Jag har köpt en begagnad sovsäck, och upptäckte att en av kanalerna saknar dun. Min ambition är att fylla på den kanalen, men hur gör jag det snyggast och enklast? Ett hål på insidan som jag tejpar eller limmar en tygbit för? Sprätta i sömmen, med risk för åverkan på andra kanaler, och sy igen? Är det någon som har erfarenhet av att fylla med dun som har tips? Jag är van vid att sy men har aldrig hanterat dunfyllning förut.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur fylla på dun i sovsäck?
- Trådstartare esarina
- Start datum
Gammaldags dammsugare som kan suga och blåsa är bra ibland. Du inhandlar en påse dun i den vikt du önskar förstärka din sovsäck med, volymöst och lätt. I Badrummet med stängd dörr suger du upp dunet i slangen, En gaskompress om dammsugarmaskinänden. Klipp ett hål i sektionen som saknar dun så stort att du kan få in slangmunstycket i det. Koppla om slangen till blås sidan. Blås in dunet. Sy ihop hålet, tejpa med lagningstejp. Sanera sovsäck, badrum och dig själv - det blir en del dun utanför. Med handfördelning jämna ut dunet i kanalen.
go tur
go tur
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag har läst att man enklast använder ett av de långa rören att suga upp dun i (med en nylonstrumpa som stopp i änden närmast dammsugaren). Alltså rör, nylonstrumpa, dammsugarslang. Och sen behöver man försöka mäta upp rätt mängd dun innan man suger in det i röret.
Och istället för badrummet så kan ett innertält (om man har ett som går att sätta upp utan yttertältet) vara en bättre lösning (allt dun stannar inne i tältet så länge du inte öppnar). I badrummet blir det nog jobbigt att städa med allt löst dun.
Och istället för badrummet så kan ett innertält (om man har ett som går att sätta upp utan yttertältet) vara en bättre lösning (allt dun stannar inne i tältet så länge du inte öppnar). I badrummet blir det nog jobbigt att städa med allt löst dun.
Jag har funderat över detta själv, eftersom jag har minst en sovsäck som kunde behöva lite mer sun. Min tanke är att fukta dunet för att göra det mer hanterligt, greppa det med en nylonstrumpa eller påse (som när man plockar upp efter hunden, typ) och sedan tömma påsen inne i kanalen.
Om detta fungerar har jag ingen aning om, men jag ser gärna att någon provar åt mig innan jag gör det själv ..
En variant jag faktiskt sett (på nätet) var någon som sög upp dunet i någon form av plaströr (fasttejpat på dammsugare med stopp i änden) och sedan knuffade ut dunet med passande kvastskaft. Mindre diameter på röret = mindre åverkan på säcken.
Om detta fungerar har jag ingen aning om, men jag ser gärna att någon provar åt mig innan jag gör det själv ..
En variant jag faktiskt sett (på nätet) var någon som sög upp dunet i någon form av plaströr (fasttejpat på dammsugare med stopp i änden) och sedan knuffade ut dunet med passande kvastskaft. Mindre diameter på röret = mindre åverkan på säcken.
Sprätta ett litet håll för din hand. Ta bort gammalt dun och stoppa in ny. Sy ihop.
En realist Peter och två fotöljdrömmare!
Jag har fyllt på dun i en WM sovsäck. Letade upp den ’sista sömmen’ som stänger alla kanaler, och sprättade den. Gjorde en tratt av hårt papper. Höll för med tummen och fyllde tratten med dun. När tratten var full satte jag den mot kanalen och tryckte med fingrarna tills dunet ploppade in i kanalen. Sydde igen. Fick jobba mycket sakta med händerna för att dunet inte skulle virvla upp, men det gick förvånansvärt bra. Lycka till./Johan
Jag har fyllt på dun i en WM sovsäck. Letade upp den ’sista sömmen’ som stänger alla kanaler, och sprättade den. Gjorde en tratt av hårt papper. Höll för med tummen och fyllde tratten med dun. När tratten var full satte jag den mot kanalen och tryckte med fingrarna tills dunet ploppade in i kanalen. Sydde igen. Fick jobba mycket sakta med händerna för att dunet inte skulle virvla upp, men det gick förvånansvärt bra. Lycka till./Johan
Det här med "sista sömmen" måste du förklara! Jag har en Alpkit-säck och några Caravan-säckar som förtjänar lite renovering.
Men först måste man väl gå ut och döda ett gäng Änder och Svanar ?
Nej, det får fru och barn fixa.
På den säcken jag fixade kunde jag lista ut vilken söm som stänger kanalerna, sitter ovanpå dragkedjan. Var enkel att sprätta. Nålade sen ihop med nålarna i de gamla nålhålen. Lätt att sy ihop med stark tråd. Skulle inte rekommendera att klippa hål i tyget, kan va svårt att sy i så tunnt tyg, men med dragkedjan under gick det lätt.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg