Snabb havs-/motionskajak för tjejer?

Skulle behöva er hjälp med att hitta en lämplig kajak för min fru. Hon har tänkt att använda den både för motionspaddling/träning och för weekendturer då och då. Paddlingen kommer ske i havet, och i dagsläget har hon ingen större vana av paddling så kajaken kan inte vara tokrank.

Vilka modeller är de lämpligaste? De jag i första hand kommer att tänka på är Reval Kayaks Cruiser och Epic 16X, men jag antar att det finns fler? Och förhoppningsvis billigare =)

Tjejkajak!

Tidningen paddling hadde en överblick på marknaden av tjejkajaker i senaste nr och tabell med fakta på sin hemsida. Tyvärr missade dom ;-9 att få med en bild på vårt senaste tillskott i sortimentet, så jag tänkte bjuda på detta om reglementet tillåter.

Bilden visar Seabird 480 intill Seabird Expedition.

Mvh Kåre

Bilagor

• 000_0701- 副本 8.jpg
    000_0701- 副本 8.jpg
    30 KB · Visningar: 2,281

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Min sambo har en Point 65 Lite som hon är nöjd med. Den är framtagen för lite lätta och kortare personer och ligger bra vattnet även utan packning.

Lettmann Streamliner Touring?

Det finns ett par modeller till i det häradet... Kanske åt det rankare hållet iofs. Men väldigt intressant med betoningen på motion och med mindre betoning på småturer i skyddad miljö. Det kan väl inte sägas vara en havskajak, även om den verkligen kan användas till havs med liten packning. De/den fyller upp ett spännande område i kajakutbudet.

är det främst tänkt för att motioneras med så köp en motionskajak med lucka det finns ett antal olika man klarar en övernattning med dessa vill man va ute lite längre så hyr/låna en kajak

Hur speciell behöver en tjejkajak vara egentligen?

Tjejer väger ju ofta mindre än killar, men då kanske det är vikten man ska utgå från mer än från könet.
Ett "problem" tycker jag verkar vara att längden minskar så pass mycket på vissa "tjejkajaker".
Visst ska väl volymen ned vid minska vikt, men kanske kan man tänka sig att en lättare person, och kanske särskilt en tjej, klarar en smalare kajak än en tyngre person.
Det viktigaste kanske är att det inte är en stor "pråmig" kajak som helt enkelt flyter högre än vad som är tänkt?

Har en sambo som är 1,76 och väger mellan 60 och 65 (detta är väl troligen hemligt). Hon paddlar i en kajak som jag kan avslöja är längre än 5,20 och ibland betraktad som rank. Hon gör det utan problem, och utan mycket träning. Man kanske inte ska säga att tjejer har bättre balans - men det viktiga är förstås att utgå från hur mycket stabilitet den aktuella individen behöver. (Sen är det väl en annan sak att det inte skulle förvåna mig om tjejer har bättre balans än killar.)

Hur speciell behöver en tjejkajak vara egentligen?

Som med alla råd om kajak är det väldigt individuellt. En sak jag förstått är att tjejer ofta föredrar stor sittbrunn. En del tjejer är lite större om baken och har svårare för att komma i och ur en liten sittbrunn. Som svar på andra liknande frågor i forumet kan jag rekommendera Cobolts Kayaks Mentor eller Origo. Prisvärda allroundkajaker med stor sittbrunn som passar för både motionspaddling och långtur.

Jag är 1,70 lång, väger 60-65 kg, och STORMTRIVS i min nya Tahe Wind 505. Liten, lätt & smidig, men ändå inte alltför kort och knubbig.

Kan du ge några exempel? Jag har noll koll på motionskajaker.

streamlinern har ju redan nämnts NELO Sipre Zedtech och Elio har varianter Så även Polledo det jag vill säga är att om man framförallt skall motionera vill man inte släpa runt på en 20+kg kajak i onödan speciellt inte om man är lätt tjej. Och ja nybörjartjejer har oftast mycket lättare med balansen än dito killar.

Tjejkajak?

Jag har en Lettman Eski 525 som jag är väldigt nöjd med. Den är lättmanövrerad. Relativt stor sittbrunn och jag tycker den är superhärlig att paddla. Ett tips.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips