Snöläget

Sarek

Oj nu börjar man bli lite nervös! vägras och mycket vatten?
Jag och min son tänkte 13/7-18/7 starta vadring från Akkastugorna till Saltoluokta alt. suorva, vi tänker gå väster om akka sen ner till Ruothesvagge och sen Niak passet för att sedan fortsätta i Guhkesvagge, slugga , Saltoluokta.

Någon som har koll på den vägen? vatten snö? svåra vad?

Magnus
 
Oj nu börjar man bli lite nervös! vägras och mycket vatten?
Jag och min son tänkte 13/7-18/7 starta vadring från Akkastugorna till Saltoluokta alt. suorva, vi tänker gå väster om akka sen ner till Ruothesvagge och sen Niak passet för att sedan fortsätta i Guhkesvagge, slugga , Saltoluokta.

Någon som har koll på den vägen? vatten snö? svåra vad?

Magnus

Vägraset är ordnat sedan ganska länge, det är inga problem att ta sig förbi med bil eller buss. Men en hel del efterarbete krävs, så det är vägmaskiner kvar där. Jag passerade med bil i onsdags, då jag lämnade fjällvärlden. Det låg då mycket snö kvar på nivåer på 1000 meter och däröver, och vissa dalgångar (som Ruohtesvagge) hade också stora snöpartier kvar. Däremot tror jag att Guhkesvagge är helt snöfri (i stort sett ).

När all snön smälter bort blir det en väldig massa vatten som ska transporteras bort i jokkarna. Vissa jokkar blir något större än normalt, andra blir mycket större. Detta var min erfarenhet i början av veckan då jag var uppe på Låvdak.

I Nijakvagge ligger det nog mycket snö kvar, men det bör knappast vara något omöjligt hinder. Kan dock vara långsamt och arbetsamt att förflytta sig om snön är mjuk.

Om ni går på västsidan av Ahkka måste ni passera Suottasjjåhkå. Det finns naturligtvis risk för att det är mer vatten i den än vanligt. Den som är van att vada bör kunna komma över ändå, på det ena eller det andra stället. Om ni vill slippa denna jokk kan ni gå in via Treparksmötet istället (men det kanske ni inte vill ;-).

Förutom detta kan jag inte se att det skulle finnas några svårare hinder än vanligt ner till Saltoluokta. Viktigt är att läsa på den färdväg man ska gå så att man är förberedd på vad man kan förvänta sig i största allmänhet. Men det har ni säkert gjort?

Lycka till med planeringen! /Hans
 
Satt utomhus på en resturang i Kiruna för några dagar sedan men tog maten å flydde höll på att bli uppäten. Vet inte hur det är högre upp men vet om några dagar..
 
Är det mycket mygg ännu?

Det är väl en fråga hur mycket myggen har börjat? (jag minns inte om vi har hört om MYGGLÄGET på utsidan i sommar?).
Men nu handlar denna tråd om snösituationen och det kan vara olikt för alla de olika fjäll som kan tänkas på. Så det samma kan hända för myggläget
Med de beskrivningar av snö och vad vi hört om låga temperaturer i Lapplandsfjällen bör myggen vara mycket försenad.
Från mitt besök i Sarek vid den her datum för två år sidan var myggen vanligtvist inget problem. Självklart har man tillpass mycket djungelolja eller annat med - mitt eget har ännu inte tagit slut och är troligen över sista förbrukningsdatum. Men det verkar:)
 
Men nu handlar denna tråd om snösituationen och det kan vara olikt för alla de olika fjäll som kan tänkas på. Så det samma kan hända för myggläget
Med de beskrivningar av snö och vad vi hört om låga temperaturer i Lapplandsfjällen bör myggen vara mycket försenad.

Jag tror som du att det är mycket olika. På norra delen av Padjelantaleden började myggen komma fram så smått när jag lämnade i onsdags. De var väldigt "tama". Där det är mycket snö kvar tror jag de knappt märks alls - som i vissa delar av Sarek. Men det räcker med att det blir värmebölja några dagar på snöfri mark. Då är de nog där med besked!

Självklart har man tillpass mycket djungelolja eller annat med - mitt eget har ännu inte tagit slut och är troligen över sista förbrukningsdatum. Men det verkar:)

Jag hörde om en som hade 40 år gammal djungelolja. Den lär ha fungerat utmärkt. Fast jag kan inte garantera sanningshalten i den historien!
 
Sarek

Tack Hans för värdefull info, vi är vana flällvandrare men har aldrig varit i Sarek området, tar nog med vadarbyxor om det är kallt i vattnet.

