejer som är gjorda av Tierra, vilka jag är väldigt nöjda med. Så det blev naturligt att jag började med att kolla deras utbud.

Är ute efter ett vindtät, smidig och snygg shell. Sedan måsta andningsförmågan vara på topp eftersom jag väldigt lätt blir varm och svettas som en tok.

Tierras WS Stretch Jacka verkar vara som deras vanliga fleece fast med WS dvs, är skillnaden stor mellan denna och deras Chalten Jacka. Motiverar det en extra femhjundring i pris? och ska man lägga på ännu ett par för att kunna husera runt i deras SOFTSHELL GORE?

Skulle hemskt gärna vilja höra synpunkter på dessa plagg och få tips om andra märken!
 
Chalten jacka

Hej, jag har en Tierra Chalten Jacket som jag är mkt. nöjd med, har inte använt den _så_ mycket men den var guld värd i abisko-keb nu i sep. Har iofs. inte haft någon annan softshell att jämföra med, och fick min för halva priset på rea så... Men för de pengarna var det ett mycket bra köp. :)
 
Tyvärr, jag köpte sista exemplaret på Friluftkompaniet på Sveavägen i Sthlm när de hade rea i aug. Vet inte varför de sålde ut dem. Jag antog då att det var en utgående modell, men den finns ju kvar, numera till standardpris... Men jag är nöjd... :)
 
Tierra Gore Softshell

mankan83; sa:
Har länge tänkt skaffa mig en softshelljacka, förhoppningsvis så tillåter ekonomin det snart åxå. Frågan nu är vilken jacka jag ska sikta in mig på. Jag har en skaljacka och fleece och lite andra grejer som är gjorda av Tierra, vilka jag är väldigt nöjda med. Så det blev naturligt att jag började med att kolla deras utbud.

Är ute efter ett vindtät, smidig och snygg shell. Sedan måsta andningsförmågan vara på topp eftersom jag väldigt lätt blir varm och svettas som en tok.

Tierras WS Stretch Jacka verkar vara som deras vanliga fleece fast med WS dvs, är skillnaden stor mellan denna och deras Chalten Jacka. Motiverar det en extra femhjundring i pris? och ska man lägga på ännu ett par för att kunna husera runt i deras SOFTSHELL GORE?

Skulle hemskt gärna vilja höra synpunkter på dessa plagg och få tips om andra märken!

Jag har precis köpt en Tierra Softshell Gore och tror att jag kommer bli nöjd med den. Jag har tänkt använda den för skidåkning, även när det är lite töigt eller fuktigt. Den har varit i min ägo i två veckor och är alltså inte testa ordentligt, men jag har redan en del synpunkter:

Fördelar:

+ Tight men plats för ordentligt värmelager (jag är smal)

+ Två sorters tyg, ett ostretchigt på framsida och axlar och ett stretchigt på övriga ställen. Genomtänkt.

+ Mycket behaglig insida. (En av mina anledningar att köpa softshell).

+ Snygg förutom en onödig söm på framsidan.

+ Mycket bra vattenavstötning (förutom loggorna). Vet inte något om hållbarheten på impregneringen.

+ Rimligt pris, fast rätt så dyr.

Nackdelar:

- Tierraloggan och Goreloggan suger åt sig och transporterar in vatten. Sömmarna tar också in vatten men inte i närheten av broderierna. Jackan är ju inte vattentät, men när den ändå har vattentäta blixtlås tycker jag att man kunde fixat loggorna på annat sätt eftersom jackan är ganska bra i kortare regn annars. Jag kommer tejpa insidan där loggorna sitter.

- Gillar inte de 2 nedre fickornas placering. De täcks av ryggsäckens höftremmar. Ger dessutom en onödig söm på framsidan. Skulle velat haft två stora bröstfickor istället och armhåleventilation.

- Ingen armhåleventilation. Fickorna har mesh och dubblar som ventilation men det tror jag bara funkar lagom bra.

- Hakan touchar kragen hela tiden när luvan är nere. Inte så farligt men skulle vilja ha lite störe huva och något högre krage som når strax ovanför hakspetsen. Tyvär är kragen vid hakan också ett av de få ställen där jackan inte är så mjuk eftersom flera sömmar + blixtlås möts vid hackan.

- Huvan i minsta laget med mössa på.

- Svart. De flesta skidbyxor är svarta och då är det trist med en svart jacka. Däremot är den snygg till jeans :)

Den sitter väldigt bra på kroppen och är mycket skön. Förutom det jag nämnt ovan så skulle jag kunna tänka mig en avtagbar huva. Då skulle kragen kunna göras bättre och jackan skulle funka bättre för sommarbruk (i kombination med ett lätt regnställ, jag är inte så förtjust i normal Gortexjacka på sommaren) men många andra tycker säkert precis tvärtom.

Den bilden på Tierras hemsida är missvisande eftersom det är en prototyp (tyvärr). På den sitter sidofickorna högre och bröstfickan är större. Dessutom saknas den extra sömmen. Loggorna finns inte med på bilden. Den nedersta sömmen på framsidan sitter längre ner i verkligheten. Jag hade velat haft prototypen :)

I övrigt så kan du ju någon gång kika in på Stadium där Everest har en Softshell jacka (2000 SEK) som verkar OK beroende på användningsområde. Har du pengar så tror jag Arcteryx Softshells är oslagbara. Mountain Equipment har även de något som iaf ser OK ut.

Lycka till
 
Andra märken

Jag har en Mammut New Age Jacket som jag är mycket nöjd med. Den "andas" riktigt bra, är smidig och är slitstark. Jackan var helt överlägsen att ha i Sarek i vintras. Använder den ofta till vardags också p g a att den är precis lagom varm, vind- och vattentät samt otroligt smidig(stretchig). Den är sydd i Schoeller Dryskin Extreme och kostade 2 200 kr. Marmot har också en som heter ATV-Jacket. Den kostar runt 1 700 kr, men då får man nöja sig med färre fickor.
 
Lätt att luras av Gore Softshell

Det är ju ett faktum att företaget Gore har för stor makt när det gäller att påverka hur folk klär sig med en enorm reklam budget. Nu har dom kommit på att det stora nya är Softshell och då vill dom ju vara med.
Det är ju inte nytt. Softshell har ju funnits ganska många år nu.
En mkt stor nackdel med Gore Softshell är att det är gammal teknik i ny förpackning. Det är helt enkelt helt vanlig Windstopper membran som andas förfärligt dåligt. Tom sämre än Gore Tex. Och då förstår ju alla att det är inte bra för ett plagg som är tänkt att vara ett aktivt plagg att svettas i. Det enda Gore Softshell är ricktigt bra på är att vara helt vindtät.
Därmot finns mkt bra alternativ som fungerar tex Powershield som Arcteryx o flera andra tillverkare använder är fantastiskt bra. Shoeller som Klättermusen använder är också bra men tycker själv lite bättre om Powershield vad gäller hållbarhet, andning o känsla att ha på sig.
Har faktiskt själv provat alla materialen under lång tid dessutom.
Vill du bara ha en snyg vindtät jacka som tål lite fukt så köp Gore Softshell. Men skall du använda den o svettas i o röra dig som Softshell plagg är till för så köp något annat.
 
Enligt Gore själva så har en typisk Gore soft shell ett RET på <6 vilket är detsamma som ett typiskt 3-lagers XCR GoreTex. Paclite och 2-lagers går ner mot RET 4. Vetefan om det spelar någon roll egentligen, det är ju ändå tyget snarare än membranet som sätter begränsningen i så avancerade material. Tunt bräckligt tyg ger bättre fuktgenomsläpplighet.

Jag har provat en del olika membran, typ Goretex och H2NO Storm och det enda jag kan konstatera är att man unviker galonplaggskondens. Detta är jättebra, men att påstå att de bidrar till högre fuktgenomsläpplighet är en överdrift. Ofta har plagg med avancerade membran hög kvalitet och generösa garantier vilket enligt mig är en större anledning till köp än själva membranfunktionen.

Vad gäller Gore Softshell vs. andra material så tror jag generellt sett att gores soft shell används till lite tjockare, varmare plagg (därav sämre fuktgenomsläpplighet) medan deras N2S används för tunnare (för intensivare aktivitet) kläder. Det är ju också en fråga om att kompromissa mellan vindtäthet och fuktgenomsläpplighet.

Grejen med soft shellen är att den är tjockare, ulligare (på insidan) och mjukare än Goretex-tyger men ändå håller en god fuktgenomsläpplighet. Med ett värmelager under goretexen så höjer man RETen ordentligt ändå.

Min slutsats:
Andande material är väl bra, men under hård ansträngning så blir det ändå rejält svettigt i ett plagg som ska värma. Jag kan inte tänka mig att det det finns något passivt andande material som kan släppa ut all den fukt kroppen produceras när man har för mycket kläder på sig. Det enda som hjälper för mig är ORDENTLIG VENTILATION.

Anledningen att jag köpte ett Softshell är just kompforten. Det som påverkar komforten för mig är att materialet släpper ut kondens, att det är mjukt och följsamt men framförallt att det har en vattenavstötande yta. Goretex i all ära men är tyget oimpregnerat så är det nästan lika illa som att vatten läcker in. För skidåkning (utför och uppför) så tror jag att det är bättre med ett mjukt skallplagg och i vissa fall ett lätt, andande regn/vindplagg som överdrag/förstärkning. Detsamma gäller för mig på vandring men jag lärde mig vandra i lumpen vilket kan ha påverkat klädtaktiken.

/Anders
 
Ventilation i sidorna.

Hej.

Jag har bara några veckors erfarenhet av min nya softshelljacka Mammut Ultimate. Den är lite udda på det sättet att det finns tre långa blixtlås dels fram dels i sidorna ända från botten och halvvägs ned på överarmen. Dessutom andas materialet OK med en slags ultraventilerande windstopper.

Jag har cyklat och åkt rullskridskor i jackan och tror att den blir en favorit den kalla årstiden för t ex långfärdsskridsko.

Thure
 
GORE är elaka. Usch!

Det här med softshell är precis som många säger nästa stora gren inom friluftslivet. Dock. Sedan GORE kom och blandade sig in i skiten så har begreppet blivit så luddigt att allt med ett windstoppermembran & lite mjuk fleece idag kallas för softshell.

För MIG persinligen så är WS-jackor av alla olika slag INTE softshell. Windstopper har ju f*n funnits i femtioevla år å nu döper man bara om skiten för att sälja mer. Skandal!
Däremot är powershield, olika shoeller-materiall som t.ex dryskin extreme, the north face egna apex & andra liknande tyger, riktiga softshell i min värld.
Man köper ett softshell som ett komplement till en eventuell windstopperjacka. Inte för att man vill ha en till likadan med ett nytt häftigt namn.

Hela iden med softshell är för mig at det ska vara ett plagg som är hyffsat vattenresistent (än så länge ganska likt ett WS-plagg) med med den STORA skillnaden att det ska INTE vara vindTÄTT. Då försvinner ju hela idéen. Att det ska ventilera MYCKET bättre än ett WS-plagg. Inte bara lite bättre utan mycket!
Jag menar:
Är inte plagget vindtätt så kommer lite luft in och kyler ner som en AC typ :) Detta för att vi som är högaktiva ska ha plagg att trivas i under arbetets gång. Så bort med GORE's skitsnack om att WS är softshell! Usch å fy!

Det var min högst personliga åsikt.
Lycka till i valet av softshell.

Själv föredrar jag Arc'teryx Gamma MX hoddy.
[Ändrat av sundancekid 2003-10-18 kl 19:21]
 
Varför Softshell?

Hej
Lite utökade funderingar.
Jag har funderat på att köpa en ny trelagersjacka för höst vinter sommarbruk. På sommaren tycker jag att Gore tex är för tätt. När det blir riktigt kallt kommer fliesen på. Dock har denna diskussion gett att jag funderar på att köpa ett softshell och komplettera med regnstället.

Vilken årstid är dessa jackor designade för?
Hur varma är de?
mvh
ht
 
Gores mjukskal med WS verkar som sagt vara ett sätt för dem att haka på en trend. Inget ont i det.

Själv har jag aldrig förstått meningen med att trycka in ett otejpat PTFE-membran i kläder som ju redan är tillräckligt vindtäta (som mjuka skal och alla WS-jackor med tätvävda syntettyg).
Det är som att ha Gore-tex i gummistövlar.

Annars verkar mjuka skal mer och mer vettigt för mig, särskilt för aktiviteter där regn inte är något större problem - som utförsåkning och vardagsbruk.
Men att stoppa in membran i dem är att gå över ån efter vatten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Vandring67 softshell Kläder 20
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
kjersti Softshell Kläder 3
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
freddag Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!" Kläder 15
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
frarol reparera Softshell? Kläder 7
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
estetdrägg Första reflektion från ITABs softshell ultimate Kläder 1
joaan787 Softshell eller hardshell? Kläder 6
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
valtteri Mountain Hardware Torch (softshell jacket) Kläder 2
PJE Softshell Kläder 25
cancerman Jacka T&P Softshell Advance Kläder 17
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
PJE Tierra softshell Kläder 12
karin_beer Vilket softshell är bäst? Kläder 29
sandwichman "Softshell"-tyger. Skillnader??? Kläder 4
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
markh Sprit skadade softshell jacka Kläder 8
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
MartinR Tips på softshell-byxor Kläder 0
Malindo Gore-Tex SoftShell - Maximal polyvalens. Igen! Kläder 29
Manolika Turåkning; softshell eller bomullsbyxor?? Kläder 6
Tinydoh Tierras "Gore Softshell Jacket" Kläder 5
fujii Varför Softshell??? Kläder 71
joask202 Omdömmen om riktigt mjuka Softshell Kläder 2
fson Rimliga förväntningar på SoftShell? Kläder 19
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
A.S. Begränsning: Softshell!? Kläder 12
lowe softshell-trenden Kläder 8
fjällman softshell Kläder 21
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
langby Softshell och vindtäthet Kläder 4
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
JLjung WS vs Softshell Kläder 12
ture troll softshell byxor? Kläder 17
sjom Softshell? Vad och är det bra? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.