Fylla på dunsovsäck med dun från kudde?!

Hittade en gammal Ajungilak dunsovsäck (numera Mammut som jag har förstått det) på en loppis för endast 55 kr. Jag har tvättat och torktumlat men vissa kanaler är väldigt platta och tomma. Jag är sugen på att fylla den själv. Skulle det funka med dunet som finns i kuddar och täcken? Hittade en kudde hemma som jag skulle kunna använda men när jag känner på kudden så känns den tyngre än sovsäcken i sig...
Håller även utkik efter en gammal dunjacka att använda, vad tror ni?

Har i första hand inte lust att köpa nytt dyrt dun.

Är väldigt sugen på att höra era tankar :)
 

Bilagor

  • sovsäck.jpg
    sovsäck.jpg
    29.7 KB · Visningar: 1,690
Underlättar att känna till dunkvalitén!

Hej

Har gjort samma sak. Fyllde på sovsäck med dun som jag hade hemma och det funkade hur bra som helst. Men i mitt fall var det Ejderdun som jag plockat själv från Ejdrar. Var nämligen på sjöfågeljakt ute på västkusten för ett gäng år sedan och tyckte att det var synd att allt dun bara skulle slängas. Är inom parantes ett jäkla jobb att plocka dun....men kvalitén blir i alla fall kanonfin!

I ditt fall skulle jag absolut inte använda dun från en kudde. "Dun" kuddar innehåller en hel del fjäder och det du skulle få är en tung och kall sovsäck. Just att hitta dun av tillräckligt hög kvalité är nog det största problemet. Dunjackor är helt klart en bättre option, men även där gäller det att ha koll. Typiska "stadsdunjackor" som inhandlas för billig penning på vanliga klädaffärer har i princip alltid undermålig dunkvalité.

/ Stefan
 
Grattis till fyndet, du får fortsätta din loppisjakt efter en dunjacka. Förhållandet mellan dun och fjädrar brukar stå i jackorna, tex 80/20 då är 80% dun och 20% fjädrar. Sedan om det är en fin jacka kanske det även sår vad det är för fillpower, det är hur fluffig jackan är. Ju högre fillpower ju lättare är dunet/fjädrarna men värmer lika mycket som en med lägre fillpower. Jag tror att om det ör över 600 så är det dun av bra kvalitet, men rätta mig gärna om jag har fel.
 
Håller med, sovsäcksdun är lätt och fluffigt med små dun. Kuddar normalt alldeles för mkt fjäder.

Thure
 
Tror att din sovsäcks dun har tovats ihop av tvätten torktrumla på låg temperatur med en gymnasiksko. Lägg sovsäcken i ett påslakan före behandlingen.

go tur
 
Tack för alla svar, ni är guld!

Tror att din sovsäcks dun har tovats ihop av tvätten torktrumla på låg temperatur med en gymnasiksko. Lägg sovsäcken i ett påslakan före behandlingen.

go tur

Jag har torktumlat den på låg värm (20 grader) utan något i då jag läste att det kunde slå sönder fjädrarna, istället skakade jag den noggrant var 30 min. Jag kan känna att vissa kanaler nästa helt saknar dun :(

Håller med, sovsäcksdun är lätt och fluffigt med små dun. Kuddar normalt alldeles för mkt fjäder.

Thure

Fan jag trodde jag skulle komma lätt undan med en dunkudde.
Någon som vet var jag kan köpa dun, ganska dyrt va, och hur mycket som behövs e frågan.
 
250 gram är mycket det....

Hejsan,

Går man in på roberts hemsida och kollar en av deras sommarsäckar (http://roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_ultralight#_spiwory) kan man notera att i en säck som har komforttemperatur +4 för män så lägger de i 206 gram dun i 750-kvalité.

Så för att bara fylla i ett par kanaler skulle jag gissa att det räcker med typ hälften, dvs 125 gram. Men det beror ju givetvis på hur varm man vill ha sin sovsäck.

Om man t.ex antar att hälften av kanalerna ska fyllas och jämför med en säck där man lagt i 500 gram dun totalt sett så landar vi på en komforttemperatur på -11, dvs en typisk 3-säsongers säck.

/ Syefan
 
Jag tror täcke är bättre än kudde om man nu vill försöka hitta budgetlösning. Men sist jag kollade på täcken så var det inte direkt billigare än att köpa lösdun. Och då kollade jag ändå Jysk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
esarina Hur fylla på dun i sovsäck? Gör det själv 17
holetaker Limma på SilNylon? Gör det själv 2
tango Nya handledsmuddar på torrdräkt? Gör det själv 7
tango Var köpa gummistrap med kula på? Gör det själv 7
Emilioo Organotex spray on på naturmaterial? Gör det själv 0
stjärtove Byta handtag på morakniv Gör det själv 8
tusencyklar Fixa tryckknappar på regnjacka Gör det själv 3
andersgd Tips på lagning av liggunderlag Gör det själv 13
vandrafjäll Tejpa om sömmar på Gore-Tex byxor Gör det själv 13
Elvah Lacknafta på silnylon, experiment vadarpåsar... Gör det själv 1
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Florén Input på konstruktion av lätt ryggsäck Gör det själv 8
MartinLA Sköta/reparera gummi på meindlkängor Gör det själv 2
ordonnansen Maxvikt på wobbie? Gör det själv 3
lars.martinsson.169 Tips på material Gör det själv 3
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
lawe Pyspunka på NeoAir Gör det själv 8
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
siellämissä Laga stora hål på dunsovsäck? Gör det själv 5
Florén Funderade på tyvek, ändrade mig, kan inte ta bort trådar. Gör det själv 0
StyrmanKarlsson Epoxi på insidan kåsa? Gör det själv 10
robinb Montera skidor på fjellpulken? Gör det själv 9
avslutatmedlemskap160620 Korta av dragkedjor på byxor Gör det själv 9
kanis Vilket lim på skaljackans insida? Gör det själv 2
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Micke R. Billigt GDS-tyg på IKEA Gör det själv 3
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
Kanii Ytbeläggning på insidan av kajak Gör det själv 9
gro huva på fleece, Y/N? Gör det själv 29
fuchs Vit Neopren på rulle? Gör det själv 8
Hilber Slida till späntkniv på 2minuter Gör det själv 2
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
anders_b Gaffa på turen Gör det själv 16
saclawes Tricket med non-stick på gammal Ali-trangia Gör det själv 1
guhj Förlänga ärmar på jacka Gör det själv 1
Lars G A Sy myggnät på sitt Akto Gör det själv 0
jägarpekka Bilder på era egentillverkade knivar :) Gör det själv 5
Rudolfsson Limma på snölås i byxor? Gör det själv 6
barbafant Var få tag på Vinylon-fiber? Gör det själv 3
lleberg Stormsäkra ventilation på MSR Skinny Too Gör det själv 1
Grönställ Myggnät på metervara Gör det själv 9
kanis Låta när öppnar fack på ryggsäcken! Önskar förslag på hur! Gör det själv 14
justsafe Byta spännen på ryggsäck!? Gör det själv 14
peter1959 Favorit i repris på begäran Gör det själv 10
graphstyle Sopsäckar på fötter Gör det själv 6
micke_w Renovera duk på kajak Gör det själv 0
srpp Klibbig insida på Thermarestpåse Gör det själv 6
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
Lars_P Tamoj på måg Gör det själv 9
T02 Synpunkter på min tältplan önskas Gör det själv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.