Något vindtätare fleece med huva?

Jag har en fleece som jag älskar, bland dess många goda egenskaper märks framförallt att den är relativt vindtät. Alltså inte helt tät, men det blåser inte rakt igenom vid minsta pust, som det ju ofta gör med fleece.

Jag tror det handlar om en 2012 års Norröna Narvik warm2 stretch.

Det jag älskar är att den väger mindre än en softshelljacka, andas bättre, funkar som mellanlager men är otroligt mycket bättre som yttersta lager än vanliga fleecetröjor/jackor. Vid hög aktivetet på vintern är den perfekt över underställströjan, behövs inget annat. På sommarne är den perfekt över en t-shirt när man seglar eller på rasten.

Kort sagt är det ett sådant plagg jag alltid tar med mig överallt, oavsett om det är skärgård, öken eller berg jag ska till.

Nu letar jag efter en nästan likadan, fast med huva. Tyvärr verkar det som om Norröna slutat göra den här tröjan i exakt det material de använde tidigare, den luvtröja de har kvar i lite vindtätare material ser mer ut som en vanlig hoody och luvan sluter inte tätt som en balaclava.

R1 hoodien som ju är otroligt populär verkar inte alls ge det vindskydd jag är ute efter.

Så nu är jag ute efter tips på andra alternativ. Behöver absolut inget regnskydd, och det bör inte vara helt vindtätt - men inte tappa hela värmande förmågan i måttliga vindar.
 
Nya zeeländska jaktmärken gillar vindtät fleece och huvor, kolla t.ex. stoney creek, ridgeline och swazi. Har en jacka från ridgeline som jag tycker är mkt bra vis a vis priset. Färgvalet är dessvärre begränsat. Jag har varit sugen på en del grejer från stoney creek, men sydde själv istället.
 
Tack för tipsen,.

Nu är jag dock inte ute fter något som är helt vindtätt, detta blir alldeles för svettigt för mig. Det jag gillar så mycket med den jag har nu är att den bara är lite vindtätare än en vanlig fleece, men allt över 3-4 m/s går fortfarande igenom. En lite tätare vävd fleece bara.

Jag upplever att vanlig fleece (och den mesta ullen) släpper igenom minsta vindpust och därmed ställer krav på yttre skal för att ha någon som helst värmande effekt. (Eftersom det nästan alltid är åtminstone lite vind.)

Då gillar jag skarpt en lite tätare, men ej helt vindtät tröja. Svalare och mindre svettigt än vindblus eller softshell, väger mindre och känns skönare. Däremot tål den förstås inget regn.
 
I så fall kan jag rekommendera följande med de värme/vindegenskaper som du efterfrågar. dock utan huva. Men om du googlar materialet i länkad tröja kanske du får upp nått.


Taiga: Dayton


Har denna tröjan själv, väldigt lagom om det blåser lite kallt.
 
Tack för tipsen,.

Nu är jag dock inte ute fter något som är helt vindtätt, detta blir alldeles för svettigt för mig. Det jag gillar så mycket med den jag har nu är att den bara är lite vindtätare än en vanlig fleece, men allt över 3-4 m/s går fortfarande igenom. En lite tätare vävd fleece bara.

Jag upplever att vanlig fleece (och den mesta ullen) släpper igenom minsta vindpust och därmed ställer krav på yttre skal för att ha någon som helst värmande effekt. (Eftersom det nästan alltid är åtminstone lite vind.)

Då gillar jag skarpt en lite tätare, men ej helt vindtät tröja. Svalare och mindre svettigt än vindblus eller softshell, väger mindre och känns skönare. Däremot tål den förstås inget regn.

Hur såg det gamla materialet ut? Har du någon bild? Det nya ser ut att likna powerstretch
 
Hur såg det gamla materialet ut? Har du någon bild? Det nya ser ut att likna powerstretch

Efter ytterligare efterforskningar undrar jag om det inte är vanlig powerstretch pro fast med gömt namn. Verkade länge som att de hade kombinerat den med något eget, men börjar tro att så inte är fallet.

Den jag har ser ut som på bilden. Vill helst ha exakt samma tröja fast med balaclavaliknande huva. Den är så himla bra i många lägen, men saknar huvan ibland.

11969.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matfarsan 1-lagers boots något för mej? Kläder 11
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
IntMurr Vet någon något om Crispi Nevada Leather? Kläder 10
Swebeam M's Aegis Jacket något att ha? :) Kläder 3
cwmint Vem vet något om Whistler? Kläder 2
Zapparog Belleville Shoe något att vandra långt i? Kläder 1
2004-06-16 Något för gör det självare Kläder 4
grodanbolle Byta ut den tunga fleectröjan till något lättare. Kläder 24
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
Vandrare Elsulor, är det något att ha, och i såfall vilka? Kläder 10
Gidenstam Någon som vet något om kvaliten på Taigas Kläder. Kläder 10
Sigfridsson Vasque Sojourn ? Något att ha ? Kläder 1
Vet någon något om Ulvang flecce eller märket KVITEBJÖRN Kläder 3
Helly Tech något att ha? Kläder 6
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
flanell fleece på fleece värmer ej !?? Kläder 36
MAW Fleece vs primaloft? Kläder 7
Linett123 Sail Racing fleece Kläder 0
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
StefanP- windbreaker fleece vs vanlig fleece som mellanlager? Kläder 17
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
Puttri fleece, ullfrotté eller thermojacka? Kläder 62
fredrikalm Lundhags Sense fleece Kläder 4
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
greenjuice Försämras fleece-materialet med tiden? Kläder 2
hedencrona fleece? Kläder 1
JMel Fleece Kläder 0
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4
liedberg windstopper fleece Kläder 19
Hilber Wind stopper fleece Kläder 2
g-kvisten WS-fleece att svettas i! Kläder 1
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0
kah Fleece jacka med vindstopper Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.