Sömnapné i fjällen

Jag vill ta med mina föräldrar på en stugtur i fjällen, men de har sömnapné och behöver använda en cpap. Den de har nu kräver ström men jag tycker det är väldigt tråkigt om vi bara ska kunna hålla oss kring fjällstationerna. De cpap-apparater med batteri jag kunnat hitta, klarar bara en natt utan ström. Är det någon som känner till någon annan variant som klarar fler nätter? Eller som har en lösning på något batteri som inte är för tungt?
 
Har du gjort din riskanalys? Vad händer om appareten falerar där det inte finns ström? Är man beroende av apparater som kräver el bör man nog sova där 230V finns, tänker jag.
Är det första gången i fjällen tror jag tur kring fjällstationer kan vara trevligt nog.

/Patrik, sm inte vet vad en cpap är/gör
 
En CPAP drar rätt mycket ström tyvärr, men jag vet att det finns modeller som kan drivas med externt batteri. Men de är inte särskilt lätta, du lär nog få räkna med att släpa på nåt kilo extra batteri per natt.

En snabb googling på "CPAP battery" hittar denna sida

Den verkar vara för USA-marknaden, men ger en liten vink om vad som finns att få tag på.
 
Utan att egentligen vilja diskutera medicinska spörsmål på ett öppet forum - hur svåra är dina föräldrars sömnapnesyndrom. CPAP är ofta förstahandsalternativ för behandling oavsett grad av OSAS. För de med relativt milda symtom kan nog den medicinska risken att vara utan ett par dagar vara försumbar, frånsett att kanske de subjektiva dagtidssymtomen av OSAS blir besvärande. Om det handlar om svårt OSAS blir det förstås andra förhållanden och då är nog närheten till 220V uttag att rekommendera.
Till Patrik-CPAP betyder Continuus Positive Air Pressure och är en andningsmask med en luftpump som ger ett lätt (individuellt inställt) övertryck i luftvägarna för att motverka kollaps vid OSAS (Obstuctive Sleep Apnoe Syndrom)
 
Kom att tänka på detta inlägg:


Utan att kunna något om det medicinska låter det snarlikt. Kanske finns en lösning som fungerar för några dagar?

Peter
 
Troligen så har dina föräldrar provat utan nån natt tidigare. Det kan vara OK för vissa personer men inte med svår sömnapné.

Thure
 
Om CPAP behövs varje natt och batteriet bara räcker en natt är väl ett alternativ till att släpa på ett tungt batteripack är väl att gå turer med fjällstation varannan dag, t.ex till Kebne dag1, dag 2 till Tarfala, dag 3 tillbaka till Kebne (ladda batteriet), dag 4 till Singi, dag 5 tillbaka till Kebne o.s.v eller motsvarande kring Saltoluokta eller annan fjällstation ?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...