söker bra träolja

Söker en olja som gör träet mörkare och är bra mot fukt smuts osv till ett knivskaft.
har gett mig in i slöjdarvärlden ;)
 
Kokt linolja

fick jag rekommenderat av min slöjdarleverantör. Fungerar bra IMHO både på läderdelen och horndelen samt trädetaljer på sameknivar/knivslidor.

Rå linolja lär ha fördelar men torkar betydligt långsammare.

Thure
 
Jag har just gjort en egen kniv från ett kit (skitsvårt :)) och där blev man rekomenderad att använda tungolja.

Tänkte bara att jag skulle späda på förvirringen lite.

Nu använde jag inte tungolja utan den kokta linolja som redan fanns hemma. Det blev mörkt.
 
Re: Kokt linolja

thureb; sa:
fick jag rekommenderat av min slöjdarleverantör. Fungerar bra IMHO både på läderdelen och horndelen samt trädetaljer på sameknivar/knivslidor.

Rå linolja lär ha fördelar men torkar betydligt långsammare.

Thure

IMHO=EMÄÅ? :)
 
Det går med klövolja med. Linolja, rå eller kokt blandar man med terpentin för att den skall tränga in längre. Fiftyfifty är en bra mix. Ett finger i ett glas brukar räcka till ett stort skaft och stor knivslida.
Receptet för bonat trä är styk flödigt dagligen i en vecka. Torka av efter ett dygn före nästa inoljning.
Stryk en gång i veckan i ett halvår, torka av överflödet efter ett dygn.
Stryk med linolja efter varje utomhusbruk hela livlängden. Torka av överflödet efter ett dygn. Efterpolera några dygn senare.
Alla trasor som haft med linolja att göra måste förvaras i vattenbad eller brännas. Vid oxidation självantänder de.

go tur
 
Jag brukar använda kokt linolja med balsamterpentin i ca 50/50 blandning, kanske lite mer olja. Jag brukar även lägga till lite flytande tjära i blandningen för att få lite mer färg och det luktar ju så gott också. Låt det ligga helt täckt i olja minst ett dygn och sen låter du oljan härda det tar väll en vecka å sen polerar du. Sen ska du ju olja in handtaget med jämna mellanrum för att vårda det. Sen skyddar ju tjära mot väta det med men det är så lite så jag tror det inte gör nån skillnad. Annars kan du prova använda stabiliserat trä och så behöver du aldrig olja in det men det kostar ju "mycket" mer och saknar lite känsla tycker jag
 
Bästa sättet att applicera linolja är utan terpentin - rå och kallpressad olja.

Oljan värms innan man stryker på den, tvåans värme på en spisplatta med sex lägen är lagom.

Detta innebär att oljan alltjämt är rå vid påstrykandet, och då är molekylerna betydligt mindre och inträngningen mycket bättre.

När oljan svalnar blir den "kokt", och torkar därför också snabbare. Kokt linolja är alltså inte detsamma som linolja som upphettats till dess kokpunkt.

Terpentin gör att oljan känns mer utspädd och man tror att inträngningen ökar. Det gör den inte, utan i någon mån tränger terpentinet in istället, och detta dunstar sedan bort till ingen nytta. Undvik alltså gärna terpentinet helt. Upphettad olja är bättre, och dessutom kan man åtminstone med icke utspädd olja nå samma resultat genom att gnugga mer med pensel eller liknande.
 
Re: Re: Re: Kokt linolja

thureb; sa:
IMHO In My Humble Opinion = enligt min ödmjuka åsikt

Thure

Jo jag vet, fast jag hade för mig att H:et stod för honest, därav EMÄÅ. Din tolkning (förmodligen mer korrekt) skulle då översättas med EMÖÅ.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.