Snöskor - stor eller liten bäryta?

Vi letar snöskor till min fru men funderar lite över vilka faktorer man ska tänka på när man väljer.

Hon har ett par McKenizie i nuläget men är inte nöjd. Dels pga av spännena inte riktigt fungerar som de ska men också att hon sjuker ner lite väl mycket. Nu ser vi att det finns snöskor med både liten och stor bäryta. Vill man inte alltid ha stor? När är det bra med lite? Vi går aldrig på leder med dem utan endast ospårat, men snökvaliteten skiftar förstås med vädret.

Jag knallar på Tubbs Exlore snörskor och är nöjd.

////A
 
Föret påverkar också hur mkt man sjunker ner. Man vill ju ha så små som möjligt som föret tillåter, då det är lättare att gå med. Är det riktig djup pudersnö så måste de såklart vara stora. Sen om man tänkt å ta mkt höjdmeter (fjäll) eller gå på platten (skog) påverkar också val. Ska man ta höjd, gå i fjäll så är hälhöjare fint att ha, samt stegjärnsbroddar under. Ska man klättra och ha de på ryggsäcken så blir det besvärligt med stora puder-snöskor...
 
(Tubbs Explore hade de bra pris på på XXL såg jag!).

Jag och min sambo kör med Tubbs Flex-serien och har varit mycket nöjda med dessa. Endast i djup lössnö och/eller med mycket packning som jag känt behov av en modell med större bärighet. Dessa är dock väldigt smidiga att gå med även i brant terräng.
 
Kanadensare som vintertältar kan ha ett par traditionella när de drar en toboggan och tar fram ett par små moderna när de sen gör lägerarbeten.
 
Jag har ett par McKenizie som jag köpt på Jula, deras modell var större än McKenizie på XXL.
Jag har använt dom 4-5 ggr och tycker dom är ok, fungerade bra uppför i lite halvdålig skarsnö.
 
Tackar för svar, allesammans! Vi kikar vidare. Det blir nog ett par med stor bäryta eftersom vi gillar att gå runt i skogen där det oftast är hyggligt plant.

Tubbs flex 22 eller 24 verkar bra. Antar att siffrorna antyder storleken på dem.

Jula verkar ha sålt slut på sina här i stan, men jag är ändå lite tveksam. De får inte superrecensioner gällande bindningarna, om det är deras noname-snösko du menar? Identisk med MacKenzie men utan logo.

TSL 325 verkar bra, någon med erfarenhet?

Annars har Decathlon egna snöskor, vad ska man tro om dem? Spännena ser lite fippliga ut.

Köpte för övrigt ett par TSL kids begagnat till minsta dottern i går, så nu har vi snart hela familjen.

mvh
/A
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.