Trevlig fjällsommar!
Magnus
 
Pyramidenpasset? Pyramiderna i vålådalen? Där var det snö när vi var där för lite över ett par veckor sedan. Inga problem att ta sig fram dock, utan mer roligt med lite snö. Dock var det rätt mycket vatten. Vid Grönvallen fick vi hoppa på tuvorna när vi skulle följa vandringsbäcken, förlåt, vandringsleden :)
Issjödalen var också full med vatten sa några som vi mötte.

Men det är fint iaf.

Edit. Jag såg att det var bra mycket längre upp än vålådalen det troligen var tal om, men nu var det skrivet och gick inte att ta bort. Så ni får stå ut med det :)
 
Med start tisdag förra veckan gick vi genom Ruohtesvágge och ut via Basstavágge. Vi hade en underbar vecka, med en halv dags regn och mycket sol. Men, det var blött och massor av snö, och väldigt lite folk.

Med gummistövlar var Ruohtesvágge inget problem, och när jag skriver detta lär antagligen det mesta av snön där vara borta. I centrala Sarek och Basstavágge slapp vi nästan alla potentiellt snåriga vad genom att gå både på snöbryggor och till och med snöfällt (tack Hans Fowelin för dina last minute tips inne i Padjelanta ;-)), Tjågnåris gick vi exempelvis bara rakt över ett snöfält vid stigen. Basstavágge var uppe vid vattenskiljet i princip 100 procent snö. Vi vet att en hel del folk vände inför den ganska dramatiska miljön, med stora lutande snöfält och sprickor. Vi passerade också bara ett tiotal meter från en nygången lavin, vilket man kan säga satte lite krydda på turen.

Eftersom vi smörjde kråset i Saltoluokta har vi inga rapporter från de senaste dagarna. När vi åkte hade det börjat regna och skulle fortsätta så, men innan dess var det flera dagar med strålande sol och stark avsmältning. Jag kan tänka mig att Basstavágge under en period när snön inte längre håller kommer vara svår.

Annat man kan säga:
* Många vände under veckan på grund av snö och höga vattenflöden. I början av förra veckan var till exempel vaden in vid Suorva mycket djupa.
* Vi möte folk som gjort både Rappadalen och Guhkesvagge
* Som Dagny i Rinim sa: mest snö sedan 77, bästa väder sedan 81!
* Snön är nog inte längre ett större problem, däremot lär det fortsättningsvis vara gott om vatten ett tag till
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
fowwe Snöläget Laponia 2018 Fjällvandring 13
Erik.erik Snöläget i muddus nu i början av maj Fjällvandring 6
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4
camlun Snöläget Fjällvandring 0
cloud76 Sen vår - snöläget i Lapplandsfjällen 9 juli? Fjällvandring 1
josia Snöläget på Luohttolahko och i Lullihavagge Fjällvandring 20
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 14
Magnus S Snöläget i Abisko/Kebnekaisefjällen Fjällvandring 19
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 0
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
virror Snöläget i Sarek i påsk? Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
josia Snöläget i Fjällen 2013 Fjällvandring 7
JoeSwede Snöläget Grövelsjön? Fjällvandring 12
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
jens.voepel snöläget Nikkaluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 11
norrahisingen snöläget i Kirunafjällen Fjällvandring 3
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
C_Johansson Snöläget kring sylarna? Fjällvandring 5
jmb77 Snöläget i Hemavan Fjällvandring 0
claesf Snöläget i Kebnekaisefjällen Fjällvandring 0
camillabacher Snöläget + status Abisko Fjällvandring 1
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
avslut1008 Snöläget i Jokkmokksfjällen Fjällvandring 0
niklas104 Snöläget på kenbnekaise nu??? Fjällvandring 0
sandwichman Snöläget i Jotunheimen? Fjällvandring 1
sundstorm Snöläget i Hemavan/Artfjället? Fjällvandring 1
en kollega Snöläget i jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Skråmsta Snöläget i Härjedalen? Fjällvandring 6
niki Snöläget i Helags? Fjällvandring 1
Tuki Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 1
Snöläget på Kebnekaise just nu Fjällvandring 4
nidob49 Snöläget i Padjelanta idag. Färsk rapport. Fjällvandring 3
MLind Väta och snöläget i Abisko-Nikkaloukta nu Fjällvandring 37
samme83 snöläget i stora sjöfallets naturreservat? Fjällvandring 6
sundancekid Snöläget sylarna/helags Fjällvandring 7
Hedman Snöläget Abisko Fjällvandring 3
Strykarräven Snöläget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 3
Anna_N Snöläget på Jojoleden i år? Fjällvandring 7
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
Hedman Snöläget Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.