Söker tips på rutt nära Helags

I början av juli ska jag, min fru och två barn göra en topptur till Helags. Vi är ute i fem dagar och går nog 50-60 km cirka. Jag inser att det är mycket folk i området, men tar gärna emot tips på en rutt där inte fullt lika mycket folk går.
Vi är vana vid skog och natur, och detta blir vår andra fjälltur.
 
I början av juli har vandringssäsongen precis börjat, så det är troligen relativt lugnt utefter lederna liksom i fjällstugorna. Själv gick jag en 5 dagars tur för ett par år sedan. Dag 1. Start vid Kläppen (bilparkeringen) sommarleden längs Kesusjön till Helagsstugorna. Dag 2. På fjällrävsafari (organiserad av STF) En topptur till Helagstoppen är ju även lämpligt som alternativ då. Dag 3. Vandring till Fältjägarstugan med övernattning (lätt och fin tur) Dag 4. tillbaka till Helagsstationen som är en mycket trevlig och fin litern anläggning. Dag 5 Tillbaka till parkeringen vid Kläppen men då via vinterleden som börjar några kilometer från Helagsstugorna, en ofta använd och vältrampad led som är mycket trevlig med fina vyer, de privata stugorna Himmelsrasta åses några hundra meter från leden.
 
Tack för två fina förslag.
Förslaget vid Sylsjön hade vi tänkt, men då norra sidan. Så stort tack för detta förslag.
 
Förslag:
Det är betydligt bättre terräng på södra sidan av Sylsjön även om stigen inte är särskilt tydligt markerad. Jag har förutsatt att ni kommer att bo i tält och kan navigera hjälpligt.
Tänkte gå den ungefär den rundan i midsommar med start och slut i Nedalshytta i Norge.
Tänkte hinna med en topptur på Helags från sydöst om det går att ta sig upp ungefär längs renstängslet.
Har du gått både norr och söder om Sylsjön? Jag hade tänkt gå på norra sidan men tvekar om det är för dåligt.
 
Nu är det länge sedan men som jag kommer ihåg det är det massor med åsar följda av bäckraviner. Det är stenblock från åsen ner genom bäckravinen och upp på andra sidan ravinen. Den andra sidan av sjön är mera som en hed. (Ser man på kartan så ser det inte ut att vara någon större skillnad.)
 
Vad tror du om denna sträckning? Något att vara uppmärksam på?
Då är inte sista biten till parkeringen eller topptur till Helags inräknad.

Jag har gått bitar av sträckan, mellan 3:an till 4:an på din karta har jag inte vandrat än.

-Från Kläppen (1) är leden fin med väldigt svag uppförslutning nästan hela vägen till Helags fjällstation (3).
-Toppturen är inte så besvärlig, inga svåra partier vad jag kan minnas utan det är mest flåset som sätter stopp.
-Sträckan mellan Gåsån (4) och Ljungans rastskydd (6) - Alltså Holkendurrie är bland de finaste jag vandrat och speciellt mäktigt blir det om ni varit upp på Helags nån dag innan och ser massivet norrifrån.
-När ni korsat Ljungan (6) och går vidare mot Ljungris (end) så är det i vackert men backigt, vi knatade vidare till Kläppen via bilvägen då vi missade avstickaren tillbaka in på leden, det var inte någon höjdare att gå där.
 
Från Gåsen till Helags har jag gått. Som jag kommer ihåg det så var det inte särskilt besvärligt. Sträckan från Ljungdalen och norrut har jag aldrig vandrat men jag tycker den verkar väldigt intressant och tror att The BostonRag:s kommentar ger dig tillräcklig info
 
Jag har gått bitar av sträckan, mellan 3:an till 4:an på din karta har jag inte vandrat än.

-Från Kläppen (1) är leden fin med väldigt svag uppförslutning nästan hela vägen till Helags fjällstation (3).
-Toppturen är inte så besvärlig, inga svåra partier vad jag kan minnas utan det är mest flåset som sätter stopp.
-Sträckan mellan Gåsån (4) och Ljungans rastskydd (6) - Alltså Holkendurrie är bland de finaste jag vandrat och speciellt mäktigt blir det om ni varit upp på Helags nån dag innan och ser massivet norrifrån.
-När ni korsat Ljungan (6) och går vidare mot Ljungris (end) så är det i vackert men backigt, vi knatade vidare till Kläppen via bilvägen då vi missade avstickaren tillbaka in på leden, det var inte någon höjdare att gå där.
Tusen tack för input! Jag tror faktiskt att vi ska ta denna sträcka men omvänt. Det minskar också risken att vi råkar ta bilvägen. Men den främsta anledningen är att vi vill avsluta med Helags och en middag på fjällstationen, snarare än att börja med sådan lyx.
 
I nästa vecka bär det av. Jag är lite orolig över hur det blir att ta sig över vattendragen mellan fyra och sex (siffrorna anger inte etapper egentligen, utan är markörer för att få appen att välja rätt väg). Jag vet inte hur strömt och djupt det är, och vill inte låta familjen göra vad som känns obehagliga. I så fall går vi hellre via Krustjärnen, direkt mellan tre och sex, och tar en mer använd led till Helags. Men jag hör gärna med någon som gått Vålådalen och norr om Ljungsjöarna. Nån som vet?
 

Bilagor

  • Screenshot_2022-07-09-11-15-23-59_9878825fbf2c08788abc4546c93bd890.jpg
    Screenshot_2022-07-09-11-15-23-59_9878825fbf2c08788abc4546c93bd890.jpg
    743.1 KB · Visningar: 83
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nirrebosse Söker tips på lämplig fjälltur. Fjällvandring 12
Magget Söker tips på vandringsområde. Fjällvandring 4
pedhan Söker tips på vandringsleder i början av Juni Fjällvandring 5
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
Morannon Nordkalotten - Söker tips och erfarenheter Fjällvandring 14
habjork Nybörjare söker tips! Fjällvandring 5
i4lean söker tips för fjällvandring under sensommaren! Fjällvandring 4
Söker tips om vandring kring Sylarna Fjällvandring 9
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
insidanut Söker Medkompanjon(er) Fjällvandring 0
Larssss Söker en själsfrände Fjällvandring 0
1337Kjell Söker vandringskamrat Sarek sommaren 2017 Fjällvandring 0
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
MLJ001 Söker inspiration för sommaren 2017 Fjällvandring 5
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
British Söker inspiration Fjällvandring 3
Spiros Söker partner för vistelse i vildmarken Fjällvandring 6
skaidde söker hundhistoria från Sallohaure Fjällvandring 3
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
BeatriceK Söker lämplig stugtur, 4 dagar i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
Klockren Ninja Två töser söker vandringskompisar. Fjällvandring 3
Klockren Ninja Söker vandringskompis! Fjällvandring 12
kanis Söker sällskap för veckolång tur Fjällvandring 6
Pesson86 Kebnekaise Juli söker sällskap:) Fjällvandring 2
ellenator Söker tipps på Guidade turer i norr- eller västerbottensfjällen Fjällvandring 3
Shrinker Söker fjällvandringskompisar Fjällvandring 2
Söker information om tidig vandring Fjällvandring 5
såg söker en fjällvännina som vill vandra med mig Fjällvandring 0
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
DMAX marchtävling Haninge, jag söker medtävlare.8-maj Fjällvandring 1
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
acdcpeter Söker kartor över Jotenheimen Fjällvandring 5
Söker efter vandringsberättelser... Fjällvandring 1
söker leder i oviksfjällen och storlien Fjällvandring 1
Söker foton och berättelser om handgjorda vandringsstavar Fjällvandring 0
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.