Snöläget Laponia

Bifogar färska bilder (30 juni-1 juli) från Laponia (Bilderna från Sarek, Stuor Muorkke/St Sjöfallet).

Bild 1: Kungsleden mellan Vákuda-Dievssájavrre mot söder
Bild 2: Sarvesvágge
Bild 3: Álggavágge
Bild 4: Säsongsbron vid Skárjá

Mycket sen vår som säkert alla känner till. Inre av Sarek högre upp i dalgångarna mer snö än barmark. Delar av Badjelánndaleden mycket snö, speciellt kring Duottar och mellan Mielädno-Låddejåhkå. Finns vandrare i området.

Kungsleden mellan Vákuda-Dievssájávvrre mycket snö ännu.Finns vandrare i området.

Skárjábron utlagd, men det finns en 3m snödriva på västra sidan vid broänden där en snötrappa nu är utgrävd, finns en 0,5-1m smal hylla ca 10m lång som är farlig att krypa efter på västra broändens södra sida. Nu finns alltså en snötrappa upp.

Uppmanar till försiktighet att ge sig in i inre delarna av Sarek just nu, när snösmältningen tar fart.

För mer info se www.laponia.nu där det går att läsa om status på broar etc i Laponia.

Henrik Micael Kuhmunen
Laponiatjuottjudus / Laponiaförvaltningen

Bilagor

• IMG_6272 Mellan Vákuda och Dievssájávvre mot söder.jpg
    IMG_6272 Mellan Vákuda och Dievssájávvre mot söder.jpg
    25.1 KB · Visningar: 2,161
  • IMG_6180 Sarvesvágge.jpg
    IMG_6180 Sarvesvágge.jpg
    56.1 KB · Visningar: 2,160
  • IMG_6227 Álggavágge.jpg
    IMG_6227 Álggavágge.jpg
    32.9 KB · Visningar: 2,167
  • IMG_6219 Skárjábron.jpg
    IMG_6219 Skárjábron.jpg
    36.1 KB · Visningar: 2,195
Tack!

Tack Henrik Micael för väldigt bra information och foton som visar hur mycket snö det är ännu är kvar. Magnus Bergström

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
;-)

Hej Magnus och tack. Känns viktigt att informera så att alla ser hur det ser ut.

Mycket informativa bilder måste jag säga! Högst relevanta för alla som vill vandra i Sarek den kommande tiden. Får se hur mycket som hinner smälta bort på ca 10 dagar.

Mycket informativa bilder måste jag säga! Högst relevanta för alla som vill vandra i Sarek den kommande tiden. Får se hur mycket som hinner smälta bort på ca 10 dagar.

När jag ser bilden från övre Sarvesvágge ser det inte mycket annorlunda ut än när vi gick in i Sarek en vecka tidigare. Det smälter säkert, men snön är ganska tjock på många ställen. I Kvikkjokk hamnade jag i samtal med en mycket fjällkunnig person som ansåg att det överhuvudtaget inte kommer att se "normalt" ut i Sarek och Padjelanta denna säsong. Dvs att att vissa nu snötäckta delar inte kommer att tina fram så som de brukar.

Kamajokken i Kvikkjokk ikväll,snösmältningen +regn tidigare gör att vattenmängden stiger kraftigt nu.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    67.6 KB · Visningar: 1,690
När jag ser bilden från övre Sarvesvágge ser det inte mycket annorlunda ut än när vi gick in i Sarek en vecka tidigare. Det smälter säkert, men snön är ganska tjock på många ställen. I Kvikkjokk hamnade jag i samtal med en mycket fjällkunnig person som ansåg att det överhuvudtaget inte kommer att se "normalt" ut i Sarek och Padjelanta denna säsong. Dvs att att vissa nu snötäckta delar inte kommer att tina fram så som de brukar.

Det är mycket möjligt. Jag kommer att gå över Gássaláhko, sedan i Guhkesvágge, därefter Bielavallda, sedan Snávvávágge och därefter den höga vägen till Aktse. På Nasas reflektanskarta ser det ut som att denna rutt är förhållandevis snöfri. Eventuellt kan några vad ställa till det. Bierikjåhkå, Suottasjjåhkå och troligtvis fler i företrädesvis Guhkesvágge inbjuder betänkligheter.

Snöns bärighet är värd att reflektera över. Min erfarenhet är att snön hårdnar allteftersom den smälter bort. När det fortfarande finns stora snöfläckar är det inte ovanligt att sjunka ner rejält. Det bästa brukar vara när man kan välja att antingen gå på snö (bra för nedfärd) eller på stenar (uppåt). För att undvika knäsmärtor då alla höjdmeter nedåt avverkas är kontinuerliga snölegor välkomna.

Intressant verktyg!

Kan jag få lite hjälp att tolka färgerna på kartan? Vitt=moln/snö? Blått=snö?

Berätta gärna mer om funktionerna!
Tack på förhand.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips