Snöläget

Har precis kollat upp med polisflyget ang snöläget och de säger att det uppe i Kirunafjällen är mycket senare vår i år. Över 900 meters nivån är det vitt, alltså vinter. Nere i dalarna, tex i Vistasdalen är det ingen snö men mycket blött.
Tjäktapasset är det vinterföre osv.... många snöfält att vandra över även om man går tex nere efter lederna...... Å myndigheterna gör inget åt det :)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Någon som varit uppe ? Hur ser det ut just nu ? Ska åka upp till ritsem på lördag och göra en 10 dagars tur i sarek. Nån som råkar veta hur det ser ut i dalarna ? (guohpervagge och ruohtesvagge)

Padjelantaleden.

Padjelantaleden Kvikkjokk-Stalo är inga problem. Helt snöfritt fran till Tarraluoppal men sedan lite snö och kryssa mellan tills du passerat några kilometer förbi Tuoddar. Varje dag som går så försvinner mer och mer snö så vandring nästa vecka är lugnt.
Dvs om det nu inte börjar snöa och blir vinter igen

rasat

Någon som varit uppe ? Hur ser det ut just nu ? Ska åka upp till ritsem på lördag och göra en 10 dagars tur i sarek. Nån som råkar veta hur det ser ut i dalarna ? (guohpervagge och ruohtesvagge)

Pappa kom nyss därifrån och det är ännu stora snöfläckar kvare. Bäckarna lär ju forsa mer eftersom att snösmältningen är senare. Men det går att vandra.
Bra att veta är att det har precis rasat över vägen till ritsem efter suorva och dom vet inte hur länge det tar innan den är farbar :(

Har precis kollat upp med polisflyget ang snöläget och de säger att det uppe i Kirunafjällen är mycket senare vår i år. Över 900 meters nivån är det vitt, alltså vinter. Nere i dalarna, tex i Vistasdalen är det ingen snö men mycket blött.
Tjäktapasset är det vinterföre osv.... många snöfält att vandra över även om man går tex nere efter lederna...... Å myndigheterna gör inget åt det :)

Haha, ja problem. Tycker myndigheterna ska smälta snön och leda bort vattnet! :p

Pappa kom nyss därifrån och det är ännu stora snöfläckar kvare. Bäckarna lär ju forsa mer eftersom att snösmältningen är senare. Men det går att vandra.
Bra att veta är att det har precis rasat över vägen till ritsem efter suorva och dom vet inte hur länge det tar innan den är farbar :(
oj.. det lät ju inte bra. Menar du att det inte går att ta sig med bil till ritsem för tillfället ? :(

hittade denna.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=5156723

Ser faktiskt inte så bra ut :( Jag som såg fram emot att få börja min vandring på lördag !!! :( SEGT

På bildspelet på den sidan ser det ut som det är Loamejåhkå (strax efter Suorva, mot Ritsem) som ställt till problem. När jag ringde till Länstrafiken fick jag veta att bussarna idag går upp till Suorva och vänder. Ingen uppgift fanns om imorgon. Den jag talade med trodde (=hoppades?) att problemet kanske skulle lösas snabbt. Men när jag först frågade hade hon inte ens hört talas om att det var problem. Så jag vet inte vad man ska tro om det.

Man kan ringa till Länstrafiken Norrbotten de närmaste dagarna och höra hur det går. 0771-100 110 (på Trafikverket ger man väl ingen information eftersom det är en enskild väg). Man tycker att det inte borde ta en vecka att få vägen fri, det borde gå fortare än så.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips