Söker sällskap för veckolång tur

Vill Du göra mig sällskap till fjällen i sommar?

Cirka veckolång tur på eller kring Kungsleden men är öppen för andra förslag. Vecka 28-32.

jag är inte rädd för ensamhet men jag känner mig otrygg när det gäller orientering och att få hjälp om jag råkar ut för någon olycka!

Jag heter Eric och är 27 år. Trevlig och lätt att ha att göra med:).
Jag klarar av både lättare och svårare vandringar då jag har vandrat mycket tidigare i Småland, är i bra form och van vid friluftsliv. Jag har gått på tur i fjällen på vintern några gånger men aldrig på sommaren.
 
OK att gå solo längs Kungsleden

Även om du inte hittar sällskap i förväg så är det ok att åka.

Väljer du att gå norra delen av Kungsleden och övernatta i stugor så kommer du att hitta sällskap längs leden. Jag gick själv Kvikkjokk-Saltoluokta förra året och var också orolig innan för att få hjälp om det skulle hända en olycka. Väl ute på leden kände jag mig helt trygg.. Jag vandrade ett par dagar med sällskap som jag träffat i stugor och om det hade hänt något någon av de andra dagarna så hade andra vandrare passerat inom någon timma. Jag hade med en visselpipa i fall om att och gjorde inga långa avstickare från leden.

Vill du känna dig helt säker så övernatta i stugor (där finns stugvärdar). Om du dessutom startar ganska tidigt så kommer du alltid att ha vandrare efter dig som kommer samma väg.

Jag tror att man kan känna sig nästa lika säker om man väljer att tälta. Speciellt om man går någon kombination av Abisko - Nikkaluokta - Vakkotavare.

Leden är också väldigt väl utmärkt så risken är liten att gå fel (iaf så mycket att det blir farligt).
 
Hej Eric!

Du har fått många kloka ord från Peter. Jag instämmer i alltihop och vill verkligen uppmuntra dig att genomföra en fjälltur även på sommaren, även om du inte hittar någon vandrarkompis. Fjällvandring är en livsstil, och vi är många här som tycker att det är årets höjdpunkt.

De veckor du planerar att gå är inne i vandrarsäsongen, så du kommer att möta människor varje dag, i vart fall på sträckorna mellan Kvikkjokk, Nikkaluokta och Abisko. Någon orientering är det inte fråga om så länge du följer den vältrampade Kungsleden, men du ska ändå ha med en fjällkarta så du vet var du är och hur långt det är kvar till nästa stuga. Och du, någon olycka kommer inte att hända!

Själv går jag ensam i Sarek och tycker det är ok.

Lycka till önskar Pelle.
 
Du har ingen anledning att tveka, bara boka resan och du kommer inte ångra dig!

Kungsleden är väldigt upptrampad, liknar en väg på sina ställen. Och det finns nästan alltid andra vandrare inom synhåll under högsäsong. Om det är bra eller dåligt är upp till var och en.
Det finns även fina och lättorienterade markerade leder i området som jag kan rekommendera varmt.

Hoppas din resa blir av.
Lycka till!
 
Nu är det tyvärr inte v28-32 vi pratar om utan snarare v33, men jag kommer att gå från Ramundberget till Sylarna 14-18/8 (av olika anledningar blev det nu en ensamvandring, men jag kommer troligen ändå att bära ett tvåmanstält -Nallo 2 GT) för att där för fortsatt vandring ansluta till några bekanta som kommer från Storulvån. Om du vill får du gärna följa med den första biten och sedan vandra Sylarna till Storulvån ensam. Då slipper du dessutom tältvikten. Jag anländer till Ramundberget 14/8 kl 16.25 och går antagligen en bit första kvällen. Därefter förbi Fältjägarstugan och vidare mot Helags. Toppbestigning om vädret tillåter. Annars antingen ytterligare en dag runt Helags och vidare till Sylarna alternativt direkt till Sylarna för att få någon extra dag för toppbestigning där istället. En annan variant är att gå via Gåsen, men då ska vädret vara bra hela vandringen. Hör av dig om du är intresserad.

Jag är officer och tror mig kunna ta hand om både mig själv och andra - orientering och ev. första hjälpen kommer inte att vara något problem... ;)
 
Hej.
Om du inte redan har planer kan jag tänka mig att gå Kvickjokk-Saltoloukta eller nån annan sträcka någon gång från mitten till slutet av juli.
Hör av dig (gärna på mail) om du är intresserad.
 
Tack för svaren!

Jag har fått sällskap för en tur med start vecka 29 och jag tror att det kommer att bli bra.

Som ni skriver så hade jag säkert klarat mig bra själv men samtidigt känns det som en trygghet att vara två, särskilt eftersom jag inte har varit i fjällen på sommaren tidigare (nästan inte iaf). Kanske tänker jag annorlunda till nästa gång.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pesson86 Kebnekaise Juli söker sällskap:) Fjällvandring 2
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
insidanut Söker Medkompanjon(er) Fjällvandring 0
Larssss Söker en själsfrände Fjällvandring 0
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
1337Kjell Söker vandringskamrat Sarek sommaren 2017 Fjällvandring 0
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
Nirrebosse Söker tips på lämplig fjälltur. Fjällvandring 12
MLJ001 Söker inspiration för sommaren 2017 Fjällvandring 5
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
British Söker inspiration Fjällvandring 3
Spiros Söker partner för vistelse i vildmarken Fjällvandring 6
skaidde söker hundhistoria från Sallohaure Fjällvandring 3
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
BeatriceK Söker lämplig stugtur, 4 dagar i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
Klockren Ninja Två töser söker vandringskompisar. Fjällvandring 3
Klockren Ninja Söker vandringskompis! Fjällvandring 12
Morannon Nordkalotten - Söker tips och erfarenheter Fjällvandring 14
Magget Söker tips på vandringsområde. Fjällvandring 4
ellenator Söker tipps på Guidade turer i norr- eller västerbottensfjällen Fjällvandring 3
habjork Nybörjare söker tips! Fjällvandring 5
Shrinker Söker fjällvandringskompisar Fjällvandring 2
Söker information om tidig vandring Fjällvandring 5
pedhan Söker tips på vandringsleder i början av Juni Fjällvandring 5
såg söker en fjällvännina som vill vandra med mig Fjällvandring 0
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
DMAX marchtävling Haninge, jag söker medtävlare.8-maj Fjällvandring 1
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
acdcpeter Söker kartor över Jotenheimen Fjällvandring 5
i4lean söker tips för fjällvandring under sensommaren! Fjällvandring 4
Söker efter vandringsberättelser... Fjällvandring 1
söker leder i oviksfjällen och storlien Fjällvandring 1
Söker tips om vandring kring Sylarna Fjällvandring 9
Söker foton och berättelser om handgjorda vandringsstavar Fjällvandring 0
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Salt och peppar Sällskap i Sarek Fjällvandring 3
Angeliica Sällskap för vandring i augusti! Fjällvandring 3
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
swede43 Kungsleden - Sällskap -Tips mm. Fjällvandring 7
Jimmyx Vandringskompis/sällskap. Jotunheimen Fjällvandring 3
VickiPollard sällskap kungsleden juli Fjällvandring 0
nattelva Sällskap i Augusti Fjällvandring 3
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Morsning Sällskap på turen v35-36? Fjällvandring 6
pura Sällskap i Jotunheimen v 33 Fjällvandring 0
mcar Sällskap i Kirunafjällen Fjällvandring 0
etxctiv vandrings sällskap v32 kanske ? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.