Södra Nordkalottleden

Hej!

Har planer på att antingen i sommar eller någon kommande vandringssäsong vandra den södra delen av Nordkalottleden från Kvikkjokk till Ritsem.

Vandrade Padjelantaleden förra sommaren och vill gärna tillbaka och tänkte då att Nordkalottleden är bra alternativ.

Padjelantaleden har jag koll på men vill få lite tips på sträckan Tarrekasie - Vaimok - Pieskehaure - Staddajåkkå - Staloluokta. Har läst att sträckan kan vara svårvandrad och att markeringen är bristfällig? Undrar också hur det ser ut med vad längs leden, vad jag har förstått kan är det Hadditjåhkå som kan vålla problem?

Räknar med 5-6 dagar för Kvikkjokk till Staloluokta, rimligt?

Är tacksam för svar på frågorna och övriga tips för denna del av Nordkalottleden.
 
Jag har gått sträckan i två olika omgångar, sånär som på ca en dagsetapp (Hádditjåhkå–Staddajåkkå), vilket finns beskrivet här (och framåt) samt här. Det är visserligen några år sedan, men det mesta lär väl vara relevant fortfarande. Fin sträcka, fina vyer -- och lite folk.

För att få bekväm längd på dagsetapperna skulle jag avsatt minst 6 dagar för Kvikkjokk–Stáloluokta denna väg.
 
Padjelantaleden har jag koll på men vill få lite tips på sträckan Tarrekasie - Vaimok - Pieskehaure - Staddajåkkå - Staloluokta. Har läst att sträckan kan vara svårvandrad och att markeringen är bristfällig? Undrar också hur det ser ut med vad längs leden, vad jag har förstått kan är det Hadditjåhkå som kan vålla problem?

Räknar med 5-6 dagar för Kvikkjokk till Staloluokta, rimligt?

Är tacksam för svar på frågorna och övriga tips för denna del av Nordkalottleden.

Vi diskuterade sträckningen Pieskehaure- Stalo i den här tråden, där beskrev jag även vaden över Hadditjåhkå och Gallojåhkå.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=83513

Sträckan Tarrekaise- Vaimok-Pieskehaure känner jag inte till....däremot så finns ju alternativet att ca 4-5km efter Vaimok svänga av och gå lite mera rakt på renvaktarstugan om du så vill.

Tidsmässigt så gick jag Stalo-Pieskehaure på två dagar och just den sträckan stigen synlig och inga större problem att gå :)!
 
Tack för svaren. Har tajt med tid men har räknat på att 10 vandringsdagar inklusive vilodag(ar) är tillräckligt för att genomföra turen, men det känns som det kan bli stressigt med så få dagar. Vad tror ni om detta?
 
Tack för svaren. Har tajt med tid men har räknat på att 10 vandringsdagar inklusive vilodag(ar) är tillräckligt för att genomföra turen, men det känns som det kan bli stressigt med så få dagar. Vad tror ni om detta?

Tittat på kartan och det bör du hinna, självklart beroende lite på tempo/kondis och så. Om jag utgår från när jag gick den sträckan så skulle det se ut ung så här:

Stalo - Ritsem är ju en 3- 4 dagars vandring...
Pieskehaoure - Stalo 2 dagar.
Kvikkjokk - Pieskehaure uppskattar jag till 3-4 dagar.


Sedan har du ju möjligheten att strunta i att gå ner till Pieskehaure och gå mera rakt på renvaktarstugan/vaden och på så sätt vinna minst en halvdag om så är :).

Spricker all planering av någon anledning så finns ju alltid möjligheten att ta helikopter till Ritsem den sista biten från någon av stugorna.
Fiskeflyg trafikerar den sträckan dagligen.
 
Tittat på kartan och det bör du hinna, självklart beroende lite på tempo/kondis och så. Om jag utgår från när jag gick den sträckan så skulle det se ut ung så här:

Stalo - Ritsem är ju en 3- 4 dagars vandring...
Pieskehaoure - Stalo 2 dagar.
Kvikkjokk - Pieskehaure uppskattar jag till 3-4 dagar.


Sedan har du ju möjligheten att strunta i att gå ner till Pieskehaure och gå mera rakt på renvaktarstugan/vaden och på så sätt vinna minst en halvdag om så är :).

Spricker all planering av någon anledning så finns ju alltid möjligheten att ta helikopter till Ritsem den sista biten från någon av stugorna.
Fiskeflyg trafikerar den sträckan dagligen.

Ja jag borde ju hinna, är mest orolig för att vädret ställer till det så det blir kortare dagsetapper samt kanske svårare vad. Helikopter finns ju alltid ja.

Att gå rakt på renvaktarstugan kan ju vara ett alternativ även om jag gärna vill se Pieskehaure. 6 dagar för Kvikkjokk - Stalo och 4 för Stalo - Ritsem borde funka :)

Sist tog jag båten från Änonjalme men det är några km kortare till Vaisaluokta va?
 
Att gå rakt på renvaktarstugan kan ju vara ett alternativ även om jag gärna vill se Pieskehaure. 6 dagar för Kvikkjokk - Stalo och 4 för Stalo - Ritsem borde funka :)

Sist tog jag båten från Änonjalme men det är några km kortare till Vaisaluokta va?

Pieskehaure är lite speciellt....ligger ju helt öppet med vidunderlig utsikt över vatten och Sulitelma vid bra väder. Lite annorlunda då stugorna vanligtvis ligger lite mera inträngt tycker jag.

Mmm...vet inte exakt men skillnaden är väl lite mera höjdmeter bara skulle jag tro, att gå mot Vaisaluotja.
 
När jag kollar kartan så kan jag endast se att att Hadditjåhkå och Gallojåhkå är utmärkta som vad. Finns det några fler vad att vara uppmärksam på när det gäller sträckan Tarrekasie - Vaimok - Pieskehaure - Staddajåkkå - Staloluokta?
 
När jag kollar kartan så kan jag endast se att att Hadditjåhkå och Gallojåhkå är utmärkta som vad. Finns det några fler vad att vara uppmärksam på när det gäller sträckan Tarrekasie - Vaimok - Pieskehaure - Staddajåkkå - Staloluokta?

Jag gick där förra veckan. Just nu, i ett år med tidig snösmältning och en varm, torr, sommar, är det inga vad alls som är besvärliga.
Det var helst härligt att komma fram till en jokk, kyla ner fötterna lite, dricka och ibland doppade jag även min keps i vattnet för att få lite kallt vatten på mig.
Det finns dock inte så många bror och jag skulle aldrig rekommendera att vandra där innan snösmältningsmaskiner är klart! Det fanns några djupa (nu uttorkade) flodbäddar som såg rätt så skrämmande ut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
Enstöring Södra sidan av Guhkesvagge Fjällvandring 2
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
FlyerSword Ny statlig fjälled i södra Västerbottensfjällen Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Feorie Artfjället, start i södra delen Rönäs Fjällvandring 5
ViktoriaR Vadet i södra Latnjavaggi, Abisko Fjällvandring 2
Dosferra Södra storfjället västra sidan Fjällvandring 1
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
stenblock Fjällsäsongens längd södra norge Fjällvandring 3
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
RogerYork Södra Norge. Fjällvandring 0
jonsson332 södra kungsleden. Fjällvandring 0
nicko_ Pris på flyg från Kiruna till södra Sverige Fjällvandring 5
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
ma271 Vandra södra kungsleden! Fjällvandring 4
stenblock Södra norge, Kongsberg, tips Fjällvandring 9
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
eilertp Vandring i södra Norge? Fjällvandring 8
Skogens narr Långhelg i södra dalafjällen, tips? Fjällvandring 5
mariahelena Myggläget södra Kungsleden? Fjällvandring 2
skellington Sevärt i södra/sydvästra padjelanta? Fjällvandring 2
Sigi Teusadalen södra sidan Fjällvandring 16
niben Södra kungsleden vs. Padjelanta? Fjällvandring 5
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
Stordrulen Södra Norge. Fjällvandring 6
emerson rapadalen, södra sidan Fjällvandring 6
Vindskydd Södra Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
Medon Erfarenheter av Södra Storfjället från Atoklinten? Fjällvandring 7
Bandersson Södra Rapadalen Fjällvandring 0
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
Stordrulen Södra Norge Fjällvandring 0
Yenny Singivaggis södra sida Fjällvandring 10
adventure_transport Södra fjällen på några dagar. Fjällvandring 13
petratetra Veckovandring i södra Norge Fjällvandring 3
PFE Södra sidan Tarradalen!!!? Fjällvandring 0
bjornw Södra Sarek runt midsommar Fjällvandring 5
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
kim.fras Nordkalottleden - transport Fjällvandring 6
Gereck Nordkalottleden Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.