Söker bra outdoor kniv - tips?

estetdrägg; sa:
1. Kanske skulle vara en ide att bunkra upp ett gäng

2. saknar är ett hål i skaftslutet för fångstrem eller liknande, men det borras lätt själv ifs.
1. Jag har köpt på mig 5 st
Dansantegrisen.gif

2. Hm, har också tänkt i de banorna men gett upp det. Knivens tånge går in ca 6 cm in i skaftet, varvid resten är s a s ihåligt. Om man borrar ett hål, så är jag rädd att konstruktionen blir försvagad.

Jag har löst problemet på ett annat sätt. I övergången mellan greppet och ändbutten så finns det en ca 3 mm bred och 2 mm djup skåra. I den har jag fäst en 3 mm tjock flagglina. Den rör sig inte ur fläcken!! Sitter som berget. Använde "Hang Mans's Noose" knuten.

~Paul~

dePaul; sa:
estetdrägg; sa:
1. Kanske skulle vara en ide att bunkra upp ett gäng

2. saknar är ett hål i skaftslutet för fångstrem eller liknande, men det borras lätt själv ifs.
1. Jag har köpt på mig 5 st
Dansantegrisen.gif

2. Hm, har också tänkt i de banorna men gett upp det. Knivens tånge går in ca 6 cm in i skaftet, varvid resten är s a s ihåligt. Om man borrar ett hål, så är jag rädd att konstruktionen blir försvagad.

Jag har löst problemet på ett annat sätt. I övergången mellan greppet och ändbutten så finns det en ca 3 mm bred och 2 mm djup skåra. I den har jag fäst en 3 mm tjock flagglina. Den rör sig inte ur fläcken!! Sitter som berget. Använde "Hang Mans's Noose" knuten.

~Paul~

Hmm...det låter ju inge vidare attt borra isf, om man inte borrar ocg fyller uppe med epoxy efter eller nått, mån då börjar det bli lite väl jobbigt.

Man kanske skulle köpa upp sig på ett par till, om inta annat är det ett strålande blad att använda om man ska sätta på ett annat skaft.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
chinerunner; sa:
Jävla Paul :)

Varenda gång han visar på nån kniv så börjar det ju klia i VISA kortet.

Så snygg..
Och vilket stål sedan..

Jag får tänka att -Ja ja denm kostar nog 2.500 :)

/Patrik

Snackade med http://www.KnivesShipFree.com som har Bark River Bravo-1 från ca 1,200 kr beroende på skaft. Shipping är bara 80 kr från USA till Svea. Dock så finns ju risken att det läggs på 25% i tullen. Bilder på alla skaft finns under länken nedan, och man får även med slidan på 3dje/4de bilden uppifrån:

http://www.knifeforums.com/forums/showtopic.php?tid/793576/

Två andra slidor finns här (översta finns redan nu, nedersta kommer om 2-3 veckor):

http://www.knifeforums.com/forums/showtopic.php?tid/793576/tp/19/

Funderar iaf på en sån, men det får bli senare. Jag klarar min djungeltrip med nuvarande kniv.

Tackar varmt för alla tips och råd!

Jag har borrat i den ljusgröna plastbiten i toppen av skaftet. 8 mm borr. Där är det i alla fall solid plast.

Bosse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips