Snöläget

Åkt över Sognefjället i Norge idag. Var väl i snitt kanske 2-3 meter snö på varje sida av vägen. Där dröjer vandringen.
 
Kvikkjokk visseligen på lågland 19,9 grader klockan 17 idag bra för avsmältning och troligen dåligt för bärighet ovanpå snö..om det nu inte är riktigt kallt på natten.
 
likt 2005?

superperfekta bilder från Prinskullen till Vallespiken du tok Nordbjörn (#33). Då jag 2005 vid denna tid kom til Boarek var det vitt ovanför som på dina bilder, och vadet gock inte att ta sig över. Hoppas inte att värmen bilder så mycket snösmältning att det upprepas för er som vandrar där just nu och kommande tid.
Dessutom samstämmar jag med Fowwe (#36) i snöerfarenhet. Jag är också av den uppfattning att båda regn och värma kan göra snön för blöt att gå på. De andra faktorer som Fowwe nämnar vet jag inte så mycket konkret om. Men mycket ofta skulla det gå bra att gå på snön vid den snömängd som ses på bilderna. Jag skulla i alla fall villa satsa hårdt på att gå längst möjligt på snön och inte gå in på "land". Där snön äre tjockast bär den som bäst. Jag gillar att gå på snön
 
Jag har också många bra erfarenheter av att gå på snö, precis som Hans. Särskilt snö som har legat länge på säsongen. Jag går också gärna på dem, i varje fall testar jag först om det verkar bra. Det går ofta betydligt fortare att gå på snön än att gå bredvid. I nedförsbackar kan det gå väldigt fort och behändigt.
Men vissa gånger, mest i juni tror jag, har jag stött på blöt, smältande snö som inte haft någon bärighet alls. Väldigt jobbigt att gå i när i genomsnitt vartannat eller vart tredje steg sjunker ner till grenen.
 
hej!
Har varit där dagen raset gick och satt fast på "fel sida" i fyra dagar innan vi vågade att gå över raset för att komma till bussen i Suorva. Det gick fint egentligen men det är nog inte det säkraste man kan göra. När raset gick förra söndgen 17.e så hette det "typ imorgon", sen "slutet på veckan", sen "början på juli" så vi tog beslutet att gå över för att komma hem. Raset är ganska stort och det sägs att det är snö och is i rasmassorna som inte gör det hela så stabilt. Vi överlevde i alla fall, men kan ni planera om i förväg så tycker jag ni ska göra det.

Och snö fanns det gott om, om ngn vill köpa våra snöskor begagnad hör av er :)

//Jens
 
Ringde Stf-stugan i ritsem, de släpper frånome nu igenom bilister "på egen risk", det är alltså framkomligt men kanske inte landsvägsstandard. Jag ska upp till vakkotavarekåtan i helgen och hoppas traska upp på bergskammen för en tvådagars övernattning. Kan ju bli snopet om det fortfarande är mkt snö, men det sägs ju ligga över 15+ dagtid hela veckan.
 
Ritsemvägen nu öppen. Ledrapport Kvikkjokk-Stalo

Ritsemvägen är öppen med begränsad framkomlighet

"Begränsningen innebär ojämnt underlag, vägräcken saknas och vägarbete pågår på aktuell sträcka som är ca 400 meter lång. Förbipasserande uppmanas till att visa hänsyn och hålla låg hastighet."

Padjelantaleden Kvikkjokk-Stalo
Inge snö på leden mellan Kvikkjokk och Darreluoppal.
Mellan darreluoppal och Duoddar är leden 50% snö och 50% öppen. Isen kvar på Duoddarsjöarna.
Efter Tuottar så försvinner all snön och det blir helt bart ner mot Stalo. Virihaure helt öppen.

Bron över Kieddaure utsatt idag.

Bild från darreluoppal idag.

Gamla leden som går från Darreluoppal till Stalo via södra Fästajaur är också helt snöfri. Men den går givetvis inte förbi Duoddar.
 

Bilagor

  • Darreluoppal 25 Juni.JPG
    Darreluoppal 25 Juni.JPG
    52 KB · Visningar: 977
Snöläget nu?

Hej,
finns det måhända några nya rapporter från Sarek? Vi pratade med turistinformationen precis och de hävdade att folk hade varit tvungna att vända på vägen mellan Akka och Kisuris, vilket ju inte låter så lovande.

Vi hade tänkt oss Sarek med start just från Akka in via Ruohtesvágge på tisdag nästa vecka (tack för alla bra tips in din Sarekbok Hans Fowelin), men det är svårt att få reda på snöstatus där ifrån. Några nya erfarenheter gjorda?
 
Sarek

Jag är precis som Peter intresserad av rapporter från Sarek.
Jag går från Salto den 9/7 och ska upp via Bastavagge.
Jag är rädd att mycket snö kan ligga kvar där pga de omgivna topparna.
Vet någon om bron i Skarja är utlagt nu?

Önskar alla en härlig fjällsommar :)

/ Magnus
 
Ny lägesrapport – Östra Sarek

Kom just tillbaka efter en 4-dagarstur i Sarek.

Vi gick Aktse till Skierffe och vidare på höjd mellan topparna Suorkitjåhkkå och Gierdogiesjtjåhkkå. Vi passerade passet 1340 ner i Niehtervágge, vidare via Ábbmojávrre och ner över Njunjes för att sedan genskjuta cykelstigen. Fortfarande är stora delar av fjället över 1000 m täckt av snö som ofta, men långt ifrån alltid, är tillräckligt hård att gå på. Det strömmar friskt i många jokkar, bl.a Ábbmojåhkå vållade oss en del problem då vi var tvungna att passera den både före och efter Ábbmojávrre. Undertecknad fick sig här ett lårdjupt bad av det kallare slaget :)

Superfin tur med bra väder och spännande förhållanden i en delvis lite ovanligare del av Sarek. Rekommenderas!

//B
 
...och ska upp via Bastavagge.
Jag är rädd att mycket snö kan ligga kvar där pga de omgivna topparna.
Vet någon om bron i Skarja är utlagt nu?

/ Magnus

Ja, bron är utlagd. Enligt Peter Antman (som jag av en händelse träffade vid treparksmötet i förrgår) sa att bron lades ut i helgen som gick.

Jag lämnade Ruohtesvagge i fredags och då var det mycket snöfält kvar. Skulle tro att det fortfarande är så, eftersom det var kallt ända tills i förrgår då jag lämnade Sarek helt. Men något omöjligt företag är det inte att vandra där. Man kommer fram, även om det går lite långsammare än vanligt. Största besvärligheten i Ruohtesvagge är nog Smajllajåhkå som blir extra kall och klurig att vada när vattenfårorna är omgivna av snökanter. Vattenmängden har överlag varit stor den senaste veckan på grund av all snösmältning och vissa dagar även regn.

Om Basstavagge vet jag inget bestämt, men man kan nog ringa Per Olof Kuhmunen som bor i Rinim, 010-4048991 (070-2730616). Det är kanske honom ni kommer anlita om ni ska fara båt över Sitojaure?
Om jag skulle gissa om snöläget där så tror jag att det pga den höga höjden är mycket snö kvar. Kanske (men det är ren spekulation från min sida) är jokkarna omgivna av höga snökanter, vilket alltid är ett problem då det blir svårt att ta sig ner tills vattnet för att vada. Huruvida det förekommer snöbryggor över jokkarna som är användbara i Basstavagge vet jag inte. Men kanske, det är så mycket som är kufiskt denna sommar.

Om vattenmängden är stor i Basstavagge blir glaciärjokkarna där väldigt strida. Och därmed farliga. Vore bra om Kuhmunen kunde ge er besked.

Lycka till! /Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
fowwe Snöläget Laponia 2018 Fjällvandring 13
Erik.erik Snöläget i muddus nu i början av maj Fjällvandring 6
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4
camlun Snöläget Fjällvandring 0
cloud76 Sen vår - snöläget i Lapplandsfjällen 9 juli? Fjällvandring 1
josia Snöläget på Luohttolahko och i Lullihavagge Fjällvandring 20
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 14
Magnus S Snöläget i Abisko/Kebnekaisefjällen Fjällvandring 19
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 0
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
virror Snöläget i Sarek i påsk? Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
josia Snöläget i Fjällen 2013 Fjällvandring 7
JoeSwede Snöläget Grövelsjön? Fjällvandring 12
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
jens.voepel snöläget Nikkaluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 11
norrahisingen snöläget i Kirunafjällen Fjällvandring 3
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
C_Johansson Snöläget kring sylarna? Fjällvandring 5
jmb77 Snöläget i Hemavan Fjällvandring 0
claesf Snöläget i Kebnekaisefjällen Fjällvandring 0
camillabacher Snöläget + status Abisko Fjällvandring 1
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
avslut1008 Snöläget i Jokkmokksfjällen Fjällvandring 0
niklas104 Snöläget på kenbnekaise nu??? Fjällvandring 0
sandwichman Snöläget i Jotunheimen? Fjällvandring 1
sundstorm Snöläget i Hemavan/Artfjället? Fjällvandring 1
en kollega Snöläget i jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Skråmsta Snöläget i Härjedalen? Fjällvandring 6
niki Snöläget i Helags? Fjällvandring 1
Tuki Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 1
Snöläget på Kebnekaise just nu Fjällvandring 4
nidob49 Snöläget i Padjelanta idag. Färsk rapport. Fjällvandring 3
MLind Väta och snöläget i Abisko-Nikkaloukta nu Fjällvandring 37
samme83 snöläget i stora sjöfallets naturreservat? Fjällvandring 6
sundancekid Snöläget sylarna/helags Fjällvandring 7
Hedman Snöläget Abisko Fjällvandring 3
Strykarräven Snöläget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 3
Anna_N Snöläget på Jojoleden i år? Fjällvandring 7
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
Hedman Snöläget Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.