Snöläget Laponia

Bifogar färska bilder (30 juni-1 juli) från Laponia (Bilderna från Sarek, Stuor Muorkke/St Sjöfallet).

Bild 1: Kungsleden mellan Vákuda-Dievssájavrre mot söder
Bild 2: Sarvesvágge
Bild 3: Álggavágge
Bild 4: Säsongsbron vid Skárjá

Mycket sen vår som säkert alla känner till. Inre av Sarek högre upp i dalgångarna mer snö än barmark. Delar av Badjelánndaleden mycket snö, speciellt kring Duottar och mellan Mielädno-Låddejåhkå. Finns vandrare i området.

Kungsleden mellan Vákuda-Dievssájávvrre mycket snö ännu.Finns vandrare i området.

Skárjábron utlagd, men det finns en 3m snödriva på västra sidan vid broänden där en snötrappa nu är utgrävd, finns en 0,5-1m smal hylla ca 10m lång som är farlig att krypa efter på västra broändens södra sida. Nu finns alltså en snötrappa upp.

Uppmanar till försiktighet att ge sig in i inre delarna av Sarek just nu, när snösmältningen tar fart.

För mer info se www.laponia.nu där det går att läsa om status på broar etc i Laponia.

Henrik Micael Kuhmunen
Laponiatjuottjudus / Laponiaförvaltningen
 

Bilagor

  • IMG_6272 Mellan Vákuda och Dievssájávvre mot söder.jpg
    IMG_6272 Mellan Vákuda och Dievssájávvre mot söder.jpg
    25.1 KB · Visningar: 2,100
  • IMG_6180 Sarvesvágge.jpg
    IMG_6180 Sarvesvágge.jpg
    56.1 KB · Visningar: 2,101
  • IMG_6227 Álggavágge.jpg
    IMG_6227 Álggavágge.jpg
    32.9 KB · Visningar: 2,110
  • IMG_6219 Skárjábron.jpg
    IMG_6219 Skárjábron.jpg
    36.1 KB · Visningar: 2,124
Tack!

Tack Henrik Micael för väldigt bra information och foton som visar hur mycket snö det är ännu är kvar. Magnus Bergström
 
;-)

Hej Magnus och tack. Känns viktigt att informera så att alla ser hur det ser ut.
 
Mycket informativa bilder måste jag säga! Högst relevanta för alla som vill vandra i Sarek den kommande tiden. Får se hur mycket som hinner smälta bort på ca 10 dagar.
 
Mycket informativa bilder måste jag säga! Högst relevanta för alla som vill vandra i Sarek den kommande tiden. Får se hur mycket som hinner smälta bort på ca 10 dagar.

När jag ser bilden från övre Sarvesvágge ser det inte mycket annorlunda ut än när vi gick in i Sarek en vecka tidigare. Det smälter säkert, men snön är ganska tjock på många ställen. I Kvikkjokk hamnade jag i samtal med en mycket fjällkunnig person som ansåg att det överhuvudtaget inte kommer att se "normalt" ut i Sarek och Padjelanta denna säsong. Dvs att att vissa nu snötäckta delar inte kommer att tina fram så som de brukar.
 
Kamajokken i Kvikkjokk ikväll,snösmältningen +regn tidigare gör att vattenmängden stiger kraftigt nu.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    67.6 KB · Visningar: 1,622
När jag ser bilden från övre Sarvesvágge ser det inte mycket annorlunda ut än när vi gick in i Sarek en vecka tidigare. Det smälter säkert, men snön är ganska tjock på många ställen. I Kvikkjokk hamnade jag i samtal med en mycket fjällkunnig person som ansåg att det överhuvudtaget inte kommer att se "normalt" ut i Sarek och Padjelanta denna säsong. Dvs att att vissa nu snötäckta delar inte kommer att tina fram så som de brukar.

Det är mycket möjligt. Jag kommer att gå över Gássaláhko, sedan i Guhkesvágge, därefter Bielavallda, sedan Snávvávágge och därefter den höga vägen till Aktse. På Nasas reflektanskarta ser det ut som att denna rutt är förhållandevis snöfri. Eventuellt kan några vad ställa till det. Bierikjåhkå, Suottasjjåhkå och troligtvis fler i företrädesvis Guhkesvágge inbjuder betänkligheter.

Snöns bärighet är värd att reflektera över. Min erfarenhet är att snön hårdnar allteftersom den smälter bort. När det fortfarande finns stora snöfläckar är det inte ovanligt att sjunka ner rejält. Det bästa brukar vara när man kan välja att antingen gå på snö (bra för nedfärd) eller på stenar (uppåt). För att undvika knäsmärtor då alla höjdmeter nedåt avverkas är kontinuerliga snölegor välkomna.
 
Intressant verktyg!

Kan jag få lite hjälp att tolka färgerna på kartan? Vitt=moln/snö? Blått=snö?

Berätta gärna mer om funktionerna!
Tack på förhand.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fowwe Snöläget Laponia 2018 Fjällvandring 13
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 0
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Erik.erik Snöläget i muddus nu i början av maj Fjällvandring 6
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4
camlun Snöläget Fjällvandring 0
cloud76 Sen vår - snöläget i Lapplandsfjällen 9 juli? Fjällvandring 1
josia Snöläget på Luohttolahko och i Lullihavagge Fjällvandring 20
Magnus S Snöläget i Abisko/Kebnekaisefjällen Fjällvandring 19
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
virror Snöläget i Sarek i påsk? Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
josia Snöläget i Fjällen 2013 Fjällvandring 7
JoeSwede Snöläget Grövelsjön? Fjällvandring 12
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
Fjällvinden Snöläget Fjällvandring 75
jens.voepel snöläget Nikkaluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 11
norrahisingen snöläget i Kirunafjällen Fjällvandring 3
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
C_Johansson Snöläget kring sylarna? Fjällvandring 5
jmb77 Snöläget i Hemavan Fjällvandring 0
claesf Snöläget i Kebnekaisefjällen Fjällvandring 0
camillabacher Snöläget + status Abisko Fjällvandring 1
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
avslut1008 Snöläget i Jokkmokksfjällen Fjällvandring 0
niklas104 Snöläget på kenbnekaise nu??? Fjällvandring 0
sandwichman Snöläget i Jotunheimen? Fjällvandring 1
sundstorm Snöläget i Hemavan/Artfjället? Fjällvandring 1
en kollega Snöläget i jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Skråmsta Snöläget i Härjedalen? Fjällvandring 6
niki Snöläget i Helags? Fjällvandring 1
Tuki Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 1
Snöläget på Kebnekaise just nu Fjällvandring 4
nidob49 Snöläget i Padjelanta idag. Färsk rapport. Fjällvandring 3
MLind Väta och snöläget i Abisko-Nikkaloukta nu Fjällvandring 37
samme83 snöläget i stora sjöfallets naturreservat? Fjällvandring 6
sundancekid Snöläget sylarna/helags Fjällvandring 7
Hedman Snöläget Abisko Fjällvandring 3
Strykarräven Snöläget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 3
Anna_N Snöläget på Jojoleden i år? Fjällvandring 7
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
Hedman Snöläget Fjällvandring 2
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.