Alpina turer i Sarek, tips och sällskap sökes!

Nu är det dags!

Jag har under de senaste åren vandrat ett flertal gånger genom Sarek, tagit mej fram via de stora huvudstråken, genom en del minder befolkade tvärdalar och pass, spanat på vilda djur i Rapadalen, scramblat "lätta" toppar osv. Men eftersom jag alltid varit ensam och saknat glaciär/klätter-utrustning/kunskap så har jag fått nöja mej med att betrakta de stora glaciärerna och de mer avancerade topparna på avstånd men nu ska det bli ändring på det!

Planerar en tripp kring månadsskiftet Aug/Sep där planen är att göra några av alla de fina turer som bara nås via glaciärer och exponerade kammar. Så nu är frågan: Vad ska jag göra?? Jag vill ha era bästa tips! Mikkajekna + Sarektjåkkåtraversen har jag tänkt mej, men jag vill ha fler tips från er som själva gjort något liknande. Akka?? ..glaciärerna i Ålkatjmassivet?? ..eller kanske Pårtejekna?? Kom igen nu, give me your best shot! :)


p.s nån som vill hänga med förresten?? Rep gör ju varken till eller från om man bara knyter in sej själv :eek:) Måste inte nödvändigtvis innebära att vi gör hela resan tillsammans. Ett alternativ är att stämma träff någonstans inne i Sarek och bränna av ett par toppar. Tidpunkten bör bli någongång v 35-37. Viss vana av rephantering och glaciärer samt god fjällrutin vore nog bra. Själv klättrar jag klippa, har gått en introkurs i alpin klättring och gjort några 4000-ingar.



Tacksam för turtips och medresenär(er)!
//Björn
 
Ok, jag preciserar lite i förhoppning om att någon har lite bra upplysningar att komma med :)

- Funderar över spännande lägerplatser i Ålkatjmassivet, kring de stora glaciärerna. Hur är tex sjön 1410 möh som ligger mellan Kanalberget och Axel Hambergs topp, beskrivs av Grundsten som en "råbarkad idyll", men går det att klämma ner ett tält där?? Förväntar mej inga platta gröna ängar såklart :)

- "Issjön" på Årjep Ålkatjjekna, någon som varit där??

- Annars verkar sjön Tielmajavras utgöra en intressant lägerplats, erfarenheter av detta??

- Angående Sarektjåkkå så lutar det åt att göra traversen via "normalvägen" över Mikkajekna. Har hittat rätt mycket info om detta dock undrar jag hur det är att gå från Buchttoppen via topparna 1903 och 1785 och vidare ner på Årjep Sarekjekna?? Tanken är att inte behöva gå tillbaka till Stortoppen igen.. Från mitt foto taget från Svarta Spetsen http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=36406 kan jag inte se några direkta hinder men det skulle vara bra att få det bekräftat.


//Björn
 
Tjena kommer att vandra ensam Från Suorva via Ahkka och ner till "torget" och tillbaka till Suorva.
Natten mot den 19/8 tänke jag tälta vid Sliehkojaure och Ahkka tänkte jag bestiga ca den 22/8 beroende på väder.

Jag har funderat på Sarektjåhkkå om det är hyfsat väder men jag har inge jättelust att gå upp ensam då jag inte har någon jättevana från glaciärer.
Det skulle vara kul att få sällskap upp på Sarektjåhkkkå.
Jag beräknar vara vid Mikkastugan den 25-26 ca.
Tanken var sedan att ta sig ner till Mikkastugan igen så slipper man ta med sig en del utrustning.
Den 25-26 kanske blir lite tajt om tid för dig men någon annan kanske har lust.
(Ursäkta halvkapningen)

Men jag är flexibel.

/Thomas:)
 
Tjena Thomas,

är på Fulufjället och fiskar den 23:e och måste hem en sväng innan så Mikkastugan 25-26:e blir tajt :) Bra förslag annars!


Ett tillägg till mitt första inlägg: Såg att M/S Langas går ända till den 20:e September (dvs Saltoluokta är möjligt slutmål) så det innebär att även v 38 är möjlig för mej. Man kan såklart ändå ta sej till ex Suorva men det vore najs att kunna avsluta i Salto.


//Bjorn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
iceman123 Idéer för turer runt lofoten/tromsö Fjällvandring 4
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
susannec Tipsa mig om korta turer nära Beitostolen. Fjällvandring 2
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
ImaS Tips på barnvänliga turer i Funäsdalen med omnejd? Fjällvandring 6
k elias Vindelfjällen - turer från syterstugan m barn Fjällvandring 4
Gustav Cronhamn Fina turer kring Memurubu Fjällvandring 0
Timråbo Tips på vackra turer för två erfarna tjejer Fjällvandring 4
Elin75 Kortare turer runt nordligaste delen av Kungsleden? Fjällvandring 4
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
stormtrivs Sarek tre turer i följd. Fjällvandring 2
idahelleberg Turer Marsfjället med omnejd? Fjällvandring 0
ellenator Söker tipps på Guidade turer i norr- eller västerbottensfjällen Fjällvandring 3
stormtrivs Sommarens turer - Proviantera om Fjällvandring 2
Lars karlström Fjällvandring med barn - förslag på turer önskas Fjällvandring 7
nnn.sthlm Önskar tips på korta turer till hösten! Fjällvandring 3
agder Att bli guide för att leda turer i Kebnekaise? Fjällvandring 4
dragonfish Turer kring Grövelsjön Fjällvandring 5
Tranan Tips för turer i och omkring Lunndörrsfjället Fjällvandring 5
Anarkaplupp Kortare turer kring Kebnekaise Fjällvandring 0
Krux Underbara turer... Fjällvandring 0
Megin Förslag på turer från Ritsem Fjällvandring 2
Turer i Sarek? Fjällvandring 6
Tips på turer uppe i Jotunheimen Fjällvandring 1
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.