Smala däck på grus

Är det mest för att det är obekvämt som man inte vill cykla med smala däck på grusväg eller finns det annat som talar emot? Punkteringsrisk? Slitage på fälgar?

Och om man ändå ger sig ut - är det bäst att pumpa däcken hårt eller inte?
 
Det finns grus och grus

på lös sand så gräver smala däck ned sig för mycket. Men normal grusväg är inget problem IMHO. Fälgslitaget blir lite större speciellt vid blötväder och frekvent bromsning.

Risken för punktering samt rullmotståndet gör att du alltid skall ha rätt tryck i däcken och det är speciellt viktigt med smala och grunda däck. Undantaget är MTB och vissa extrema fören.

Thure
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Du vet

nog detta bättre än jag Tobbe.

Det påstås att man kan få lite bättre fäste i t ex lera med mindre tryck. Har inte provat det själv.

Thure
 
Öh, när ska man inte ha rätt tryck i däcken på en MTB? :)

Det kanske handlar mera om att vad som är "rätt" tryck kan variera mer för en MTB än för en cykel som främst körs på väg. Ju större skillnader man kan ha i underlaget desto mer kan man vinna på att anpassa däckstrycket - och då leder ju MTB-n starkt.
 
Ännu mer off-topic:

Mjo, det var ordet "rätt" som jag hakade mig lite på. Rätt är mycket mindre av en konstant när man ger sig ut i terrängen.

I teknisk terräng där framfartens glädje beror av hur mycket grepp och dämpning man har är rätt så gott som alltid "strax över genomslag". Dvs. däcket är mjukt nog att deformeras runt ojämnheter så cykeln inte behöver lyftas över dem i samma grad, men samtidigt hårt nog att man inte får punktering.

Var den gränsen går beror på massor av faktorer som ekipagets vikt, kombinationen av däck och fälg, terrängens karaktär och hur fort man åker. För att nämna de mest uppenbara.

Det finns en annan undre gräns också, när däcket blir för sladdrigt och inte vill stanna på fälgen eller där man känner att däcket "kavlar" under cykeln i kurvorna.

På mjuka underlag som lera och snö kan man så klart ha lägre tryck utan att få punka. Är det djup lera eller snö ger det dessutom bättre bärighet men på tunna skikt är det istället bättre att ha smala däck som tar sig igenom till fast mark.

Breda däck med tjocka sidoväggar tillåter lägre lufttryck och ökar både grepp och komfort, men väger mer vilket ger bl.a. sämre acceleration. Breda däck ger dessutom mer luftmostånd.

På hårda underlag som asfalt och välpackat grus går det snabbare med hårt pumpade däck som ger mindre anläggningsyta, mindre däcksdeformation men stötigare framfart.

Jag tror det var Schwalbe som gjorde en undersökning på området men jag kan inte hitta den just nu.

Så långt däckets storlek, gummits tjocklek och lufttrycket. Sen kommer vi in på de roliga detaljerna som gummits mjukhet och däckets mönster. :D
 
Risken för punktering samt rullmotståndet gör att du alltid skall ha rätt tryck i däcken och det är speciellt viktigt med smala och grunda däck.
Thure

För mig som är novis infinner sig följdfrågan om vad som är rätt tryck. På mina däck står ett maxtryck. Ska man satsa på det när man ska ut på grusvägen?
 
Hur klarar fälgarna sig om man kör ner i ett "typiskt grusvägshål"? Skall groparna undvikas till varje pris eller klarar fälgarna det?

Det är inga problem. Det som förstör fälgar är kombinationen av fart och en hård kant, t.ex. en trottoarkant eller kanten på de tjocka plåtarna som man lägger över hål i vägen vid vägarbeten. Ett cykelhjul med spända ekrar och ett välpumpat däck är starkt och tål mycket stryk i form av ojämnheter, grus, kullersten, osv., även med en tung last. Sw t.ex http://farm4.static.flickr.com/3289/3147453727_166bde1c6d_o.gif
 
För mig som är novis infinner sig följdfrågan om vad som är rätt tryck. På mina däck står ett maxtryck. Ska man satsa på det när man ska ut på grusvägen?

Bak maxtryck. Fram kan du om du vill åka lite mindre stötigt välja något lägre tryck. Det är normalt betydligt mindre belastning på framhjulet varför mindre lufttryck där inte är någon nackdel.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips