Söker materiel till gammal kanadensare

Jag har fått en gammal kanadensare av en bekant och tänker rusta upp den i sommar.All beklädnad fattas så det är bara spanten kvar.Den har legat väl skyddad i en lada så trävirket i spanten är i gott skick.Jag funderar nu på vilket materiel jag ska använda mig av för att klä in spanten.Helst skulle jag vilja täcka den med glasfiber.Är det en bra idé?Tacksam för tips.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
bikerider; sa:
.../All beklädnad fattas så det är bara spanten kvar.Den har legat väl skyddad i en lada så trävirket i spanten är i gott skick./...
Bara spanten? Ingen bordläggning? Vad är det för modell? Har du några bilder? Många frågor men jag kan inte ge några svar förrän jag vet mer. Har ett repartatonsprojekt på gång som jag påbörajat och skall fortsätta till våren.

Jo, bordläggning finnes

Tack för mkt bra svar.Vill passa på att förtydliga;jo, bordläggning finnes också.Ska kolla de tips och länkar jag fått men är naturligtvis glad över många alternativ.
Och självklart måste man räkna in både tålighet,kostmader och arbete i projektet samt om jag som novis kan klara av arbetet själv.Vad tror ni?

Re: Jo, bordläggning finnes

bikerider; sa:
Tack för mkt bra svar.Vill passa på att förtydliga;jo, bordläggning finnes också.Ska kolla de tips och länkar jag fått men är naturligtvis glad över många alternativ.
Och självklart måste man räkna in både tålighet,kostmader och arbete i projektet samt om jag som novis kan klara av arbetet själv.Vad tror ni?
Bordläggning är bra att ha :) Har du rötskador, brutna spant eller dålig bordläggning? Jag rekommenderar att du kollar igenom allt ordentilig.
Hur pass envis och händig du är vet du bäst själv och naturligtvis kostar det. Jag avråder från att sätta glasfiber på kanoten. Då förlorar du träkanotens egenskaper och den blir bara tyngre, sätt en ny duk på den.
Min reparationsbibel är The Wood and Canvas Canoe: And Maintenance Du kan även kolla på min hemsida där jag har dokumenterat mitt kanotprojekt.

Finns ingen anledning till annat än bomullsduk. Glasfiber gifter sig dåligt med den här konstruktionen. Det kräver ett professionellt handlag. Stora risker för rötproblem ganska snart, dessutom tappar skrovet märkbart i flexibilitet. Håll dig till det traditionella. Har som princip att inte ta emot glasfibertäckta träkanadensare för renovering, om inte modellen är speciell och värd att jobba med. Kolla in min hemsida för byggtips: http://www.trakanot.se
Lycka till
Bosse

Ok,det få bli bomullsduk

Bosse W; sa:
Finns ingen anledning till annat än bomullsduk. Glasfiber gifter sig dåligt med den här konstruktionen. Det kräver ett professionellt handlag. Stora risker för rötproblem ganska snart, dessutom tappar skrovet märkbart i flexibilitet. Håll dig till det traditionella. Har som princip att inte ta emot glasfibertäckta träkanadensare för renovering, om inte modellen är speciell och värd att jobba med. Kolla in min hemsida för byggtips: http://www.trakanot.se
Lycka till
Bosse

Ok,låter bra.det Få bli bomullsduk då.Bordläggningen är rätt dålig och delvis borta.Vilket materiel ska användas där? Masonite?Vad köper jag bomullduken? Vilken täckfärg (båtfärg) bör jag använda? Oj, många frågor!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips