Söker 2-mans tält där gåstavarna går att använda!

Nää, då blir jag ju Hilleban:)

Den går direkt in på listan över möjliga inköp!
Ser riktigt fint ut, men då var det ju det där med importen från USA med moms och skatt, det blir ju så mycket dyrare då.
Nåja, jag får fundera vidare och hoppas på fler tips.

Ja, akta dig för hb, en gång hb alltid HB ;)...seriöst, så tycker jag att hb hade kunnat tänka till lite mer när de gjorde rajd. Gillar inte att kondensen rinner ner och lägger sig som pölar på golvet. Och varför ingen lågt placerad ventil..?

Tycker själv att nemos tält verkar bra mycket mer genomtänkt.

Ang. köpa från USA, så brukar priset med moms, tull och frakt bli i princip samma som att köpa här, när dollarkursen ligger runt dryga 6 kr. Och nu när de blivit nergraderade lite så kan det nog bli köpläge...

//J

Nää, då blir jag ju Hilleban:)

Den går direkt in på listan över möjliga inköp!
Ser riktigt fint ut, men då var det ju det där med importen från USA med moms och skatt, det blir ju så mycket dyrare då.
Nåja, jag får fundera vidare och hoppas på fler tips.

Japp med dagens dollarkurs så hamnar priset inkl tull, moms och avgift på ca 3300:-
Men du får ett mycket trevligt och rymligt tält för pengarna.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ja, akta dig för hb, en gång hb alltid HB ;)...seriöst, så tycker jag att hb hade kunnat tänka till lite mer när de gjorde rajd. Gillar inte att kondensen rinner ner och lägger sig som pölar på golvet. Och varför ingen lågt placerad ventil..?

Tycker själv att nemos tält verkar bra mycket mer genomtänkt.

Ang. köpa från USA, så brukar priset med moms, tull och frakt bli i princip samma som att köpa här, när dollarkursen ligger runt dryga 6 kr. Och nu när de blivit nergraderade lite så kan det nog bli köpläge...

//J

Jag tänkte faktiskt på det när jag såg Rajden dvs att det verkade lite dåligt ventilerat.

Japp med dagens dollarkurs så hamnar priset inkl tull, moms och avgift på ca 3300:-
Men du får ett mycket trevligt och rymligt tält för pengarna.

Jo, inget ont som inte har något gott med sig.....
På jobbet klagar alla över att dollarkursen är så låg för då är det så svårt att exportera men jag ler i mjugg varje gång jag ser att dollarkursen är låg:)

Hmm, Lunar Duon ligger väldigt högt på listan.
Men jag har ingen direkt panik, behöver inget nytt tält förrän nästa säsong.

Du har också double rainbow, var ett alternativ för mig men valdes bort pga bågen, tyckte att den skulle bli mer vindkänslig men det är vad jag tror och tycker, den har fått bra kritik här på utsidan.

En sak sov gjorde att jag valde lunar duo var att det är ett ryggås och att man kan justera takhöjden, det gör att tältduken kommer ner mot backen vilket är bra vid riktigt busväder men då får man sämre ventilation=mer risk för kondens.

Du har också double rainbow, var ett alternativ för mig men valdes bort pga bågen, tyckte att den skulle bli mer vindkänslig men det är vad jag tror och tycker, den har fått bra kritik här på utsidan.

En sak sov gjorde att jag valde lunar duo var att det är ett ryggås och att man kan justera takhöjden, det gör att tältduken kommer ner mot backen vilket är bra vid riktigt busväder men då får man sämre ventilation=mer risk för kondens.

Jo, jag har tittat på Tarptens modeller också men Lunar Duon smäller nog högre.

PS! Du skvallrar väl inte på HF att jag har funderationer på att köpa ett sånt där hemskt tält? :)

Jag har ett Tarptent Double Rainbow och kan rekommendera det. För den ursprungliga frågeställningen med användning av vandringsstavar som tältpinnar är dock valet helt klart ett Lunar Duo. Obetydligt tyngre än Double Rainbow och en del mera utrymme. Vindstabiliteten är enligt vad jag läst sämre hos Lunar Duo, men det har knappast någon större betydelse.

Ett tält av den här typen väger 1.2 kg, och jämfört med ett traditionellt tyngt tält ger man upp en del vinteregenskaper, men får istället ett tält bättre lämpat för sommaren.

Hittade detta tält:
http://www.zpacks.com/shelter/hexamidtwin.shtml

Uppfyller inte riktigt kraven eftersom det bara har en absid men när vikten bara är 298 gram så kanske man inte kan få allt......

Är det någon därute som har någon erfarenhet av detta tält?

Tänk på att du måste kompletera med footprint, dessutom verkar den vara rätt så öppen, dom säljer en extra "beek" för att hindra regnstänk mm.
Men med ett Cuben footprint så hamnar på ca 400g för ett tält, helt ok :)
Tyvärr så är dessa tält ganska vindkänsliga och vi tenderar att tälta där det inte är speciellt mycket lä.
Nackdelen med Cuben är priset.
När man tänker efter, man har en del tröjor som väger mer :)

Jag rekommenderar också Lunar Duo. Äger ett själv och när jag köpte mitt i juni (i år) inkl stänger kostade hela paketet med alla avgifter 4000kr.

Via en annan tråd fick jag detta tipset:
http://www.seatosummit.com/products/display/161

Ser inte heller så tokigt ut!
Fult, visserligen men med rätt funktioner enligt mina önskemål.

15 denier i golv samt bara 1200mm VP, klenaste laget vilket betyder att man måste mecka med ett extra markduk.
Bara 1000mm VP i duken det är i klass med ett Jula-tält.
Dom flesta anser att ett 30D tyg som golv är för klent och kräver markduk.
Hittar ingen storlek på dom.

Tveksam produkt, vänta tills du hittar något test på dom.
Sea To Summit är ju ett Australienskt företag och det är torr i större delen av landet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips