Söker ritning på enkel spårsläde

Hej!

Skulle tacksamt ta emot en ritning eller enkla instruktioner för byggande av en enkel spårsläde.
Har tillgång till svets och dylikt men tänkte slippa göra en massa onödiga misstag.
Tanken är helt enklet att kunna fixa i ordning ett spår "runt knuten" vid god snötillgång så det behöver inte vara så avancerat som på proffsslädarna med snösamlingsvingar och liknande.
 
Om jag inte minns fel så hade min morbror en bit tjockare spånskiva ca 70x100cm, förstärkt med reglar etc. På undersidan satt två klossar/brädbitar 7-10cm breda med..tja, 25cm mellanrum (avståndet mellan fötterna).
På kortgaveln satt nån sorts dragstång.
Sedan lastade han nån lämplig vikt uppe på skivan och drog iväg.
Han byggde senare en skapelse i metall, men trävarianten hängde nog med några vintrar.

Förstår du beskrivningen?

/BAX
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jodå jag förstår

Så spånskiva håller såpass bra. Jag var helt inne på att det skulle behöva byggas i stål och därmed vara lite jobbigare med löpande modifikationer.
"Klossarna" som trycker spåret, hur långa bör de vara?
Antar att långa klossar ger raka fina spår men i gengäld ställer till det i kurvor.

Tack för det svaret.
Ni som har ytterligare varianter, känn er fria att nämna även dem.
 
Som jag skrev så var spånskivan förstärkt riktigt duktigt. Och det var en 20mm-skiva. (eller 22mm)
Själv skulle jag nog bygga av metall.

Klossarna var nog ~20cm.
 
Jag har funderat en del på det här en del men då p skatespår eftersom ingen verkar dra sådana i södra sverige. Är det någon som vet hur man med enkla medel kan göra ok spår
 
För egen del har jag knytit fast en lastpall på tvären bakom skotern.
Jag har skott den med ett vinkeljärn i framkant samt monterat dit två plattjärnsbitar i de bakre hörnen, som styrstål.
Jag sladdar efter skoterspår som redan är uppkörda, därigenom slipper jag en massa trampning, en vända fram och tillbaka ger lämplig bredd.

En granne är mer avancerad, han har tagit en 7-8 bilhjul från skroten och trätt dessa på en axel. Sedan bara en draggrimma att haka bakpå skotern, klart.

/BAX
 
Pulkan

Vi har gjort det enkelt för oss. Pulkan som vi drar barnen i (plattbottnat hembygge) har fått ett gammalt skidpar (rätt mjuka träskidor) skruvade under bottnen. I med ved eller annan packning och ut och åk! Från början gjordes vår pulka på det här sättet för att inte förstöra redan lagda spår, men vår pappa kör alltmer upp egna med den. MVH Anna
 
Jag har ingen erfarenhet alls av att dra upp skidspår, men jag gillar att konstruera så här kommer lite funderingar.

Vad behöver spårsläden göra? Som jag ser det (efter att kollat igenom den här tråden) behövs det tre moment för att göra ett spår.

1. Platta till snön så man får ett fast underlag
2. Riva upp översta skiktet
3. Forma själva spåren

Tittar man på bilden på den kommersiella spårsläden där verkar den bestå av dessa tre funktioner, framtill helt platt, sen nån grej som river ytan och i bakkant två små "plogar" som gör själva spåren.

Om man tar skiva av t.ex. formplyfa (glider bra och tål väta hyffsat), delar i två delar och fäster ihop och förstärker med några reglar på ovansidan borde man få en bra grund. Tanken med två skivor är alltså få en glipa i mitten där man kan sätta ner nån form av "kratta" för rivningen.

Själva "plogarna" för spåren borde gå att göra av två brädbitar som man fäster man vagnsbult från undersidan och vingmutter med bricka på ovansidan. Då kan man ha flera olika fästhål och kunna göra spår med olika bredd.

I framkant på hela grejen måste man kanske göra nån form av kant så den inte gräver ner sig. Stuprör eller 110 mm avloppsrör av plast som kan sågar upp på längden med bandsåg och sätter dit som en "slädfront"?
 
Jag har inte heller någon större erfarenhet men har testat ett par olika varianter.
Skotern och en skapligt tung släde fixar 1 och 3.
Om det redan är välpistat eller isigt underlag så behövs det någon form av rivare. Här kan man ha en separat konstruktion typ kratta, rivhjul, stängsel, spikmatta, mm och släpa runt med.
Om det är dåligt med snö kan man också tänka sig konstruktion med snösamlare, inverterad plog, som skrapar ihop snön framför släden. Fungerar kanske bra på isar...?
Bredd på spår 20-24 cm enligt:
http://www.skidor.com/langdakning/files/{EBA2A560-D43E-4F2D-ADF3-9E60E6A10DCA}.pdf
 
Då var det dags att tacka...

Under hösten byggdes en tingest som till största delen överennsstämmer med ritningarna från Pedahl. Skillnaderna är att själva spårtryckarprofilerna höggs ut i trä och skruvades i bottenplattan för att spara lite tillverkningstid, tanken var att ersätta dem med ståldito när behov uppstod men trä verkar hålla länge. Hela konstruktionen gjordes drygt en dm längre, inte för att jag tror att det behövs eller ens blir bättre men jag hade en lämplig bottenplåt i den längden. Ser inga problem med den extra längden.

Har trotts den erbarmeligt dåliga vintern hunnit testa den ett antal gånger och den fungerar bra.

Tack för ritningarna!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips