Små barn - hur löser ni det med mygg och knott?

Hej!

Jag och min sambo har tänkt ha med oss våran lilla dotter på 8 månader ut i fjällvärlden. Det mesta än så länge har vi provpackat och hittat lösningar på. Även hittat lösningar hur vi ska sova osv. Det som kvarstår är någon lösning mot knott och mygg. Vi har pratat om något sort myggnät. Osäkra än så länge dock. Är det någon här som kunnat röra sig där det finns mycket mygg och knott utan att få sitt barn uppkäkat?

När vi vandrade med grabben som liten och han satt i bärstolen så hade vi ett myggnät som vi "klädde in" hela bärstolen i. Det funkade. Så länge han satt i stolen. När man väl släppte ut honom så accepterade han inte alls någon mygghatt eller så. Jag luskade en del bland myggmedlena och vågade till slut köra på MyggA (det står från 12år på roll-on:en men ändå...) Men långärmat och långbent plus keps är väl ett måste. Och så ta med xylocainsalva!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har 4 barn o i min erfarenhet har ingen av dom fått myggbett (eller knottbett) förrän efter 1-årsåldern.
Sen är det myggnätshuva (o heltäckande kläder) som gäller vid behov. Efter 2-årsåldern blir dom bättre på att fäkta bort myggor i vaket tillstånd.
Är man ute mycket mycket mycket o barna får många myggbett o man hjälper dom genom att påminna dom att inte klia på betten så blir dom okänsliga. Dom får fortf bett, men det stör dom inte. Så har d varit för alla mina 4 - kan inte generalisera för alla barn.

Har 4 barn o i min erfarenhet har ingen av dom fått myggbett (eller knottbett) förrän efter 1-årsåldern.
Sen är det myggnätshuva (o heltäckande kläder) som gäller vid behov. Efter 2-årsåldern blir dom bättre på att fäkta bort myggor i vaket tillstånd.
Är man ute mycket mycket mycket o barna får många myggbett o man hjälper dom genom att påminna dom att inte klia på betten så blir dom okänsliga. Dom får fortf bett, men det stör dom inte. Så har d varit för alla mina 4 - kan inte generalisera för alla barn.

Sant, de små liven är bra mycket tåligare än man tror i många fall. Intressant det där med att barnen inte fått bett förens efter 1 års ålder. Men när du säger det har jag inte sett några bett på min dotter efter vi varit ute i skogen osv...hmm....

Sant, de små liven är bra mycket tåligare än man tror i många fall. Intressant det där med att barnen inte fått bett förens efter 1 års ålder. Men när du säger det har jag inte sett några bett på min dotter efter vi varit ute i skogen osv...hmm....
Det verkar finnas stora individuella skillnader där, så ta inte något för givet. Har själv två barn, som varit varandras motsatser i det avseendet. Det ena knappt drabbat alls, det andra en riktig myggmagnet från dag ett. Dessutom antagligen snart sensibiliserad, för vartenda bett växte till en inflammerad jättebula - och det blev bara sämre med åldern. Lösningen fick bli myggfria berg på kontinenten de första åren, och september på kalfjället när hon blivit äldre.
För den normalkänsliga systern räckte det med att smörja myggmedel på ärm- och benslut, halslinning och brättet på solhatten. Alt. på håret runt hårfästet.
Bägge tjejerna protesterade högljutt och bestämt mot mygghatt i vaket tillstånd, så den användes bara i nödfall, och bara om de råkat somna i sjalen/bärstolen.

Som jag skrev så var mitt inte en generalisering - d e min erfarenhet med mina 4 barn. Underförstått: alla e olika. Men noja inte i onödan - ut med er och upptäck själva, testa er fram och upptäck vad som funkar för just era barn/din 8-månaders.
Men d som e bäst (om man ska använda myggmedel) e att spraya/smeta på ärmslut o utsida av krage.
För mina barn blev det besvärligt när betten översteg ca 50 om dagen - tror att d va för att själva sticket gör ont oavsett om man e känslig eller ej, och vid så många bett så började deras fritid gå åt till att fäkta bort insekterna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips