Söker ritning på enkel spårsläde

Hej!

Skulle tacksamt ta emot en ritning eller enkla instruktioner för byggande av en enkel spårsläde.
Har tillgång till svets och dylikt men tänkte slippa göra en massa onödiga misstag.
Tanken är helt enklet att kunna fixa i ordning ett spår "runt knuten" vid god snötillgång så det behöver inte vara så avancerat som på proffsslädarna med snösamlingsvingar och liknande.
 
Om jag inte minns fel så hade min morbror en bit tjockare spånskiva ca 70x100cm, förstärkt med reglar etc. På undersidan satt två klossar/brädbitar 7-10cm breda med..tja, 25cm mellanrum (avståndet mellan fötterna).
På kortgaveln satt nån sorts dragstång.
Sedan lastade han nån lämplig vikt uppe på skivan och drog iväg.
Han byggde senare en skapelse i metall, men trävarianten hängde nog med några vintrar.

Förstår du beskrivningen?

/BAX
 
Jodå jag förstår

Så spånskiva håller såpass bra. Jag var helt inne på att det skulle behöva byggas i stål och därmed vara lite jobbigare med löpande modifikationer.
"Klossarna" som trycker spåret, hur långa bör de vara?
Antar att långa klossar ger raka fina spår men i gengäld ställer till det i kurvor.

Tack för det svaret.
Ni som har ytterligare varianter, känn er fria att nämna även dem.
 
Som jag skrev så var spånskivan förstärkt riktigt duktigt. Och det var en 20mm-skiva. (eller 22mm)
Själv skulle jag nog bygga av metall.

Klossarna var nog ~20cm.
 
Jag har funderat en del på det här en del men då p skatespår eftersom ingen verkar dra sådana i södra sverige. Är det någon som vet hur man med enkla medel kan göra ok spår
 
För egen del har jag knytit fast en lastpall på tvären bakom skotern.
Jag har skott den med ett vinkeljärn i framkant samt monterat dit två plattjärnsbitar i de bakre hörnen, som styrstål.
Jag sladdar efter skoterspår som redan är uppkörda, därigenom slipper jag en massa trampning, en vända fram och tillbaka ger lämplig bredd.

En granne är mer avancerad, han har tagit en 7-8 bilhjul från skroten och trätt dessa på en axel. Sedan bara en draggrimma att haka bakpå skotern, klart.

/BAX
 
Pulkan

Vi har gjort det enkelt för oss. Pulkan som vi drar barnen i (plattbottnat hembygge) har fått ett gammalt skidpar (rätt mjuka träskidor) skruvade under bottnen. I med ved eller annan packning och ut och åk! Från början gjordes vår pulka på det här sättet för att inte förstöra redan lagda spår, men vår pappa kör alltmer upp egna med den. MVH Anna
 
Jag har ingen erfarenhet alls av att dra upp skidspår, men jag gillar att konstruera så här kommer lite funderingar.

Vad behöver spårsläden göra? Som jag ser det (efter att kollat igenom den här tråden) behövs det tre moment för att göra ett spår.

1. Platta till snön så man får ett fast underlag
2. Riva upp översta skiktet
3. Forma själva spåren

Tittar man på bilden på den kommersiella spårsläden där verkar den bestå av dessa tre funktioner, framtill helt platt, sen nån grej som river ytan och i bakkant två små "plogar" som gör själva spåren.

Om man tar skiva av t.ex. formplyfa (glider bra och tål väta hyffsat), delar i två delar och fäster ihop och förstärker med några reglar på ovansidan borde man få en bra grund. Tanken med två skivor är alltså få en glipa i mitten där man kan sätta ner nån form av "kratta" för rivningen.

Själva "plogarna" för spåren borde gå att göra av två brädbitar som man fäster man vagnsbult från undersidan och vingmutter med bricka på ovansidan. Då kan man ha flera olika fästhål och kunna göra spår med olika bredd.

I framkant på hela grejen måste man kanske göra nån form av kant så den inte gräver ner sig. Stuprör eller 110 mm avloppsrör av plast som kan sågar upp på längden med bandsåg och sätter dit som en "slädfront"?
 
Jag har inte heller någon större erfarenhet men har testat ett par olika varianter.
Skotern och en skapligt tung släde fixar 1 och 3.
Om det redan är välpistat eller isigt underlag så behövs det någon form av rivare. Här kan man ha en separat konstruktion typ kratta, rivhjul, stängsel, spikmatta, mm och släpa runt med.
Om det är dåligt med snö kan man också tänka sig konstruktion med snösamlare, inverterad plog, som skrapar ihop snön framför släden. Fungerar kanske bra på isar...?
Bredd på spår 20-24 cm enligt:
http://www.skidor.com/langdakning/files/{EBA2A560-D43E-4F2D-ADF3-9E60E6A10DCA}.pdf
 
Då var det dags att tacka...

Under hösten byggdes en tingest som till största delen överennsstämmer med ritningarna från Pedahl. Skillnaderna är att själva spårtryckarprofilerna höggs ut i trä och skruvades i bottenplattan för att spara lite tillverkningstid, tanken var att ersätta dem med ståldito när behov uppstod men trä verkar hålla länge. Hela konstruktionen gjordes drygt en dm längre, inte för att jag tror att det behövs eller ens blir bättre men jag hade en lämplig bottenplåt i den längden. Ser inga problem med den extra längden.

Har trotts den erbarmeligt dåliga vintern hunnit testa den ett antal gånger och den fungerar bra.

Tack för ritningarna!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BadCash Söker elastiskt "rör" för att samla ihop remmar Gör det själv 9
sagoskog Söker ryggsäckspänne Gör det själv 8
aventyrare69 Söker skräddare i Stockholm som tar sig an friluftsbyxor Gör det själv 1
skogsvakt söker bra träolja Gör det själv 17
Aftermath Söker skräddare i Göteborg som tar sig an ryggsäckar Gör det själv 0
i4lean Söker mönster och material till paddelhandskar Gör det själv 0
i4lean Söker kraftigt materal till en tältsäck Gör det själv 3
Nyman Jag söker de där pittoreska arméöverskotten som bara du känner till! Gör det själv 26
bosseiskogen Ritning enkelt vindskydd Gör det själv 0
maad Tältkåta ritning och sömnadsbeskrivning Gör det själv 10
PeterOom mönster/ritning till paddelhandskar, byxor, etc Gör det själv 1
Ritning till kajak Gör det själv 2
holetaker Limma på SilNylon? Gör det själv 2
tango Nya handledsmuddar på torrdräkt? Gör det själv 7
tango Var köpa gummistrap med kula på? Gör det själv 7
esarina Hur fylla på dun i sovsäck? Gör det själv 17
Emilioo Organotex spray on på naturmaterial? Gör det själv 0
stjärtove Byta handtag på morakniv Gör det själv 8
tusencyklar Fixa tryckknappar på regnjacka Gör det själv 3
andersgd Tips på lagning av liggunderlag Gör det själv 13
vandrafjäll Tejpa om sömmar på Gore-Tex byxor Gör det själv 13
Elvah Lacknafta på silnylon, experiment vadarpåsar... Gör det själv 1
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Florén Input på konstruktion av lätt ryggsäck Gör det själv 8
MartinLA Sköta/reparera gummi på meindlkängor Gör det själv 2
ordonnansen Maxvikt på wobbie? Gör det själv 3
lars.martinsson.169 Tips på material Gör det själv 3
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
Bark76 Fylla på dunsovsäck med dun från kudde?! Gör det själv 8
lawe Pyspunka på NeoAir Gör det själv 8
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
siellämissä Laga stora hål på dunsovsäck? Gör det själv 5
Florén Funderade på tyvek, ändrade mig, kan inte ta bort trådar. Gör det själv 0
StyrmanKarlsson Epoxi på insidan kåsa? Gör det själv 10
robinb Montera skidor på fjellpulken? Gör det själv 9
avslutatmedlemskap160620 Korta av dragkedjor på byxor Gör det själv 9
kanis Vilket lim på skaljackans insida? Gör det själv 2
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Micke R. Billigt GDS-tyg på IKEA Gör det själv 3
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
Kanii Ytbeläggning på insidan av kajak Gör det själv 9
gro huva på fleece, Y/N? Gör det själv 29
fuchs Vit Neopren på rulle? Gör det själv 8
Hilber Slida till späntkniv på 2minuter Gör det själv 2
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
anders_b Gaffa på turen Gör det själv 16
saclawes Tricket med non-stick på gammal Ali-trangia Gör det själv 1
guhj Förlänga ärmar på jacka Gör det själv 1
Lars G A Sy myggnät på sitt Akto Gör det själv 0
jägarpekka Bilder på era egentillverkade knivar :) Gör det själv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.