Sökes: Bushcraft knivar!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fick hem Bushloren förra veckan. Tog ett par tag med sandpapper på handtaget, endast av estetiska skäl. På med lite stockolja. Eggen däremot fick jag jobba med en del, tog en timme med sandpapper, diamant och strigel. Men nu är den vansinnigt vass.
Och den är otroligt skön i handen. Perfekt tyngd och balanserar precis över pekfingret. Tjocklek på blad optimal. Väger 180 g utan fodral, vilket är mycket välgjort i fint läder.
Användningen får så klart avgöra, men detta skulle kunna bli den mest prisvärda kniven jag ägt. Vi får se, debut till helgen i Skånes nordost.

/M

Med reservation för brist på både superkamera och talang så kommer här lite bilder. Som syns så är handtaget rätt grovslipat från fabrik, jag har lämnat det så för greppets skull. Jag slipade bort några ojämnheter längst bak /där pommeln brukar sitta). Precis där pekfingret greppar undersidan på handtaget så är det inte så fin finnish från fabriken, se bild. Men jag lämnar det oåtgärdat för att inte minska omfånget på greppet (stora händer). Annars så är det jag som slipat till den 2mm breda yttersta eggen, vill ha det rätt så brant. Kanten mellan orginal och sekundäreggen kommer lägga sig efter några slipningar med sandpapper och strigel (blir lite snyggare då helt enkelt). Skulle vilja göra något åt den blästrade finishen på resten av bladet. Tycker det är halvsnyggt...tips?

Bilagor

• IMG_0458.jpg
    IMG_0458.jpg
    44.3 KB · Visningar: 701
  • IMG_0459.jpg
    IMG_0459.jpg
    39.3 KB · Visningar: 691
  • IMG_0460.jpg
    IMG_0460.jpg
    41.8 KB · Visningar: 696
  • IMG_0461.jpg
    IMG_0461.jpg
    42.9 KB · Visningar: 736
  • IMG_0462.jpg
    IMG_0462.jpg
    47.1 KB · Visningar: 689
  • IMG_0464.jpg
    IMG_0464.jpg
    32.8 KB · Visningar: 722
Tack. Gillar att den är lite oborstad och pretentionslös liksom. Tillsammans med det modesta priset så gör detta att den kommer användas ordentligt, precis som det ska vara.
Slänger in en bild till för att visa på det bekväma greppet och bladtjockleken.

Bilagor

• IMG_0466.jpg
    IMG_0466.jpg
    8.4 KB · Visningar: 667

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips