Tältkåta ritning och sömnadsbeskrivning

Hej
På mitten av 90-talet sydde jag en egen tältkåta som har följt med mig på allt från bäverjakt till storm på vinterfjäll. Min gamla trotjänare börjar nu att bli lite trött och det är dags att skapa en ny. Idag är det till skillnad från när jag sydde min förtsta kåta väldigt lätt att få tag i bra tältväv, tom camo finns om man har den läggningen.
Jag har gjort en cad ritning och en sömnadsbeskrivning, jag har gjort en gemensam pdf som jag bifogar i detta inlägg. Det är en fruktansvärt massa raksöm som skall sys, tråkigt men i slutändan får man en kåta som kostar en tredjedel av ett orginal från vår kända nordiska leverantör. Vilken kvalite det blir hänger helt och hållet på er sömnad och tygens kvalitet.

Jag har i min variant dubbla stormmattor en yttre som lastas med jord och stenar och en inre som man kan lägga stenar på. detta ger ett bre myggskydd och ger en bra tätning om man använder golv i kåtan.

Jag rekomenderar att ni sätter myggnät i rököppningen och i dörren, myggen kommer så fort elden slocknar. Har man dessutom monterat några bra inluftar med myggnät så får man en bra cirkulation och en "myggfri" tillvaro på fjället.

Jag har i alla år använt en eldspis från vår kända leverantör med mycket bra resultat.

Kom gärna med förbättringar och funderingar.

Lycka till.
 

Bilagor

  • Sömnadsbeskrivning tältkåta.pdf
    39.3 KB · Visningar: 4,038
Låter som en beskrivning över min moddade Jakt 5 (föregångare till Varrie som fått nytt namn till Safir). Det som främst skiljer är dina dubbla stormmattor. Vad jag saknade info om är hur du spänner ut rököppningen. På min Jakt sitter 8 glasfiberstavar rakt under rököppningen, som spänner ut den så det tätas hyfsat mot ventilmössan.

Jag har sytt en myggdörr för sommaren, med stark kardborre runt dels kåtans dörr dels runt myggnätsdörren. Bara att trycka dit. I toppen har jag satt fast kardborre runtom precis under rököppningen. En frisbeeform med myggnät och kardborre i kanterna, radien uppknäppt med kardborrestängning, gör den lätt att trycka dit och ta bort vid behov. Finns bilder på näten i mina album.

Håller med om eldspisen. Konstruktionen är den bästa jag funnit.

Raskesven
 
7,8 kg väger min kåta i bomull/poly, inklusive den kraftigare än orginalet mittstången och inklusive de förbättringar jag gjort. 6,5 kg i dagens skick exklusive mittstång.

En gissning är att skulle du sy en precis likadan fast i något lätt syntettyg från Shelby så blir det kanske 3 kg exklusive mittstång.

Moskosels (Tentipis) enklaste och lättaste, Vagge, väger ca. 3 kg exklusive mittstång. Fortsätter du skala och väljer ett lättare tyg skulle det inte förvåna mig om 2 kg exklusive mittstång går att ordna. Du får då dock en tältkåta med helt andra egenskaper än den sydda här eller min Jakt.

Raskesven
 
Från verkliga livet:

En engelsk talande guide på en äventyrsgård i roslagen, Guidar ett gäng unga affärs killar runt anläggningen. När han kommer fram till tältkåtorna och (låt oss säga) Lena som har hand om killarnas logi. Säger han glatt - säg hej till Lena hon är er kåta_värdina ikväll...
Ajajaj
Har ju inget med ämnet att göra ville bara bjuda till
 
Låter som en beskrivning över min moddade Jakt 5 (föregångare till Varrie som fått nytt namn till Safir). Det som främst skiljer är dina dubbla stormmattor. Vad jag saknade info om är hur du spänner ut rököppningen. På min Jakt sitter 8 glasfiberstavar rakt under rököppningen, som spänner ut den så det tätas hyfsat mot ventilmössan.

Jag har sytt en myggdörr för sommaren, med stark kardborre runt dels kåtans dörr dels runt myggnätsdörren. Bara att trycka dit. I toppen har jag satt fast kardborre runtom precis under rököppningen. En frisbeeform med myggnät och kardborre i kanterna, radien uppknäppt med kardborrestängning, gör den lätt att trycka dit och ta bort vid behov. Finns bilder på näten i mina album.

Håller med om eldspisen. Konstruktionen är den bästa jag funnit.

Raskesven

På min gamla kåta har jag inte behövt några glasfiberstavar för att spänna ut rököppningen. Dubbla stormattor är främst för att kunna täta mot våra vänner myggen samt att kunna få en bra övergång från golv till tak. Det jag idag inte har löst är hur man skall hantera topphatten vid hård blåst. topphatten fungerar som en fallskärm/segel vid riktigt hård blåst, funderar på att sy fast den vid "skålen".
/MAAD
 
På min gamla kåta har jag inte behövt några glasfiberstavar för att spänna ut rököppningen. Dubbla stormattor är främst för att kunna täta mot våra vänner myggen samt att kunna få en bra övergång från golv till tak. Det jag idag inte har löst är hur man skall hantera topphatten vid hård blåst. topphatten fungerar som en fallskärm/segel vid riktigt hård blåst, funderar på att sy fast den vid "skålen".
/MAAD
Som jag uppfattar det har du 8 resårsnören som går från topphatten till övre stormlinefästena? Från början satt det 4 sådana på min kåta. När vinden drog på slets topphatten upp en bit så regn som piskades upp längs kåtan skvätte in. Även om jag spände dem blev det glipor ovan varannan tårtbit av kåtan, där inga resårsnören satt. Nu har jag sytt på ytterligare 4 resårsnören från topphatt till stormlinefästen. Spänner jag dem när vinden är hård klarar det sig. Testade att sätta dit snörlås runt resårsnören mellan ventilmössa och stormlinefästen. Tanken var att bara spänna åt när vinden blev hård. Men det pallar inte snörlåsen, de glider upp. Går inte att ha för spänt för jämnan, då får man dra för hårt i snörena som inifrån öppnar ventilmössan. Kniper det drar jag istället en tillfällig förkortningsknut på resårsnöret. En liten hake en bit upp på resårsnöret från stormlinefästet, så resåren bara gick att enkelt och snabbt tillfälligt spänna med haken i stormlinefästet skulle nog bli starkare än snörlåsen.


Dock, glasfiberstavarna spänner som sagt ut duken mot ventilmössan, så ventilmösan sitter slimmat mot duken. Gör den inte det får vinden lättare tag. Min första ventilmössa var för vid relativt kåtans duk. Den tajtade jag till genom att skära ut en triangel och göra ventilmössan lite mindre. Idag har jag dock en sprillans, ny ventilmössa. Håller på att fästa om alla snören och resårsnören. Fick sy på 4 nya öglor för resårsnörena från ventilmössan också. Får modda om allt jag tidigare gjort.

Raskesven
 
Tygleverantörer finns det en hel del tips på om i detta forum, de jag har tittat på är www.Shelby.fi www.extremtextil.de mm. Vilken leverantör det blir har jag ännu inte bestämt mig för. Det går åt runt 24lpm så det lönar sig att jämnföra de olika leverantörerna. Men det jag kommer ihåg från förra gången var att spännen, remmar etc kostade ungefär lika mycket som själva tyget. Då beställde jag dock nästan 50m rem som jag sydde in i varje söm mellan tältsektionerna.
 
Tygleverantörer finns det en hel del tips på om i detta forum, de jag har tittat på är www.Shelby.fi www.extremtextil.de mm. Vilken leverantör det blir har jag ännu inte bestämt mig för. Det går åt runt 24lpm så det lönar sig att jämnföra de olika leverantörerna. Men det jag kommer ihåg från förra gången var att spännen, remmar etc kostade ungefär lika mycket som själva tyget. Då beställde jag dock nästan 50m rem som jag sydde in i varje söm mellan tältsektionerna.
Tack för länkarna! Hade ju varit lite skoj att kunna bygga själv.. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.