Sötsugen efter träning.

Varför blir jag så sötsugen efter att jag har tränat. Har tränat på gym i tre år och sprungit regelbundet i snart två år. På senare tid har jag märkt att jag är väldigt sugen på sötsaker någon timma efter jag har ätit efter ett träningspass. Någon som har ett tips på vad man kan ersätta sötsakerna med.

tack på förhand // Calle

Direkt efter träning är det bra stoppa i sig lite snabba kolhydrater. T ex sportdryck, eller varför inte lite godis (inte choklad o likn, utan sega råttor el likn). Senare (nån timme) så äter du dig riktigt mätt på långsammare kolhydrater (och nånting mer till, det blir ju för tråkigt att bara äta pasta).

/Håkan

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Några tips!

Ökat sötsug beror ju oftast på en "dipp" i din blodsockernivå. Känner du till begreppet glykemiskt index? Om inte så kan du hitta en hel del information på http://www.paulun.com Lite kortfattat kan man säga att livsmedel med lågt GI (t. ex gryn, grovt bröd, grönsaker) ger dig en jämn blodsockernivå och minskat sötsug. Livsmedel med högt GI (t.ex godis, socker, vitt bröd) ger en blodsockertopp som sedan sjunker snabbt. Du blir alltså snart åter sugen på något sött. Vet du med dig att du äter mycket produkter med högt GI kanske det är dags att lägga om kosten och kanske öka kaloriintaget totalt sett.

För övrigt så har forskare visat att ett tillskott av krom kan fungera mot ökat sötsug. Så det är kanske också värt att prova.

Mvh Petra

Hej Calle!
Några råd från en som kunde vara din morsa...
Ta en banan direkt efter träningen, drick också. Försök sen äta en riktig måltid rätt snart efter träningen, viktigt att få med grönsaker, sallad eller annan råkost. Jag avslutar oftast mina måltider med färsk frukt, då är det sällan jag drabbas av något godissug. Viktigt att äta bra även vid dagens övriga måltider! Gissar att du går på gymnasiet så ersätt inte skollunchen med snabbmat!
Lycka till med träningen!
Hälsn. BrittMarie

Fett...

Sjäv får jag oftast ett enormt fettbegär efter träning. Finns inget som slår en flottig pizza efter ett hårt pass. Kanske inte så konstruktivt, men attans gott...

Ät innan!

Det flera säger om att äta efter passet (snabba kolhydrater, t.ex. banan, direkt efter och mat med medelhögt gi- ett tag efter) är bra råd. Tänk oxå på att äta ordentligt innan passet. Långsamma kolhydrater några timmar innan passet gör att blodsockret inte kommer svänga lika mycket, vilket ger bättre träningsresultat och mindre sötsug.

/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips