Tejpa om sömmar på Gore-Tex byxor

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Några tips...

... på tejp som man bara kan stryka på och ett företag som inte har fått dåliga betyg? Mvh, Patrik

... på tejp som man bara kan stryka på och ett företag som inte har fått dåliga betyg? Mvh, Patrik

Jag undrade om just den tejpen jag länkade till var bra, då jag köpt byxorna på loppis så vill jag helst inte lägga ut flera hundra på att laga dem. Jag gissar på att det går åt mellan 5 och 10 meter tejp. Så har någon något förslag så tas det gärna emot.

Om det är det är begagnade åldrade byxor som du inte vill lägga mycket pengar på så kanske goretextejp är overkill?

Täta sömmar kan du få med Liquisole/Rubberfix/Gummilim.
Det håller för skor, kanske inte så vackert men du limmar väl på insidan?
Enkelt, men man får nog ta ett par sömmar i taget och vänta på att limmet härdar för det är kladdigt.

Om det är för att hålla ihop plagget (Är även ganska vattentätt) skulle jag tejpa med spinnakertejp, det har jag lagat regnkläder och vindoverall mm med, tål tvättmaskin och sitter bra då det ju repararerar segel för fortsatt segling. Kan delas på lätt delas på längden för smalare remsor (papper på klistersidan som tas bort). Lätt och snabbt, behöver inte strykas, finns olika färger.
https://www.erlandsonsbrygga.se//He...eqXzIQnQIOcioYx3g2Wy7ijilu8Uz798aAooeEALw_wcB

Om det är det är begagnade åldrade byxor som du inte vill lägga mycket pengar på så kanske goretextejp är overkill?

Täta sömmar kan du få med Liquisole/Rubberfix/Gummilim.
Det håller för skor, kanske inte så vackert men du limmar väl på insidan?
Enkelt, men man får nog ta ett par sömmar i taget och vänta på att limmet härdar för det är kladdigt.

Om det är för att hålla ihop plagget (Är även ganska vattentätt) skulle jag tejpa med spinnakertejp, det har jag lagat regnkläder och vindoverall mm med, tål tvättmaskin och sitter bra då det ju repararerar segel för fortsatt segling. Kan delas på lätt delas på längden för smalare remsor (papper på klistersidan som tas bort). Lätt och snabbt, behöver inte strykas, finns olika färger.
https://www.erlandsonsbrygga.se//He...eqXzIQnQIOcioYx3g2Wy7ijilu8Uz798aAooeEALw_wcB

Tusen tack för tipsen 👍

Ärmslut?

Om det som ska limmas är ett ärmslut kommer då tejpningen att hålla för den belastning som blir då ärmen drar ihop sig med det elastiska band som finns i kanalen som måste tejpas?
Det behöver inte vara tätt eftersom det inte är en söm som ska tätas (har varit limmat). Dvs min oro är hållbarheten.
Tack på förhand, Patrik

Om det som ska limmas är ett ärmslut kommer då tejpningen att hålla för den belastning som blir då ärmen drar ihop sig med det elastiska band som finns i kanalen som måste tejpas?
Det behöver inte vara tätt eftersom det inte är en söm som ska tätas (har varit limmat). Dvs min oro är hållbarheten.
Tack på förhand, Patrik

Om jag tolkar dig rätt så är det någon av dessa som borde passa bäst för ändamålet:
https://www.extremtextil.de/en/accessories/iron-on-adhesive-film.html

Mer styrka än elasticitet

Tack, men inte nödvändigtvis tror jag.
Då jackärmen dras ihop kommer ju tyget att "knöggla" ihop sig. Så viktagast är nog styrkan, dvs att den sitter fast i tyget och inte att den är elastiskt.
Kanske får testa spinnakertejp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips