Smartphone

1.DU får ladda ner ja. Så länge du har kvar ditt iTunes-konto. Men när du dör får dina efterlevande inte ärva, utan då återgår musiken till iTunes. Enligt iTunes villkor får du antagligen inte bränna ut musiken till CD heller.

2.Och byter du iTunes-konto så kommer mobilen att radera all musik som är köpt med det gamla iTunes-kontot (det gör den i alla fall med appar).

1. Det går utmärkt att bränna sina skivor. För tio år sen gick det inte pga nämnda skivbolag och deras brutala DRM. Villkoren är oändligt mycket bättre idag än när jag började köpa musik på nätet för nästan tio år sen och jag räknar med dom kommer förbättras ytterligare. Det där med arv är väl något dom får lösa. Hur är det med Google Play? Om jag köper en låt där innebär det att mina arvingar om 400 år fortfarande har rätt till den låten? Digitaliseringen har ju infört en del nya problem för upphovsrättsinnehavare. En skiva hålller inte ens en generation. När "slits" en digital molnbaserad produkt ut? Någonsin? Vad händer när Apple, Google eller Microsoft upplöses? Det finns inget enkelt svar. Är man extrem noga får man väl trycka sin samling i ett analogt format likt vinyl (eller helst formstabilare), aldrig lyssna på skivorna och förvara dom i ett kontrollerat torrt klimat. Det finns inte en CD-skiva som kommer fungera om 70 år. Antar att du heller aldrig köpte CD-skivor eftersom dom inte går att ärva?

2. Jag vet inte hur konkurrerande tjänster fungerar där heller. Jag vet inte varför jag skulle vilja byta konto så det tycker jag inte är ett stort problem alls. Absolut är det så att dom borde fixa så att man kan ta med sig över konton, ha gemensamt familjekonto osv men eftersom man kan dela musiken i hemmet över olika konton tycker jag det är ett mindre problem.

Men vad jag förstår så är iTunes fortfarande helt överlägset alternativen om man inte vill ha en prenumerationsservice likt Spotify. Det andra alternativet är att köpa CD-skivan och lägga in i datorn och sedan över i telefonen men det är ganska omständigt tycker jag. Dessutom är mitt köp tryggare i iTunes eftersom jag som sagt kan kasta datorn i sjön men ändå fortfarande ha tillgång till min skiva. CD-skivor surnar likt mjölk över tid och kan förstöras mekaniskt. Det kan även hårddiskar.
Jag köper en del nya vinyl och ofta får man med en kod så att man kan ladda ner skivan även digitalt. Denna digitala tillgång är dock inget man ska räkna med eftersom de små indiebolagen använder sig av ganska små tjänster och koderna är ibland tidsbegränsade. Men man har ju sin vinylskiva. Jämfört med dessa digitala tjänster är iTunesaffären betydligt pålitligare och långsiktigare.
 
iPhone är inte designad för användning i minusgrader, garantin för 4S och 5 gäller tydligen bara mellan 0 till +35 grader (som Apple specar som Operating Temperature i sin specifikation), kanske inte en mobil för aktivt friluftsliv på "utsidan"?
http://www.testfakta.se/teknik/arti..._content=unspecified&utm_campaign=unspecified
http://www.idg.se/2.1085/1.363862/iphone-garanti-galler-inte-vid-minusgrader

Men behöver du uppåsöka sådana extrema miljöer då ? Om Apple ser det som omormalt så har de säkert en hel del forskning som visar detta och du bör ta detta till dig och unvika att utsätta både dig, men framförallt, din telefon för minusgrader. Och de andra operatörerna, är de bättre? Är Android som operativsystem anpassat för minusgrader eller kommer det att då helt enkelt slå fel telefonnummer?
 
Men behöver du uppåsöka sådana extrema miljöer då ? Om Apple ser det som omormalt så har de säkert en hel del forskning som visar detta och du bör ta detta till dig och unvika att utsätta både dig, men framförallt, din telefon för minusgrader. Och de andra operatörerna, är de bättre? Är Android som operativsystem anpassat för minusgrader eller kommer det att då helt enkelt slå fel telefonnummer?

Vari ligger det extrema att öppna ytterdörren på vintern i Sverige?

Att jämföra iPhone (en hårdvara), och dess garantiavgränsningar, med operatörer (tjänsteleverantörer) och Android (ett operativsystem) förefaller märkligt.

Jämförelsen mellan en iPhone och en Nokia eller Samsung skulle fungera bättre. Kvarstår att se om andra hårdvaruleverantörer har lika drakoniska garantiregler som Apple (jag låter det vara osagt om så är fallet av den enkla anledningen att jag inte vet).

Oavsett hur det står till med garantierna på konkurrerande hårdvara så faller argumentet om Apples eventuella forskning platt till marken. Om Apple faktiskt har genomfört forskning som visar att det är onormalt att tillhöra ett kundsegment med behov av att nyttja en mobiltelefon i minusgrader är det gravt oetiskt att saluföra den egna produkten i norra Sverige eftersom de i rimlighetens namn borde undvika det onormala kundsegmentet.

Sten
 
Sten, jag hade hoppats att ironin skulle gå fram, men tydligen inte. Var väl mest riktat mot Applefantasterna som ser positivt på alla Apples egenheter.
 
Jag som kör iPhone 4S sedan maj och varit tveksam till "sekten" måste bara säga att det är en jävligt bra telefon för allt möjligt. Jäkligt bra kamera för att vara en telefon och väldigt bra och responsiv skärm. Jag har ett vattentätt hölje som jag kör med på jakt och annat där man kan vänta sig snö eller regn. Jagade i fyra dagar och körde flight mode hela dagarna för att kunna fota och filma. Hade 70% batteri kvar så det funkade riktigt bra. Man behöver inte överdriva sin skepsis mot Apple-prylar för de är riktigt bra men lite dyra. Har två iPods och iPhone. Lutar åt en Apple TV och iPad men steget till en Mac som dator hemma är jag inte villig att ta.
 
Jag har iphone via jobbet och android privat, så provat båda lägren. Iphonen är bra visst, jag har problem emd Apple som företag och deras inlåsningssstem. Det är två skillda sätt att se kunderna, vilket både Jobs och tex Gates erkännde. Sen ör det upp till kund att välja.

Har problem med "fanatiker" från båda läger, men ju st i denna tråd har jag nog bara sett ena lägret, därav ironiska inlägget.

slut på OT
 
Min tanke med inlägget var att väcka frågan om mobiler och smartphones för användning under utomhusaktiviteter i vårt land, och här blir det vinter, snö och kallt varje år (även om SJ bestämt sig för att det inte är sannorlikt).
Att en mobil som all annan batteriberoende elektronik kan fungera mer eller mindre bra i vinterkyla det är inget märkligt. Men att man som Apple klart tar avstånd ifrån användning under noll grader C och frånsäger sig garantiansvaret är ganska anmärkningsvärt. Det räcker ju faktiskt att du tar fram telefonen och svarar i den utomhus en vacker vinterdag för att Apple's garanti juridiskt sett skall upphöra.
Ingen av de andra mobiltillverkarna går så långt vad jag kan finna, och flera av dem (Samsung, Sony/SonyEricsson, Nokia) verkar garantera funktion även i minusgrader utan att garantin påverkas.
 
OK, lite allvar då:

Kollade just min nikonmanual, D600. arbetsområde 0-40 grader. Vi talar nu om en vädertätad kamera för 16 lök som man inte kan fotografera med utomhus på vintern.

tror flera friskriver sig onödigt mycket tyvärr.
 
OK, lite allvar då:

Kollade just min nikonmanual, D600. arbetsområde 0-40 grader. Vi talar nu om en vädertätad kamera för 16 lök som man inte kan fotografera med utomhus på vintern.

tror flera friskriver sig onödigt mycket tyvärr.

Tror inte att Nikon's garanti upphävs bara för att du använder kameran i minusgrader;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.