Hållbar allt-i-allosäck

Hej kära friluftsfantaster!

Har börjat kolla på ryggsäckar nu eftersom att min Mjölner 80 från Klättermusen gav upp på Kungsleden i somras. Var ganska nöjd med den, men den är alldeles för dyr för mig egentligen, köpte den bara då jag hittade den begagnad hyfsat billigt. Samma sak gäller denna gång, jag letar främst efter begagnade säckar, alternativt något som är på rea. Jag kommer inte behöva den förrän framåt vår/sommar, så jag har ingen brådska precis. Då jag inte har så bra koll på olika tillverkare och modeller som jag hade önskat vill jag därför fråga er om tips på vad jag borde hålla utkik efter.

Jag vill att säcken ska funka till allt jag kan tänkas göra och jag vill att den ska vara slitstark, då jag helst inte vill köpa en ny på tio år eller längre. Den ska också vara stor, min Mjölner 80 var väl ganska lagom, men den får gärna vara lite större. Här följer i vart fall en kravlista:

  • Minst 75 liter, gärna över 80
  • Ska klara upp till 25 kilo
  • Minst två öppningar
  • Väldigt bekvämt bärsystem (detta är självklart subjektivt, men kan vara intressant att höra vad ni tycker ändå)
  • Några lättåtkomliga fickor på utsidan (saknade detta på min Mjölner)

Och en önskelista:

  • Redo för vätskesystem, kommer nog inte bara vandra i fjällen
  • Hyfsat lätt
  • Frontöppning
  • Ljus insida
  • Hyfsat vattentät
  • Sval om ryggen
  • Lätt att röra sig med, Mjölnern var väldigt bra på detta

Jag har i nuläget inga planer på att ge mig ut på vintervandring, men det kan ju förändras förstås. Enda extrakravet i så fall skulle väl vara fäste för isyxa.

Så vad säger ni, har ni några bra säckar jag borde hålla koll på?
 
Har du kollat vad Klättermusen säger om ryggsäcken? Inte helt omöjligt att de tar något på garantin då de ändå är ett svenskt, och ganska högt prissatt, märke!
 
Har du kollat vad Klättermusen säger om ryggsäcken? Inte helt omöjligt att de tar något på garantin då de ändå är ett svenskt, och ganska högt prissatt, märke!

Kan ju höra med dem om de kan fixa den, säcken är dock runt åtta år tror jag och jag är tredje ägaren, så har svårt att se att det skulle gå på garantin. Förmodligen kostar det mer än det smakar att reparera den.
 
Jag har en Arcterys Bora 95. Fanns/finns även i 80 liters variant.

Minst 75 liter, gärna över 80 - Ja
Ska klara upp till 25 kilo - Ja
Minst två öppningar - Ja
Väldigt bekvämt bärsystem (detta är självklart subjektivt, men kan vara intressant att höra vad ni tycker ändå) - Ja
Några lättåtkomliga fickor på utsidan (saknade detta på min Mjölner) -Ja

Och en önskelista:
Redo för vätskesystem, kommer nog inte bara vandra i fjällen - Ja fast inte i ryggen som vanligt utan på undersidan topplocket.
Hyfsat lätt - Hmm
Frontöppning - Nej
Ljus insida - Tvådelad både orange ljus och svart.
Hyfsat vattentät - Japp
Sval om ryggen - Njaa
Lätt att röra sig med, Mjölnern var väldigt bra på detta - Personligen inga problem med att röra sig med den.
 
Hejsan.
Äähhh, om du var nöjd med mjölner så köp en till likadan...
Pengar är en världslig sak...hellre lägga pengar på en bra produkt än att köpa nåt man blir halvnöjd med...hoppa över fredagschipsen så fixar sig ekonomin.. ;-)
Mvh
 
Hejsan.
Äähhh, om du var nöjd med mjölner så köp en till likadan...
Pengar är en världslig sak...hellre lägga pengar på en bra produkt än att köpa nåt man blir halvnöjd med...hoppa över fredagschipsen så fixar sig ekonomin.. ;-)
Mvh

Pengar är inget problem när man har gott om dem ;) Har för tillfället varken jobb eller CSN, så försöker få sparpengarna att räcka så länge som möjligt.

Hej läste ditt inlägg ..hmm jag har en Bergans Powerframe till salu
kolla länken (blocket) nedan
Med vänlig hälsning
Göran Sahlin



http://www.blocket.se/stockholm/Basta_friluftsutrustning_for_vandring_64564566.htm?ma=1

Tack för tipset, ska kolla in den :)
 
Jag smyger in i ämnet då jag är också på jakt efter ryggsäck med nästan samma egenskaper, om än snäppet mindre hardcore.

Bergans Glittertind 70 ligger på ett väldigt lågt pris på en del butiker (ca 1300 spänn). Hur står den sig i kvalitet, ni som har använt den?
 
Ramsäck

Personligen har jag en förkärlek för ramsäckar, speciellt Haglöfs ramsäckar från 90 och början av 2000.

Skulle du gilla ramsäckar så skulle jag föreslå en Grönland, 90 liter med två, sidofickor, en på ryggen och en mindre i topplocket. Sidofickorna är löstagbara (sitter bra) och yxa, skidor, spade eller dyligt kan stickas in bakom dessa. Detta är en ovanligare modell, d.v.s. inte Alaskan.

Är du intresserad råkade jag köpa två ifjol, står en oanvänd hemma hos mig ;)

Haglöfs har även andra såsom Alaska och Skarja, båda med packpåsar för att komma upp i 90 liter (60/65+30/25), Baltoro finns också, 80 eller 85 liter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Betongbarn Liten, enkel, hållbar Transportera 18
Tokfrans Hållbar transportförvaring. Transportera 3
mikmik allt i allosäck ca 35l?? Transportera 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.