Fjällvandring 2022

Nej självklart vet jag inte men jag kan tänka mig vilken vandring den vandrare tänkte om.
Staloluokta - Nordkalottleden till Staddajåkå - norska varianten av Nordkalottledens slut- Sårjåsjaurestugan (Konsul Persons stuga) (STF) - Sorjushytta (DNT) - Ny-Sulitjelma (DNT) - Låmihytta eller Muorkihytta - Pieskehaurestugan (STF) - Staddajåkå (langt dag) - Staloluokta

Själv har jag inte bestämmt vart jag skall vandra i somras, men jag hoppas att komma till Sverige i 2022 under vinter och sommar igen...

Henning

Har äntligen tagit mig för och köpt karta och det är precis som du skriver, den vandringen jag pratade med min nya vandringskamrat om i somras.
Jag är lite lur på vilket val man ska göra mellan Låmihytta och Muorkihytta. Båda sträckorna är säkert superfina. Är det någon som vandrat någon eller båda sträckorna och kan komma med lite input?
 
Har äntligen tagit mig för och köpt karta och det är precis som du skriver, den vandringen jag pratade med min nya vandringskamrat om i somras.
Jag är lite lur på vilket val man ska göra mellan Låmihytta och Muorkihytta. Båda sträckorna är säkert superfina. Är det någon som vandrat någon eller båda sträckorna och kan komma med lite input?

Jag hade skippat att gå via muorkihytta, skiljer ju inte jättemycket men man slipper skrå-stigningen sista knixen runt pieskehaure, och kommer närmare glaciärerna.
 
Jag är lite lur på vilket val man ska göra mellan Låmihytta och Muorkihytta. Båda sträckorna är säkert superfina. Är det någon som vandrat någon eller båda sträckorna och kan komma med lite input?
Det är ju som med valet mellan jordgubb och hallon. ;)
Låmi: närmare glaciererna bild
Muorki: fint utsikt över Pieskehaure bild

Jag har vandrat båda sträckorna men med mer än 10 år imellan och helt olik väder.
När jag gick på norra sidan 2009 var det nästans stiglöst men lättvandrat och -orienterad på svenska sidan. Man får inte glömma att man har en bra stigning även där runt den bro som finns på norska sidan.
När jag gick på södra sidan 2018 gick jag inte till Pieskehaure men ner mot Mavas så jag kan inte berätta om den del av vandringen längs sjön. Här har man en bit vandring på grusväg - men bara typ 2 km om man följer vandringsleden mellan Ny-Sulitjelma och Låmi.
Nu skall du ja tälta men om man vill sova i stugan skulle jag välja Muorki - Låmi är väldigt enkelt och små.

Henning
 
Jag tyckte att vægen mellan Ritsem och Sitasjaure var ganska tråkig och skulle helst inte gå den i onødan.

Om man kan tænka sig att ena ænden av turen ær i Norge skulle jag slå ett slag før en tur mellan Katterat/Bjørnfjell/Abisko och Kobbelv/Sørfold/Rago eller Sulitjelma, och hålla sig undan Nordkalottleden och istællet gå førbi Skoaddejaure-, Sitas-, Pauro- och Røysvatn-hyttene. Vældigt fint høgfjæll en stor del av turen och lite mænniskor. Vældigt fina stugor om man har DNT-nyckeln.
Från eller till E6 i Norge måste man dock ta buss mellan Fauske och leden och från Fauske ta tåg vidare.
 
Jag planerar också vandringar. Vandringen i Muddus nationalpark blir senare i år, så det planeras senare. Jag tror att jag ska till Kvikkjokk i sommar och vandra västerut eller lite åt nordväst. Jag ska försöka undvika lederna då jag inte har behov av att träffa människor när jag vandrar. De träffar jag dagligen ändå.

Tarradalen är grön och fin och myggrik, så den går bort i sommar. Präststigen funderar jag på att gå en del av, med start i Kvikkjokk. Sedan lutar det åt att gå på norra sidan av Fierrovagge och följa alla höjderna..

Nåja, får se vad det blir.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.