Bohusleden med små barn, bra tällt plattser?

Jag planerar en 3-5 dagars tur i vår/ sommar med övernattning i tällt med min sambo och dotter på 2,5 år och har lite funderingar om bra tält plattser nära vatten/ badmöjlöigheter.
Vi kommer att använd oss av en bärväska till den lilla så vi tror att vi kan klara ca 5km-10km på en dag beroende på hur mycket spring den lilla nidingen har i sina ben:cool: kanske att vi stannar på samma platts 2 dagar.

Rutter/ etappar som funderingarna mest är kring är 8-11 och 19-23
Någon som har erfarenheter med små barn på dessa och kanske lite tipps?

Är även intreserad av de övriga etapperna av Bohusleden eller om någon har ett bättre alternative.
 
Delen Munkedal-Vågsäter

...är inte den lämpligaste om ni vill att den lilla vildingen skall gå själv. Den är rejält kuperad, nästan onödigt mycket upp-ner.
Av de delar jag gått, kan jag bl a rekommendera delen öster om Uddevalla och söderut öster om Ljungskile. Starta t ex i Stenshult etapp 12 och gå söderut.
Vid södra delen av Store Väktor fanns plats att slå upp tält, ganska nära vindskyddet, men närmare vattnet.
Där är det vackra partier och långt till trafik och (o)ljud.
På sidan Bohusleden.se finns beskrivningar över delarna, samt klassning över de olika delarnas svårighetsgrad.
Att gå i Svartedalen tycker jag inte gav så mycket, starta isåfall hellre vid Kynnefjäll och gå norrut mot Kornsjöarna. Kombinera med en kanadensartur på Stora Holmevatten, kan varmt rekommenderas, många öar att tälta på, och helt öde. Kan bli roligt för den lilla.
God tur!
Peter
 
Det är nog tveksamt om man får paddla på Stora Holmevattnet; för ett tiotal år sen fick man det inte.


Se föreskrifterna nedan:

Känn er välkomna att besöka Kynnefjälls naturreservat men tänk på att det inte är tillåtet att
- göra upp eld annat än på av förvaltaren anvisad plats,
- framföra motordrivet fordon,
- färdas med båt, kanot eller motsvarande i andra än av förvaltaren anvisade sjöar,
- tälta annat än på av förvaltaren anvisad plats,
 
Ooooops!

Nu är det nog en 14-15 år sedan jag var och paddlade i Stora Holmevattnet, men då fanns det kanadensare och kajaker att hyra på vandrarhemmet, eller vad det nu var som låg någon km från sydänden av sjön.
Tråkigt om det inte skulle vara tillåtet att paddla i sjön, men om det är för naturens bästa så är det väl bra, antar jag.
Har läst om skridskoutfärder på sjön, men skridskoåkning kanske är tillåten...

Peter
 
Tack för bra svar ni vänliga..

kajak med den lilla tror jag är ointresant. har inte så stor vana själv av det så är nog lite att utmana det oundvikliga om jag skule prova på en sådan sak, men kanot är klart intresant.. Funderar lite över en sådan tur oxå men lite sydligare trackter med lite fiske möjligheter. kan vara kul att lära den lilla att meta lite. ( enda stället jag her ensambestämmande rätt då sambon avskyr metmask hehe)

Kuperad teräng tror jag inte skullle vara några problem. Nästan så jag tror den lilla går bättre i skog och teräng än på gatan:cool: dock tror jag kanske inte hon klarar 5 km på detta sett hehe
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.