Smörjning av Lundhagskängor

Hej! Jag och min kära syster har köpt nya vandringskängor. De passar jättebra, men nu är min fråga vad man ska använda för att smörja kängorna. Jag har ett par Lundhags Vandra Ws Mid och min syster har Lundhags Ranger Mid. Vad skulle ni rekommendera för vax/smörjning? Och jur ofta ska man smörja? En sista fråga: finns det något speciellt man ska tänka på så här i början? :) Give me MASSA TIPS :D
 
Mest vax

Smörj in med fett någon gång per år, det räcker.

Använd vax regelbundet för att hålla lädret motståndkraftigt, speciellt sömmarna mellan läder och gummi. Hur ofta beror på, går du i ris nöts vaxet bort snabbare än promenad på stig. Jag brukar smörja innan jag åker på tur, 4-5 dagar brukar jag klara mig. Går också att ta med och smörja på tur.

Det finns otaliga tips om hur det ska bli "bäst", min erfarenhet är att de flesta är bra och fungerar bra. I grunden är det att vax håller bättre vattentäthet än fett/olja.
 
Till att börja med kan ni kolla här:

http://lundhags.se/sk-tselr-d-k-ngor/

Mitt bästa tips när det gäller kängor gäller snörningen. För ett par år sedan råkade jag höra vad en expedit sa till en kund på någon skobutik nånstans (minnet är kort).

Snöra normalt upp till vristen (till den lite större hättan som brukar sitta där). Hoppa sedan längst upp och snöra nedåt så att knuten hamnar vid vristen. För mig var detta en aha-upplevelse utan dess like. Tidigare tyckte jag inte om kängor med höga skaft eftersom det tryckte så på benet, men med den här snörningen blir kängan hur bekväm som helst.
 
Så här gör jag och det funkar utmärkt, gör det efter varje längre vandring. Så de blir ca 1 gång i veckan.

Efter vandring.
Rengör med rotborste.
Torka av vattnet från kängan
Smörj in med Lundhags smörj. ( luktar tjära, de är någon blandning av fett vax och tjära. )
Låt torka över natten, så att det suger in i kängan
Torka bort överflöd med handduk.

Smeta på vax.

Jag värmer upp både lundhags och de andra vaxet med fingrarna genom att massera det på kängan med fingrarna.
 
Obs!

Med Lundhags lädersmorning så blir kängorna mjukare, så tänk på det om du/ni föredrar styvare skaft!

Mvh troswe
 
Med Lundhags lädersmorning så blir kängorna mjukare, så tänk på det om du/ni föredrar styvare skaft!

Mvh troswe

Nja, tror inte det faktist.
Visst lite kanske men inte så mycket som alla säger.

Varför skulle Lundhags rekommendera / göra ett medel till sina kängor som förstör styvheten i dom?
Känns lite orealistiskt.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 
Med Lundhags lädersmorning så blir kängorna mjukare, så tänk på det om du/ni föredrar styvare skaft!

Mvh troswe

Stämmer bra om man har enkelläder i skaften. Allt fett/vax mjukar upp läder. Alternativet är att det till slut torkar och spricker sönder om man inte smörjer. Lundhags fett är att föredra. Andra varianter med ex bivax luktar gott, tyvärr tycker även andra det.
Kjell
 

Bilagor

  • P1010754.jpg
    P1010754.jpg
    126.5 KB · Visningar: 6,554
Enligt Mats Håkan Lundhag (har pratat med honom) så är vax att föredra om man vill bevara skaftet styvhet längre...

Mvh troswe
 
men det är ju ingen styvhet i lädret från början? I kängor med styva skaft är det ju ändå bara skum som ger styvheten?
 
Enligt mig själv så fungerar mitt sätt som jag har skrivit ovan jätte bra iaf.
Har ett par Lundhags Park.

Jag har tänkt på följande sätt, efter man har blött ner och borstat med rotborste för att få bort smutsen så öppnar man porerna i kängan, lika så försvinner ju en del av vax / fett m.m pga. nötning.
Så efter varje promenad när jag rengör skorna så fettar ( med lundhags egna ) jag dom, för jag vill inte att dom spricker.

Sedan vaxar jag in dom efter behov också.


Gör dock inte som jag gjorde innan jag fattade att det inte var en rotborste, jag gick ner på naturkompaniet för att köpa en borste att göra rent skorna med, fick en som var till för mocka, den har lite hårdare "metall" strån i borsten.
Som tur var så borstade jag bara skon en gång med den och endast lite på vissa ställen.

Fixade till sig när jag putsade upp dom med fett och borstade till dom med rotborste.

Inte för att dom skulle gå sönder, men om man hade borstat med den borsten länge och mycket så hade det nött på lädret.


Man lär sig så länge man lever och det var enormt dåligt av Naturkompaniet att rekommendera den borsten när man sa att man hade Lundhags Park, dom gav intrycket att dom visste vad dom pratade om.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...