Söker bra outdoor kniv - tips?

estetdrägg; sa:
1. Kanske skulle vara en ide att bunkra upp ett gäng

2. saknar är ett hål i skaftslutet för fångstrem eller liknande, men det borras lätt själv ifs.
1. Jag har köpt på mig 5 st
Dansantegrisen.gif


2. Hm, har också tänkt i de banorna men gett upp det. Knivens tånge går in ca 6 cm in i skaftet, varvid resten är s a s ihåligt. Om man borrar ett hål, så är jag rädd att konstruktionen blir försvagad.

Jag har löst problemet på ett annat sätt. I övergången mellan greppet och ändbutten så finns det en ca 3 mm bred och 2 mm djup skåra. I den har jag fäst en 3 mm tjock flagglina. Den rör sig inte ur fläcken!! Sitter som berget. Använde "Hang Mans's Noose" knuten.

~Paul~
 
dePaul; sa:
estetdrägg; sa:
1. Kanske skulle vara en ide att bunkra upp ett gäng

2. saknar är ett hål i skaftslutet för fångstrem eller liknande, men det borras lätt själv ifs.
1. Jag har köpt på mig 5 st
Dansantegrisen.gif


2. Hm, har också tänkt i de banorna men gett upp det. Knivens tånge går in ca 6 cm in i skaftet, varvid resten är s a s ihåligt. Om man borrar ett hål, så är jag rädd att konstruktionen blir försvagad.

Jag har löst problemet på ett annat sätt. I övergången mellan greppet och ändbutten så finns det en ca 3 mm bred och 2 mm djup skåra. I den har jag fäst en 3 mm tjock flagglina. Den rör sig inte ur fläcken!! Sitter som berget. Använde "Hang Mans's Noose" knuten.

~Paul~

Hmm...det låter ju inge vidare attt borra isf, om man inte borrar ocg fyller uppe med epoxy efter eller nått, mån då börjar det bli lite väl jobbigt.

Man kanske skulle köpa upp sig på ett par till, om inta annat är det ett strålande blad att använda om man ska sätta på ett annat skaft.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
chinerunner; sa:
Jävla Paul :)

Varenda gång han visar på nån kniv så börjar det ju klia i VISA kortet.

Så snygg..
Och vilket stål sedan..

Jag får tänka att -Ja ja denm kostar nog 2.500 :)

/Patrik

Snackade med http://www.KnivesShipFree.com som har Bark River Bravo-1 från ca 1,200 kr beroende på skaft. Shipping är bara 80 kr från USA till Svea. Dock så finns ju risken att det läggs på 25% i tullen. Bilder på alla skaft finns under länken nedan, och man får även med slidan på 3dje/4de bilden uppifrån:

http://www.knifeforums.com/forums/showtopic.php?tid/793576/

Två andra slidor finns här (översta finns redan nu, nedersta kommer om 2-3 veckor):

http://www.knifeforums.com/forums/showtopic.php?tid/793576/tp/19/

Funderar iaf på en sån, men det får bli senare. Jag klarar min djungeltrip med nuvarande kniv.

Tackar varmt för alla tips och råd!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag har borrat i den ljusgröna plastbiten i toppen av skaftet. 8 mm borr. Där är det i alla fall solid plast.

Bosse
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.