sömtäta Hilleberg yes/no?

Jag gissar att detta är ett av de Hilleberg-tätaste forumen som finns. Min fråga är om ni sömtätar era tält (med mcnetts seamseal eller liknande). Som jag förstått det behöver man täta sömmarna i de flesta sil-nylon tält men hur är det med Hilleberg?

Har två HB-tält (Niak och Kaitum). Har inte tätat sömmarna, aldrig sett att ev väta tar sig in där... Den ev fukt som blivit brukar vara kondens vid halvtaskig ventilation...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tackar för svar. Anledningen till att jag frågar är att jag såg ett inlägg på BPL där det var någon som hade läckande sömmar, dock efter 125h konstant vinddrivet regn.
Men jag tänkte att det nog är fler på Utsidan än på BPL som använder Hilleberg så det är bäst att fråga här. Svenska fjällen har ju en del regn så erfarenheten borde finnas.

Får jag fortsätta: varför uppmanas man sömtäta många andra silnylontält om det ej behövs?

Finns det något negativt med att göra det?

Man ska inte generalisera men många skriver nog under på att kvaliteten på hillebergstälten är mycket bra. Bättre än många andra tälttillverkare. Det kan kanske vara så enkelt att konstruktionen och kvaliteten på till exempel sömmarna skiljer sig så pass mellan olikla tälttillverkare att vissa tält håller tätt i sömmarna och andra inte. Det jag skrivit baseras på en kvalificerad gissning och att jag själv har ett problemfritt hillebergtält.

Hilleberg själva menar att deras särskilda sömmar och nålar gör en väldigt tät söm. Hur stor skillnaden är från konventionella tält vet jag inte.

Sent from my iPod touch using Tapatalk

Svar Nej.

vad det gäller andra tillverkare av tält, så beror det (förutom av tätheten på stygnen) även på vilken typ av tråd som används. Vissa använder sig av tråd som mättas av vatten och på så sätt sluter tätt vid sömmen, lite grann som ventile bomull fungerar.

Jag vill minnas att jag läst att Hilleberg förr kunde behöva tätas men att man vid något tillfälle skaffade symaskiner med en kraftigt luftkyld nål som håller sig sval. Därav mindre friktionsskador vid sömmarna.

Edit: Mindes rätt, saxat från Hilleberg:

"You do not need to seam seal our tents as we use a stitching method that makes the seams really strong and durable. We use a flat fell-seam in all our tents and our sewing machines employ cooling jets around the needles. This means that every stitch goes through four layers of fabric and the size of the hole is minimized by preventing heat-producing friction"

Det räcker med ett endaste litet hål...

...för att morgonhumöret ska sjunka.

Även om det jag nu skriver om mitt HB Akto inte gäller en av de vanliga sömmarna så är det dock en söm. På absiden där den böjliga metallbågen sitter som ska forma ett "tak" över absidens blixtlåsventilation. Som framgår av fotona så är det i ytterkanten av bågens fästsöm där tyget dragits en aning. Den andra bilden visar hur det ser ut från undersidan, där det sitter en liten svart plastförstärkning som under regn droppar ett antal droppar per minut, vilket gör att t ex en känga som hamnat under är plaskvåt efter en timme.

Hur Hilleberg kan lösa detta vet jag inte, själv har jag satt dit en droppe LiquiSole och ska se om det hjälper.

Bilagor

• DSCN1566_900_bearb.jpg
    DSCN1566_900_bearb.jpg
    51.7 KB · Visningar: 726
  • DSCN1577_800_bearb.jpg
    DSCN1577_800_bearb.jpg
    74.9 KB · Visningar: 686
Nääää

Jag gissar att detta är ett av de Hilleberg-tätaste forumen som finns. Min fråga är om ni sömtätar era tält (med mcnetts seamseal eller liknande). Som jag förstått det behöver man täta sömmarna i de flesta sil-nylon tält men hur är det med Hilleberg?

Har under åren haft 5 olika HB beroende på behov och trots flitig användning har jag aldrig haft behov av att täta sömmarna. I svaga stunder har jag förfallit till att köpa FJ tält men de har aldrig blivit så länge i min ägo att jag kommit till sömtätning.

Fowwe,

Jag tror Hilleberg håller med dig om att det där är en felsydd söm, för så där ska det så klart inte få se ut.

Med det sagt hade jag dock ordnat det själv i och med att en droppe lim är allt som krävs. Känns lite onödigt att skicka tältet land och rike runt för saken.

Men det är jag det, jag har all respekt ifall du vill få tältet ordnat eller reklamerat av tillverkaren.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips